عباس آخوندی از طراحی قطارهای حومه‌ای در کشور خبر داد و گفت: متأسفانه وزارت راه و شهرسازی 5 هزار میلیارد تومان به پیمانکاران بدهکار است

بدهی 5 هزار میلیارد تومانی وزارت راه و شهرسازی به پیمانکاران/ برنامه‌های قطار حومه‌ای در وزارت راه و شهرسازی کلید خورد
به گزارش خبرنگار حوزه راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه آزادراه جنوب تهران تا به امروز رشد فوق‌العاده‌ای داشته است گفت: شهر تهران یکی از بزرگترین مناطق کشور است که دارای 12 میلیون جمعیت که همچنان در حال رشد است.

وی در ادامه افزود: موضوع بسیار مهم آن است که این رشد جمعیت به دلیل عدم برنامه‌ریزی دقیق به تهران تحمیل شده است.

آخوندی توضیح داد: بزرگترین مسئله اصلی در تهران حمل‌ونقل بوده و به دلیل عدم وجود وسایل حمل ونقل آلودگی، امنیت و مسائل فرهنگی و اقتصادی با مشکل روبرو شده است.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: روزانه 1.5 میلیون نفر در تهران وارد و خارج می‌شوند و متأسفانه این میزان جمعیت همواره از طریق جاده رفت و آمد می‌کنند بنابراین اتصال به شبکه ریلی باید در اولویت قرار بگیرد.

وی یادآور شد: در حال حاضر باید شبکه ریلی مستقل برای شهرهای حومه تهران ایجاد کنیم در این زمینه برنامه مفصلی را انجام داده‌ایم.

وی تصریح کرد: 28 درصد تولید ناخالص و نیز 35 میلیون تن بار روزانه توسط شبکه حمل ونقل در تهران جابجا می‌شود.

آخوندی با اشاره به اینکه با ایجاد کریدورهای شمال به جنوب و نیز شرق به غرب عمده گره ترافیک در تهران برطرف می‌شود گفت: ‌متأسفانه به دلیل آلودگی و نیز افزیش ترافیک میزان کیفیت زندگی در تهران بسیار پایین است و باید یک فکر اساسی برای محیط زیست تهران انجام شود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه باید از چرمشهر به سمت شریف آباد و از سمت شریف آباد نیز به سمت پردیس یک آزادراه تکمیل کننده راه‌اندازی کنیم گفت: این رینگ به جنوب متصل می‌شود و مسیر شرق به جنوب را تکمیل می‌کند.

وی یادآور شد: در حال حاضر یک بزرگراه از چرمشهر به شریف‌آباد به طول 42 کیلومتر در حال انجام است ولی به دلیل کمبود اعتبارات پیشرفت فیزیکی آن بسیار کند است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه 75 درصد ترافیک ایران در مناطق تهران وجود دارد گفت: یکی از سیاست‌های مهم کشور بحث ترانزیت و حمل ونقل است و ایران سعی می‌کند به تمامی کشورهای همسایه از جمله ترکمنستان، ترکیه، پاکستان، افغانستان و عراق متصل شود.

وی افزود: در حال حاضر 2 هزار و300 کیلومتر آزادراه مورد بهره‌برداری قرار گرفته و سعی داریم تا افق 1405 به 10 هزار کیلومتر توسعه دهیم و در گام اول میزان آزادراه‌ها را به 5 هزار و 2 کیلومتر افزایش داده‌ایم.


وزیر راه و شهرسازی  یادآور شد: سعی کرده‌ایم با مشارکت بخش خصوصی شبکه آزادراهی خود را تکمیل کنیم و در حال حاضر نیز تعدادی از شبکه‌های آزادراهی ما در اختیار بخش‌های خصوصی قرار دارد.

آخوندی توضیح داد: در حال حاضر 4 هزار و 50 کیلومتر بزرگراه و 3 هزار کیلومتر راه اصلی در دست ساخت داریم و 200 هزار کیلومتر نیز مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

آخوندی تصریح کرد: در نتیجه 5 هزار کیلومتر آزادراه، 20 هزار کیلومتر بزرگراه و 23 هزار کیلومتر راه اصلی در کشور مورد بهره برداری قرار گرفته است که در آینده نزدیک به شبکه حمل و نقل متصل می‌شود.

