شبکه تلویزیونی روسیا الیوم گزارش داد: حسن روحانی رئیس جمهور ایران گفت، ملت عراق به هیچ کشوری اجازه ایجاد اختلاف و تجزیه این کشور را نخواهد داد.

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران، در مقابل فؤاد معصوم رئیس جمهور عراق از کمک های ایران به کشورش در خصوص جنگ با گروه داعش قدردانی کرد.
عمر هواش خبرنگار روسیا الیوم در تهران دراین باره گفت: هدف سفر رئیس جمهور عراق به ایران اقتصادی اعلام شده است. اما تحولات منطقه مسائل سیاسی را بر مسائل اقتصادی تحمیل کرد.
واقعیت این است که تهران از مهمترین حامیان عراق در مسئله مبارزه با داعش است. از این رو بغداد از این حمایت ها تشکر و قدردانی کرد.
فؤاد معصوم در کنفرانس خبری مشترک خود با همتای ایرانی اش گفت: من از جمهوری اسلامی ایران در خصوص کمک برای جنگ با داعش از نخستین روز تشکر می کنم.
عمر هواش در ادامه گزارش خود افزود: واقعیت این است که ایران در عراق بدون هماهنگی از قبل خود را شریک آمریکا در جنگ علیه داعش دید. این مسئله زمانی جدی تر می شود که امنیت عراق با امنیت ایران یکی است.

رئیس جمهور ایران نیز در این کنفرانس گفت: آنهایی که فکر می کنند گروه های تروریستی ابزار خوبی برای اجرای سیاست هایشان در منطقه است سخت در اشتباهند.
حسن روحانی افزود: ملت عراق در برابر اختلاف افکنی و تجزیه کشورشان خواهند ایستاد.

عمر هواش در ادامه گفت: گفتگوی رهبر [معظم] ایران با رئیس جمهور عراق فراتر از مرزهای عراق رفت. رهبر [معظم] ایران در این نشست گفت: ریاض اشتباه بزرگی در یمن مرتکب شده است که بزودی دامنگیر آنها (سعودی ها) خواهد شد.
رهبر [معظم] ایران نیز غرب را به بی ثبات کردن عراق و سوریه متهم کرد.
ایران تصمیم کنگره آمریکا برای مسلح کردن قبایل سنی عراق را موجب درگیری طایفه ای جدیدی در این کشور می داند.
مصیب النعیمی سردبیر روزنامه الوفاق ایران در این باره گفت: طرح آمریکا برای مسلح کردن قبایل سنی عراق برای همه آشکار است. آنها می خواهند درگیری مذهبی در عراق ایجاد کنند.
وی افزود: آمریکایی ها با اجرای چنین طرحی می خواهند دشمنی مذهبی میان طوایف مختلف یک ملت ایجاد کنند و در نهایت به تجزیه منجر شود.
عمر هواش در ادامه گزارش خود گفت: اما بعد اقتصادی سفر فؤاد معصوم به ایران به توافق دو طرف بر ایجاد خطوط لوله گاز و احداث راه آهن منجر شد.
واقعیت این است که همکاری میان ایران و عراق فراتر از همکاری نظامی، اقتصادی و سیاسی است زیرا امروز بغداد به نظر تهران یکی از طرف های دفاع از ایران است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار