مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت ملی نفت ایران گفت: بی‌توجهی و غفلت از رعایت برخی از مسائل امنیتی بعضی مواقع تخطی از قوانین در سازمان عوامل مهمی است که به ایجاد هر چه بیشتر ناهنجاری‌ها و فراهم کردن محیط مناسب برای رخنه به مجموعه دامن می‌زند.

آموزش و فرهنگ‌سازی باید در راستای امنیت اطلاعات در دستور کار قرار گیردبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، احمد تولایی مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت ملی نفت ایران در سومین کنفرانس امنیت اطلاعات و ارتباطات در صنعت نفت با اشاره به اینکه بررسی‌های انجام شده حاکی از فشار زیاد بر روی متخصصین حوزه امنیت شرکت‌ها و سازمان‌ها بوده اظهار داشت: امروزه وابستگی به امنیت اطلاعات بیشتر شده و باید به این موضوع توجه اساسی شود.

وی تصریح کرد: بی‌توجهی و غفلت از رعایت برخی از مسائل امنیتی و بعضا تخطی از قوانین در سازمان عوامل مهمی است که به ایجاد هر چه بیشتر ناهنجاری‌ها و فراهم کردن محیط مناسب برای رخنه به مجموعه دامن می‌زند.

تولایی گفت: در سال 2013 بر اساس بررسی‌های صورت گرفته در تقسیم‌بندی نرم‌افزارها و بدافزارها بیشتر معطوف به سمت متخصصان بوده همچنین نشر داده‌ها مهندسی اجتماعی و آسیب‌پذیری zeroday  و ویروس‌ها و کرم‌‌ها بوده است که این موضوعات بیشتر مورد اهداف اصلی دولت‌ها بوده است که این نرم‌افزارها تعبیه می‌کنند.

مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت ملی نفت ایران امروزه استراتژی کشورها در خصوص حملات فیزیکی و پیگیری‌‌ها تغییر پیدا کرده و در آنجا پدافند و سایبری را که بیشتر مخاطره‌آمیز است بررسی می‌کنند مخصوصا در مباحث اتوماسیون صنعتی که بیشترین نگرانی‌ کننده را به همراه دارد را بررسی می‌کنند.

وی گفت: بحث دارایی‌های فکری بیشترین سرقت را داشته به طوری که سرقت در این زمینه داده‌های مشتریان است همچنین سرمایه‌های انسانی بر اساس بررسی‌های صورت گرفته بیشتر از 80 درصد را به خود اختصاص داده است.

وی با تأکید بر اینکه آموزش افراد و کارکنان سازمان باید دردستور کار قرار گیرد گفت: عدم رعایت هشدارهای ایمنی و امنیتی ضوابط و استانداردها در سازمان باعث می‌شود افراد عملا به صورت غیرعمد عاملی بالقوه برای تهدید سازمان‌ها شوند ایمن‌سازی در خصوص پروژه‌های سازمان باید پیش از آغاز فرآیند صورت گیرد تا از خطرات و تهدیدهای ایمنی کاسته شود.

مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت ملی نفت ایران گفت: با توجه به رشد تکنولوژی در حوزه آی تی باید کارکنان سازمان‌ها و ادارات آموزش‌ها و فرهنگ‌سازی‌های بهینه را داشته باشند تا بتوانند با حملات ویروس‌ها به سایبری مقابله کنند. استفاده از تکنولوژی نوظهور و همچنین پیچیدگی محصولات امنیتی و محدودیت‌های کلی از جمله موضوعاتی است که باید بیشتر روی آن کار شود چرا که بزرگترین محدودیت بودجه را برای این موضوع در نظر گرفته می‌شود بایستی در این خصوص تدابیری اتخاذ شود به طوری که ظرف سه سال گذشته فناوری‌های جدید مطرح بود و محدودیت های خاصی را از نظر بودجه و امنیتی برای کشور به دنبال دشته است.

وی خاطرنشان کرد: استفاده از رسانه‌های اجتماعی و همچنین نرم‌افزارها در سیستم ‌های هوشمند باید هوشیارانه مورد بررسی قرار گیرد چرا که بیشترین حملات از طریق این سیستم وارد دستگاه‌ها و تکنولوژی مورد استفاده می‌شود.

انتهای پیام/
برچسب ها: امنیت ، اطلاعات ، ارتباطات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار