از نظر کارشناس مسایل روسیه، اروپایی ها بر خلاف آمریکایی ها قصد رویارویی با روسیه را ندارند و بهتر است برای حل بحران اوکراین بدون تکیه بر واشنگتن وارد عمل شوند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، شبکه تلویزیونی فرانس24 گزارش داد: رئیس شورای اروپا روز جمعه گفت، تا برقراری آتش بس در شرق اوکراین فاصله زیادی باقی است. وی خواستار تمهیدات تکمیلی برای پایان دادن به خشونت ها در این کشور شد. کی یف، روسیه را به اعزام تانک و نیروی بیشتر به شهر ماریوپل متهم کرد. مسکو هنوز به این اتهامات پاسخی نداده است. 

مجری از ولگ کوبزِف کارشناس مسایل روسیه پرسید: آیا ماریوپل هدف بعدی جدایی طلبان طرفدار روسیه و ارتش این کشور خواهد بود؟ 

کوبزف گفت: بدون شک همین طور است. چرا که این شهر یک محل بسیار استراتژیکی است که در سواحل شمالی و منتهی الیه شرق دریای سیاه واقع شده است. این شهر در حقیقت مدخل ورود به روسیه می باشد. ماریوپل مانند کریمه یک مکان استراتژیکی است. اکنون ما در اوکراین شاهد نبرد بر سر تصاحب مناطق استراتژیکی هستیم. مجری پرسید: پس دو طرف سعی می کنند مناطقی را که به نفع شان است، تصاحب کنند. کارشناس پاسخ داد: بدون شک همین طور است. طرف های درگیر سعی می کنند مناطق استراتژیکی اطراف دریای سیاه را به تصرف خود در بیاورند. به طور قطع ارتش اوکراین و ناتو نیز تلاش می کنند، این نیروها را تا جایی که می توانند از این منطقه درو کنند. 

مجری پرسید: آنگلا مرکل و اولاند روز جمعه بر ضرورت برقراری آتش بس تاکید کردند. اما رئیس شورای اروپا اقدامات دیپلماتیک را بی حاصل تلقی کرده  و خواستار اتخاذ تمهیدات دیگری نیز شده است. آیا اتحادیه اروپا می تواند برای حل بحران اوکراین به تنهایی عمل کند؟ کارشناس گفت: بهتر است که اروپایی ها بدون آمریکا وارد عمل شوند. چرا که آمریکا به طور سیستماتیک به متوقف کردن روس ها می اندیشد. اما اروپا در ایجاد رویارویی با روسیه نفعی ندارد. من فکر نمی کنم که اروپا برای ایجاد یک بهار عربی برنامه ای ندارد. البته آن ها برای اوکراین چنین برنامه ای را به اجرا گذاشتند و این اقدام موجب عصبانیت روسیه شد. بر عکس راستگرایان آمریکایی قصد گسترش ناتو را دارند. در چنین شرایطی که اوکراین در معرض گرایش به ناتو قرار گرفته است، روس ها با خود می گویند در صورت موفقیت این طرح، مرزبندی بعدی ناتو در خاک روسیه انجام خواهد شد. همین مسئله روسیه را خشن و خطرناک کرده است.



انتهای پیام./.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار