آروند دشت‌آرای تاکید می‌کند تئاتر، ذات فرهنگ‌سازی دارد و گسترش و رشد آن در کشور، راه‌گشای بن‌بست‌ها و برطرف‌کننده بسیاری از آسیب‌های اجتماعی است.

په گزارش حوزه تئاتر باشگاه خبرنگاران به نقل از سایت ایران تئاتر؛ آروند دشت‌آرای که در سال 93 نمایش‌‌‌هایی چون «تهران، لندن، رم، آمستردام» و «رد پای صورتی» را به صحنه برد، با اشاره به وضیعت تئاتر در سال گذشته گفت: «تئاتر، در سالی که پشت سر گذاشتیم، وضعیت مناسبی نداشت، زیرا برای آن برنامه، ایده، بودجه، مدیریت یا زیرساخت مشخصی تعریف نشده بود. هیچ مدل جدیدی برایش ارائه نشد تا بر اساس آن اتفاق خاصی شکل بگیرد. می‌توان گفت برای تئاتر بر خلاف سایر گرایش‌های هنری، ایده روشنی وجود نداشت و ندارد.»

او در ارتباط با چشم‌انداز تئاتر در سال 94 عنوان کرد: «مدیریت جدید مرکز هنرهای نمایشی که از بدنه تئاتر است و با ساختار کلی آن آشناست، می‌بایست برنامه‌مند، با ایده‌های روشن و سیاستی درست، به جلو گام بردارد. البته بی‌شک نیازمند ایجاد مکان‌ها و سالن‌های اجرایی مناسب هستیم که گروه‌های تئاتری بتوانند در آن مستقر شوند و فعالیت کنند.»

دشت‌آرای بیان کرد: «باید شرایطی ایجاد شود تا هنرمند بتواند فراتر از خود عمل کند نه آن‌که خود را کوچک کند و کاری انجام دهد تا ما برایش هورا بکشیم. گیشه تبدیل به جریان رسمی تئاتر شده است، در حالی‌که کارکرد فرهنگی در الویت قرار دارد. در واقع توجه به مسائل اقتصادی، بازاریابی و جذب اسپانسر یک بخش کوچک از جریان تئاتر کشور است. »

این کارگردان تئاتر با اشاره به برنامه‌ریزی برای رویدادهای سال آینده عنوان کرد: «امیدوارم برنامه‌ریزی‌های لازم برای برگزاری جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به زودی انجام و دبیر آن معرفی شود. همچنین بازسازی مجموعه تئاتر شهر و بازیابی و ایجاد هویت برای سالن‌های آن، تجربه جدیدی است که باید به طور کامل و همه جانبه دنبال شود. اعتماد به هنرمندان و همکاری با آنان در برنامه‌ریزی‌های کلان و اجرایی هم باید مد نظر مدیران و مسوولان قرار بگیرد.»

وی همچنین در مورد سپرده شدن برخی از امور تئاتر کشور به دست هنرمندان گفت: «این در همه جای دنیا مرسوم است. مدیران تئاترها، تئاتری‌اند. باید این امکان وجود داشته باشد که افراد خلاق، صاحب ایده و آشنا با تئاتر روز دنیا، همراه جریان هنرهای نمایشی کشور باشند. البته ممکن است این مسئله آسیب‌هایی را نیز به همراه بیاورد. متاسفانه ما دچار سوء‌تفاهم‌هایی هستیم، همیشه بر علیه یکدیگر اقدام می‌کنیم و سعی در حذف یکدیگر داریم. دیگر زمان آن رسیده است تا در تمام گرایش‌های اجرایی و هنری از جمله تجربی، آوانگارد، سنتی و ... با هم یک‌دل باشیم و همه در کنار هم کار کنیم.»

دشت‌آرای خاطرنشان کرد: «دوران مقابل هم ایستادن گذشته است. باید با مشارکت ارگان‌ها و نهادهای مربوطه، تئاتر را به مجلس شورای اسلامی معرفی و نمایندگان را به دیدن تئاتر دعوت کنیم. تئاتر ذات فرهنگ ساز دارد و تقویت فرهنگ ملی، راه‌گشای بن‌بست‌ها و برطرف کننده بسیاری از آسیب‌هاست. بخش اعظمی از آسیب‌های اجتماعی با گسترش و توسعه این هنر از میان می‌رود که باید مورد توجه قرار بگیرد.»

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار