"کریستین ساینس مانیتور" نوشت تبلیغات گروه های تروریستی برای جذب جوانان اروپایی افزایش یافته است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه اینترنتی این روزنامه آمریکایی نوشت:  پس از حادثه شارلی ابدو در پاریس، برخی رهبران اسلامی با انتشار پیام هایی در سراسر اروپا تلاش کرده اند از پیوستن جوانان بیشتر به گروه‌های تروریستی جلوگیری کنند. گروه‌های تروریستی با بهره مندی از شبکه های اجتماعی و تبلیغات گسترده تلاش می کنند جوانان اروپایی را برای پیوستن به داعش در عراق و سوریه یا انجام دادن حملات انتقام‌جویانه در کشورهای خود ترغیب کنند.

از آنجایی که تبلیغات گروه های تروریستی برای جذب جوانان اروپایی افزایش یافته است، رهبران اروپایی تصمیم گرفته اند تا جلوی این کار را بگیرند زیرا آنها معتقدند« پیشگیری بهتر از درمان است». البته این تمهیدات پس از وقوع فاجعه در برخی کشورهای اروپایی اتخاذ شده اند. به عنوان مثال مقامات انگلیسی برنامه ریزی پیشگیرانه خود را پس از بمب گذاری انتحاری در ژوئیه 2005 که به کشته شدن پنجاه و دو نفر منجر شد، ارائه کرد. دولت فرانسه نیز در پایان ژانویه وب سایت ضدتروریستی راه انداخته است. 

با این وجود همچنان آژانس های اطلاعاتی اروپا نقش کلیدی در جلوگیری از تروریسم الهام گرفته از آموزه‌های اسلامی دارند و اغلب در این راه با چالش های بسیاری دست به گریبانند. به عنوان مثال مانوئل والس نخست وزیر فرانسه اعلام کرد باید به طور مستمر نزدیک به سه هزار فرانسوی راکه احتمال پیوستن آنها به تروریستها وجود دارد  تحت نظر داشت، اما اداره کل امنیت داخلی فرانسه  سه هزار و هشتصد نیرو بیشتر ندارد. دولت وعده داده است تا آژانس های امنیتی را از طریق افزایش یک هزار و صد نیروی آموزش دیده در مدت سه سال تقویت کند.

حتی این تعداد نیرو نیز برای تحت نظر گرفتن همه افراد مظنون به پیوستن به گروه های تروریستی کافی نیست. وظیفه این نیروهای امنیتی شناسایی تروریست های مظنون، تحت نظر داشتن آنها و در نهایت در صورت تلاش برای اقدام تروریستی بازداشت آنها است.

باید خاطرنشان کرد دولت ها موفقیت های اندکی در متقاعد کردن شرکت های گوگل، فیس بوک و تویتر برای برداشتن پست ها و تصاویر حامی تروریستها به دست اورده اند. کاملا روشن است اکنون فضای سایبری خط مقدم نبرد با تروریستها است. 

این روزنامه در ادامه می نویسد، بسیاری از دولت هایی که از تلاش های پیشگیرانه حمایت می کنند در نتیجه تغییرات سیاسی و فشارها از طرف گروه های افراطی داخلی که خواستار واکنش های شدیدتری به مسلمانان هستند،به شدت مورد انتقاد قرار گرفته اند. برهمین اساس مقابله با تبلیغات درباره افراط گرایی برای اولاند رئیس جمهور فرانسه بیش از این که موضوع اجتماعی داخلی باشد، به راهبرد امنیت ملی تبدیل شده است.

برخی فعالان مقابله با افراطی گرایی در سطح اجتماعی تلاش می کنند تا بین جوامع مسلمانان و غیر مسلمانان اعتماد ایجاد کنند یا لحنی میانه روتر در اسلام اروپایی ها ترویج دهند. دیگر فعالان نیز بر افرادی که در معرض خطر قرار دارند، تمرکز کرده اند تا آنها را از مسیری که ممکن است به راحتی آنها را به نابودی هدایت کند، دور کنند. باید تاکید کرد این افراد از هر شیوه ای که استفاده می کنند، یک هدف را دنبال می کنند که آن هم این است که خلاء های جامعه را پر کنند پیش از این که گروه های افراطی این خلاء ها را پر کنند. زیرا همیشه پیشگیری بهتر از درمان است.




انتهای پیام./.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار