میدل ایست آنلاین در گزارشی نوشت: هم اکنون دولت باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا تلاش خود را به منصرف کردن کنگره از تصویب لایحه تحریم های جدید علیه ایران، و جلوگیری از شکست مذاکرات هسته ای معطوف کرده است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه اینترنتی میدل ایست آنلاین در گزارشی از واشنگتن به قلم "نیکلاس ریوایز" نوشت: مذاکرات هسته ای ایران هفته پیش بدون دستیابی به توافق هسته ای نهایی در وین پایان یافت و نتیجه آن تمدید مذاکرات با ایران تا هفت ماه دیگر بود. 

وندی شرمن، معاون سیاسی وزارت امور خارجه آمریکا پنجشنبه در نشستی محرمانه با حضور سران سنا و مجلس نمایندگان آمریکا حضور یافت. 

بیشتر نمایندگان کنگره از تشدید فشارها علیه ایران حمایت می کنند. ماری هارف، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا چهارشنبه گفت:  ما دلیل بسیار مستدلی به نمایندگان در این خصوص ارائه خواهیم کرد که نشان می دهد چرا هم اکنون زمان مناسبی برای اعمال تحریم های جدید علیه ایران نیست. 

سوزان رایس، مشاور امنیت ملی آمریکا گفت اعمال تحریم های جدید علیه ایران توسط کنگره، که هم سنا و هم مجلس نمایندگان آن از ماه ژانویه در کنترل جمهوریخواهان خواهد بود، اقدامی احمقانه خواهد بود. 

وی در نشستی که روزنامه وال استریت ژورنال برگزار کرده بود گفت: گروه 1+5 فروخواهد پاشید. جامعه بین‌‌المللی آمریکا را عامل شکست مذاکرات خواهد دانست تا ایران. ایرانی ها نیز به این نتیجه خواهند رسید که پیگیری این روند پای میز مذاکرات فایده ای ندارد.
 

لایحه اعمال تحریم های جدید علیه ایران
پیش نویس لایحه اعمال تحریم های جدید علیه ایران یک سال است که در سنا کنار گذاشته شده است. 60 تن از 100 عضو سنا از این لایحه حمایت می کنند، اما کاخ سفید مانع از تلاش ها برای تصویب این لایحه شده است. 

ادعا شده که این لایحه حاوی یک اولتیماتوم به ایران است: اگر توافقنامه نهایی در ماههای آینده حاصل نشد، کنگره تحریم های اقتصادی شدیدی بر بخش های راهبردی اقتصاد ایران اعمال خواهد کرد. 

"رابرت منندز"، رئیس کمیته روابط خارجی سنا که یکی از حامیان این لایحه است، روز چهارشنبه در بیانیه ای شدیداللحن اعلام کرد: اگر تا 24  مارس توافقی حاصل نشود، در پایان آن روز، اقدام کنگره برای مجاز کردن تحریم های آتی، اهرم فشار لازم را فراهم خواهد کرد.
 
جمهوریخواهان و دموکرات ها هنوز در پشت پرده سرگرم بحث درباره محتوای پیش نویس لایحه ای هستند که اوایل سال 2015 ارائه خواهد شد. 

با وجود این، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا همواره راه حل دیپلماتیک را به گزینه های دیگر ترجیح داده و ایجاد روابط حسنه با ایران را در سیاست خارجی خود در اولویت قرار داده است. 

برخی کارشناسان در واشنگتن معتقدند اعمال تحریم های جدید فاجعه بار خواهد بود. 

الیزابت روزنبرگ، تحلیلگر مرکز امنیت جدید آمریکا هشدار داد: اعمال تحریم های سختگیرانه تر در مقطع کنونی محکوم به شکست است و ممکن است ایران و دیگر اعضای گروه پنج به علاوه یک را وادار به ترک مذاکرات کند و مانع از کسب دستاوردهای ملموس شود.
  
وی افزود در هر صورت ایرانی ها اطمینان دارند که کشورهای جهان آمریکا را مسئول شکست مذاکرات خواهند دانست، نه ایران را، چرا که آنها خواهند گفت کنگره در اجرای توافق نهایی اخلال ایجاد کرد.



انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی اکبر
۱۷:۲۹ ۱۵ آذر ۱۳۹۳
همه این کار به نظر بنده سیاه بازیه تیم مذاکره کننده نباید تحت تاثیر این گونه کارای آمریکا قرار بگیره فقط راهنمایی های رهبری را باید مد نظر داشته باشند تا ملت بزرگ ایران ضرر نکند
***زنده باد ایران هسته ای بزرگ***
آخرین اخبار