خونبارترین درگیری پس از جنگ جهانی دوم در کنگو روی داد که هنوز هم ادامه دارد و نخبگان سیاسی و رسانه های غربی کوچکترین توجهی به آن ندارند .

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از گلوبال ریسرچ ؛ اهداف مورد نظر آمریکا برای حضور نظامی در آفریقا کاملا مشخص است : مقابله با نفوذ چین و تسلط بر اماکن استراتژیک ومنابع طبیعی کشورهای این قاره از جمله ذخایر غنی نفتی . حدود هشت سال پیش این مساله از سوی وزارت خارجه آمریکا تائید شد :

" در سال 2007 ، دکتر پیتر فام مشاور وزارت امور خارجه آمریکا در مورد اهداف استراتژیک آفریکام گفت : محافظت از دسترسی به منابع هیدروکربنیک و همچنین دیگر منابع استراتژیک که به وفور در این قاره یافت می شود ؛ حضورنظامی در آفریقا می تواند ثروت های عظیم این قاره را از دسترس کشورهای علاقمند دیگری مانند چین ، هند ، روسیه و ژاپن در امان نگه دارد . ارتش آمریکا در قالب نیروهای آفریکام می توانند انحصار منابع آفریقا را در اختیار واشنگتن قرار دهند . "

در حال حاضر نیروهایی از بنین ، کامرون ، نیجر ، نیجریه و چاد برای مبارزه علیه تروریست های بوکوحرام به اماکن استقرار آنها اعزام شده اند . اگرچه این جنگ جدید علیه سایه تروریسمی است که در سراسر آفریقا بوجود آمده ، اما یادآور کمپین تبلیغاتی کانی 2012 است که در احقاق آرمان بشردوستانه خود با شکست مواجه شد . جنگ نیروهای آفریکام علیه "بوکوحرام" به اصطلاح جنگ علیه ترور معرفی شده اما در واقع بعنوان توجیهی برای تجاوز دیگری از سوی آمریکا و هم پیمانانش در آفریقا استفاده می شود . 

این درست است که بوکوحرام در حال جنایت و کشتار در آفریقاست اما بطور حتم می توان گفت کهمداخله نظامی غرب برای نجات مردم این قاره از دست تروریست ها نیست . خونبارترین درگیری پس از جنگ جهانی دوم در کنگو روی داد که هنوز هم ادامه دارد و نخبگان سیاسی و رسانه های غربی کوچکترین توجهی به آن ندارند . همین مساله به تنهایی نشان می دهد که مداخله غرب در آفریقا به منظور نجات جان مردم آن نیست . 

در ادامه این مقاله آمده است :  برای درک دلیل تمرکز رسانه ها بر "بوکوحرام " ، نیاز است بدانیم چه چیزی در پشت پرده این گروه تروریستی وجوددارد ؟ چه منافعی از ایجاد این گروه دنبال می شود و زمینه های تشکیل آن به چه نحوی بوده است ؟

آیا "بوکوحرام" یکی دیگر از عملیت های مخفی آمریکا است ؟
مکان اصلی تشکیل و استقرار بوکوحرام در نیجریه می باشد ؛ پرجمعیت ترین کشور و بزرگترین اقتصاد در سراسر آفریقا . نیجریه بزرگترین تولید کننده نفت کل قاره است که 3.4 درصد ذخایر نفتی سراسر دنیا را داراست . در مه 2014 ، اخبار آفریقا گزارشی را درباره بوکوحرام منتشر کرد که میتوان آن را تائیدی بر این موضوع دانست که : این گروه تروریستی یکی دیگر از عملیات های مخفی سیا در آفریقا است تا از این طریق نیجریه را اشغال کند :

بزرگترین هدیه آفریکام برای ایالات متحده زمانی خواهد بود که تسلط استراتژیک ترین کشور این قاره یعنی نیجریه به تسلط این نیروها در بیاید .  اینجاست که مساله تشکیل بوکوحرام و پیش بینی فروپاشی دولت نیجریه تا سال 2015 از سوی آمریکا مطرح می شود . در دهه 70 و 80 میلادی نیجریه به چندین کشور افریقایی کمک کرد تا بتوانند حکومت خود را به راه انداخته و با موفقیت به مدیریت کشور بپردازند . این مساله برخلاف منافع واشنگتن و دیگر هم پیمانان غربی آن بود . 

نیجریه همچنین دارای نفوذ اقتصادی فراوانی در میان کشورهای آفریقایی است . دولت این کشور با همکاری تعدادی دیگر از کشورهای این قاره تلاش می کنند تا ارتشی متحد و یکپارچه برای انجام هرگونه عملیات در هر یک از کشورهای آنها تشکیل دهند. 

دولت های غربی و در راس و رهبری همه آنها آمریکا ، به وضوح با تشکیل ارتشی متحد و یکپارچه در سراسر این قاره مخالف بوده اند . چنین ارتشی هیچگونه نقشی بعنوان رهبر برای آمریکا نخواهد داشت . " آفریکام" در سال 2000 شکل گرفت تا بتواند با نفوذ و تاثیر نیجریه در اقتصاد آفریقا مبارزه کند ، همچنین مانع تشکیل ارتشی به رهبری خود آفریقایی ها شود . 

