احداث رصدخانه بین المللی کاشان از کشور ایران به عنوان رصدخانه بی نظیر خاورمیانه و یکی از هشت پایگاه رصدخانه بین المللی جهان با حمایت های دو لت تدبیر و امید تا چهار سال آینده تکمیل می شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان از کاشان، رضا منصوري، در نشست" توسعه علمي، بنيان توسعه" در دبيرستان دخترانه فرزانگان كاشان گفت:مقدمات ساخت این رصدخانه ملي از سال 82 پس از بررسی در بیش از 40 قله کوه در مناطق مختلف کشور طی 12 سال انجام شد تا اینکه قله گرکش در ارتفاعات شهر کامو از توابع شهرستان کاشان، به عنوان مناسب ترین قله برای استقرار تلسکوپ های حرفه ای نجومی آن انتخاب شد.

وی، ارتفاعات شهر کامو از توابع شهرستان کاشان را جزو بهترین قله های نجومی جهان دانست و گفت: این مکان باعث شده که رصدخانه بین المللی کاشان به پیچیده ترین و بزرگترین فناوری نجومی جهان با قابلیت های رصدی تبدیل شود.

به گفته وی، رصدخانه بین المللی کاشان در خاورمیانه بی نظیر و یکی از هشت پایگاه رصدخانه بین المللی جهان است.

بنیانگذار انجمن فیزیک ايران، انتقال حدود 80 تن تجهیزات به بالای قله گرکش تاکنون را یادآو رشد و گفت: هفت کیلومتر از جاده 11و نیم کیلومتری که برای تسریع دسترسی از شهر کامو تا محل رصد خانه در دستور کار قرار گرفته تاکنون آسفالت شده است.
منصوری موقعیت جغرافیایی ایران، برای رصد و نجوم را یک موقعیت استراتژیک پس از تکمیل این طرح دانست و افزود:با ساخت این مکان نجومی می توان یک پل ارتباطی بین جزایر قناری، چین و هند با کشور ایران را ایجاد کرد.

وی اظهارداشت:کاشان، به عنوان مناسب ترین قله برای استقرار تلسکوپ های حرفه ای نجومی در کشو ر انتخاب شد.

به گفته وی، ساخت رصدخانه ملي،يك همت بزرگ، تغییر نگرش از طریق عو امل مدرن، خودی باور و کسب عزت و افتخار برای نسل هاي آینده است.

انتهای پیام/ش/ن

برچسب ها: اصفهان ، رصد ، خانه ، بین ، المللی ، کاشان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.