آخوندی تصریح کرد: در حال حاضر 5 هزار میلیارد تومان بدهکاری به پیمانکاران داریم که در صورت تأمین مالی آنها هر چه زودتر آن را پرداخت می‌کنیم.
وی با اشاره به اینکه بزرگترین نمایشگاه صنعت هوانوردی دنیا در فرانسه برگزار شده بود بیان کرد: در این سفر با عرضه کنندگان دست اول صنعت هوانوردی صحبت شد.
 
آخوندی بیان کرد: در حال حاضر متوسط سن ناوگان هوایی کشور 20 سال است و نیازمند نوسازی این صنعت هستیم.
 
وزیر راه و شهرسازی افزود: در شرایط تحریم با خرید هواپیماهای دست دوم توانسته‌ایم، تا این لحظه صنعت هوانوردی را سر پا نگه داریم و حتی متوسط سن ناوگان را 2 سال کاهش دهیم.
 
وی ادامه داد: قطعا در شرایط پس از تحریم باید سند نوسازی صنعت هوانوردی کشور را داشته باشیم، تا بتوانیم به سرعت در این عرصه عمل کنیم.
 
وی با اشاره به دیدار خود با کمپانی‌های تولید کننده هواپیما در نمایشگاه فرانسه بیان کرد: حدود 60 فرودگاه در کشور داریم که لازم است، در این فرودگاه هواپیماهای کوچک پرواز داشته باشند.
 
آخوندی بیان کرد: قطعا هواپیماهای زیر 100 صندلی در فرودگاه‌های کشور به توسعه مناطق کمتر توسعه یافته کشور، کمک می‌کند.
 
وزیر راه و شهرسازی افزود: در نمایشگاه هوانوردی فرانسه با متولیان و عرضه‌کنندگان هواپیماهای کوتاه برد رایزنی‌هایی به عمل آمد، همچنین با عرضه کنندگان هواپیماها با برد متوسط و بلند نیز مذاکراتی داشتیم.
 
آخوندی یاد آور شد: امیدواریم همزمان با تحقق اهداف گروه دیپلماسی در 1+5 بتوانیم مقدمات تجارت بین‌المللی را فراهم کنیم.
 
وی بیان کرد: همچنین در این سفر در بحث توسعه فرودگاه‌ها به مشارکت‌های بین‌المللی در توسعه فرودگاهی ایران مباحثی مطرح شد.
 
آخوندی ادامه داد: با وجود هیاهوها استقبال از ما و مذاکرات در فرانسه سازنده بود؛ بنگاه‌های کاملاً بازارهای ایران را می‌شناسند، ضمن آنکه بخش دولتی فرانسه نیز استقبال مناسبی از ما داشت.
 
آخوندی اظهار داشت: در حال حاضر 2 هزار و 300 کیلومتر آزادراه در حال بهره‌برداری داریم که هدف گذاری شده است تا 4 سال آینده این میزان به بیش از 5 هزار کیلومتر افزایش یابد.
 
وی با بیان اینکه سهم دولت در ساخت آزادراه‌ها به حداقل کاهش می‌یابد اظهار داشت: لازم است شبکه آزادراهی کشور را به آزادراهی آسیایی و سپس دنیا متصل کنیم، تا بدین ترتیب رشد ترانزیت که از مصادیق اقتصاد مقاومتی است محقق شود.
 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
كارشناس راه
۱۴:۳۱ ۰۱ تير ۱۳۹۴
اين امارهاي غلط نوشته شده !! بعيد است اقاي وزير اين امارها را داده باشه !! ما كلا در سال حداكثر 200 كيلومتر ازاد راه و.جمعا بزرگراه و راه اصلي حدود 1500 كيلومتر حداكثر در يكسال ميتوانيم بسازيم .البته بشرط وجود اعتبار و تخصيص صد در صد !! كه فعلا هيچكدام وجود ندارند
آخرین اخبار