بررسی و تحلیل درباره بوکوحرام از سوی " ائتلاف گرین وایت " نشان می دهد که بوکوحرام یک پوشش برای عملیات مخفیانه سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا ( سیا ) است که با هماهنگی کامل سفارت ایالات متحده در نیجریه انجام می گیرد. این سفارت پیشتر نیز در اجرای عملیات های مخفیانه در آفریقا فعال بوده است . 

یکی از این موارد فعالیت در مورد تسلیح شورشیان در بنغازی به منظور اعزام به سوریه و مبارزه با دولت بشار اسد می باشد . چنین عملیاتی در سفارت امریکا دراوکراین نیز انجام می گیرد : انتشار ویدئویی در نوامبر 2013 نشان می دهد که نقطه مرکزی و مرکز ثقل طراحی و اجرای انواع عملیات های مخفیانه برای دامن زدن به اشوب های این کشور و سرنگونی دولت دمورکاتیک کیف سفارت آمریکا بوده است . 

بخش دیگری از گزارش " گرین وایت " درباره بوکوحرام اثبات می کند که طرحی سه مرحله ای از سوی شورای اطلاعات ملی آمریکا برای اشغال و تسلط بر نیجریه ارائه و اجرا می شود . بر اساس این طرح پیش بینی شده که دولت نیجریه تا پایان سال 2015 در نتیجه بی ثباتی و در نهایت تقسیم کشور فروپاشی شود :

1/ پاکستانیزه کردن نیجریه 
با حضور گروهی تروریستی بنام بوکوحرام بعنوان یک واقعیت موجودی ، در ماه های آینده به احتمال فراوان موجی از بمب گذاری های گسترده و حملات در ساختمان های عمومی و پرجمعیت انجام خواهد گرفت . هدف این بمب گذاری و حملات تشدید تنش و سوء ظن میان اقوام و مذاهب مختلف در نیجریه بوده تا در نهایت منجر به خشونت و جنگ های فرقه ای شود . 

2/ بین المللی کردن بحران 
درخواست هایی برای ایالات متحده ، اتحادیه اروپا و سازمان ملل ارسال می شود تا توقف خشونت و حل به اصطلاح بحران وارد عمل شوند . برای تاثیرگذری بیشتر این مرحله ، پروپاگاندای گسترده رسانه ای نیز به کمک واشنگتن خواهد آمد تا از این طریق مداخله نظامی در نیجریه را تنها بااهداف خیرخواهانه و بشردوستانه جلوه دهند . 

3/ مداخله تحت نام و لوای سازمان ملل
به احتمال فراوان برای نخستین بار درخواست برای استقرار و مداخله نیروهای حافظ صلح در نیجریه مطرح می شود و یا به نیروهای اشغالگر ماموریت داده می شود تا بخش های مدیریتی در این کشور را بر عهده بگیرند . در پشت صحنه تمامی این عملیات ها ، منافع مالی و اقتصادی آمریکا و هم پیمانانش تامین خواهد شد . 

تاریخ نشان داده است که هنگامی که ایالات متحده از مداخله نظامی علیه کشوری استفاده می کند هرگز نیات واقعی خود را از آن مداخله بیان نمی نماید . بدیهی است که نیت حقیقی آمریکا برای حضور نظامی در آفریقا نجات جان انسان ها نیست بلکه همواره بر اساس حفظ قدرت و منافع خود بوده است . مداخلات نظامی آمریکا وناتو هرگز باعث حفظ جان انسان ها نشده بلکه شرایط را بریا کشتار و رنج بیشتر آنان فراهم کرده است . 

مداخلات نظامی به رهبری آمریکا از یک قرن پیش تاکنون اگر میلیونها هزار بی گناه را نکشته باشد موجب به خاک و خون کشیده شده صدها هزار تن شده است . واقعیت این است که ناتو هرگز تمایلی ندارد بداند که چه تعداد انسان بی گناه را در سراسر دنیا به قتل رسانده است . به نوشته گاردین در آگوست 2011 ، هیچ پروژه بین المللی برای تخمین میزان مرگ و میر و تلفات ناشی از مداخلهنظامی ناتو در لیبی تشکیل و طراحی نشده است . 

نویسنده در انتها خاطرنشان کرد : بر اساس آمارها در فوریه 2014 ، بیش از 21 هزار شهروند وغیرنظامی افغان بر اثر خشونت های ناشی از جنگ در افغانستان کشته شده اند . در مه 2014 نیز گزارش کشتار 133 هزار شهروند عراقی بر اثر حملات مستقیم و مداخله نظامی آمریکا در این کشور اعلام شده است . رسانه های جریان اصلی با تحریف واقعیت درباره اقدامات قذافی ، دیکتاتور سرنگون شده لیبی علیه مردم این کشور مقدمات را برای مداخله نظامی ناتو و آمریکا در این کشوررا نیز  فراهم کردند .  




انتهای پیام /
برچسب ها: آفریقا ، سیا ، کشور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار