بالا بودن نرخ سود تسهیلات بانکی که میراث گذشتگان برای تولید است از فردا به 24 درصد می‌رسد اما طبق گفته تولیدکنندگان و صنعتگران این میزان کاهش را می‌توان تنها به عنوان «صدقه» دانست چراکه هیچ گونه تاثیری در بهبود روند تولید نخواهد داشت.

2 درصد صدقه صنعت/ وقتی سودهای بانکی کوتاه نمی‌آید//////به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، "مشکلاتی که وجود دارد اوّلاً با گفتن و حرف زدن حل نمی‌شود؛ اقدام و ابتکار و عمل لازم است. ثانیاً [حلّ‌] مشکلات مجموعه‌ اقتصادی کشور را در درون کشور باید پیدا کرد؛ ستون فقرات هم عبارت است از تولید؛ ستون فقرات اقتصاد مقاومتی که ما عرض کردیم، عبارت است از تقویت تولید داخلی".

این تنها بخشی از سخنان مقام معظم رهبری درخصوص ضرورت توجه به بخش تولید است بخشی که طی سالیان اخیر با مشکلاتی همچون بدهی‌های معوق، بالا بودن هزینه انرژی، واکنش‌های نامتعادل بازار، واردات بی‌رویه، بوروکراسی پیچیده برای دریافت تسهیلات بانکی و البته سهم عقیم مانده از یارانه مواجه بوده که نفس‌های این بخش را به شماره انداخته است.

البته در این بین نمی‌توان از تحریم‌ها هم چشم پوشاند چرا که این سیاه چاله، نحوه واردات مواد اولیه و ماشین‌آلات را به سخت‌ترین شکل ممکن تبدیل کرد و تولید را از دستیابی به پیشرفت باز داشت و بیش از پیش به تسهیلات بانکی آن‌ هم با نرخ‌های نجومی وابسته ساخت.

در واقع با توجه به اینکه تولیدکنندگان، برای رونق فعالیت خود همواره نیاز به روابط بین‌المللی دارند زمانی که با تحریم‌های ظالمانه مواجه شدند به سمت دریافت تسهیلات از سیستم‌های بانکی کشور سوق داده شدند تا شاید از این طریق سایه رکود را از سر خود کوتاه کنند؛اما سود بالای بانکی همچون دست‌اندازی، سوددهی را برای این بخش سخت و توجیه اقتصادی را از تولید دور کرد.
 
البته در کنار اینکه تسهیلات با نرخ‌های نجومی اعطا می‌شوند، بانک‌ها نیز در این سال‎ها همواره دم از محدودیت منابع زدند و از این طریق به طویل شدن صف متقاضیان برای دریافت تسهیلات کمک کردند، متقاضیانی که در بیشتر مواقع جز تولیدکنندگان واقعی نبوده و سوءاستفاده از شرایط موجود را در دستور کار خود قرار داده بودند که این مسئله نه تنها به هدر رفت منابع منجر شد، بلکه تولیدکنندگان نیازمند به دریافت تسهیلات را نیز به ورطه سقوط کشاند.

بر این اساس؛ با روی کار آمدن دولت یازدهم شعار "حمایت از تولید ملی" از تریبون‌های مختلف به گوشمان رسید حمایتی که ابتدا از طریق کاهش نرخ تورم و سپس از طریق کاهش نرخ سود بانکی مورد تاکید قرار گرفت؛اما در این میان آنچه تاکنون رخ داده کاهش 20 درصدی نرخ تورم در برابر کاهش 2 درصدی نرخ سود بانکی (از فردا کاهش نرخ سود اجرایی می‌شود) بوده است.

در واقع نرخ سود 26 تا 28 درصدی تسهیلات بانکی بنا بر آنچه که مسئولان بانک مرکزی آن را شیب ملایم می‌خوانند از فردا به 24 درصد می‌رسد تا شاید در برابر کاهش نرخ تورم شاهد بروز تغییری در نرخ سود بانکی باشیم.

در این میان طبق گفته تولیدکنندگان و بازیگران عرصه صنعت، کاهش 2 درصدی نرخ سود نمی‌تواند تاثیری در خروج این حوزه از رکود داشته باشد چرا که سود بالای بانکی در کنار کمبود نقدینگی هزینه تمام شده تولیدات را افزایش داده و توان رقابت را از این بخش گرفته و در واقع اجرای اقتصاد مقاومتی را به تاخیر انداخته است، چرا که کشورهای رقیب ایران در زمینه تولیدات، نرخ سود بانکی خود را برای تولیدکنندگان تا حد استانداردهای بین المللی کاهش داده‌اند تا این بخش مولد اقتصاد راه‌های رسیدن به رفاه عمومی را هموار کند.

موضوعی که نمی‌توان هراس دولت برای احتمال افزایش تورم را دلیل موجهی برای آن دانست چراکه طبق اصول، نرخ سود بانکی همراه با نرخ تورم صعودی و نزولی می‌شود اما متاسفانه شاهد بودیم که نرخ سود تنها در بالا رفتن از پله‌های رشد با تورم همراهی کرده است و حال که تورم به 15 درصد رسیده این بخش قصد کاهش پایاپای را ندارد.

از طرفی نرخ بالا برای سودهای بانکی نه تنها به تولیدکنندگان ضرر زده و قیمت تمام شده کالا را افزایش داده بلکه زمینه را برای بروز فسادهای بی‌شمار بانکی فراهم کرده است؛ فسادهایی که تنها با حرف زدن حل نشده و از میدان عقب نشینی نخواهند کرد.

بر این اساس؛ طبق اصول اقتصادی، تولید یکی از مولدترین نهاده‎ها برای گذر از ناملایمات و رسیدن به رونق است اما زمانی که این بخش مورد بی‌مهری قرار می‌گیرد نمی‌توان انتظار "خروج غیرتورمی از رکود" را داشت بلکه باید تا مدت‌های مدید این بخش را در گیرودار رکود دیده، در حالیکه تورم سیر نزولی خود را بدون تاثیر بر بازار طی می‌کند و از رده 35 به 15 می‌رسد.

همچنین بنابر آنچه که رهبر معظم انقلاب آن را "علاج مشکل اقتصاد کشور" می‌خوانند تمرکز بر بخش تولید یکی از ضروریاتی است که باید بیش از آنچه که در گذشته مشاهده می‌شده در دستور کار دولتمردان قرار گیرد تا هم چرخ فرسوده شده تولید بچرخد و هم بازارهای مجاور همچون بازار سهام و حتی سیستم بانکی دستیابی به رونق را دیگر از محالات ندانند. 

گزارش:سمیه رسولی

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار