رئیس سازمان پیمان جامع منع آزمایش هسته ای امروز از ایران خواست هر چه سریعتر این پیمان را تصویب و از این طریق ثابت کند به طور جدی به دنبال ساخت تسلیحات هسته ای نیست.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران اسوشیتدپرس در گزارشی از وین به قلم جرج جان،ایران و شش قدرت جهان ( پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به اضافه آلمان ) در تلاش برای دستیابی به موافقتنامه ای جامع درباره برنامه هسته ای تهران تا ضرب الاجل 30 ژوئن هستند که بر اساس آن، تحریم ها علیه ایران در ازای محدودیت در برنامه هسته ای این کشور لغو خواهد شد. دور جدید مذاکرات ایران و1+5 قرار است روز چهارشنبه ازسر گرفته شود.
لاسینا زربو Lassina Zerbo رئیس سازمان پیمان جامع منع آزمایش هسته ای در مصاحبه با اسوشیتدپرس افزود اگرچه تصویب این پیمان توسط ایران بخشی از موافقتنامه نیست اما می تواند بر اعتبار این تاکید تهران بیفزاید که علاقه ای به چنین تسلیحاتی ندارد.
وی تصریح کرد سازمان پیمان جامع منع آزمایش هسته ای انفجارهای هسته ای را در هر جایی ممنوع می کند و می تواند به جامعه بین المللی اطمینان دهد که آنها در این زمینه فعالیت ندارند.
از 196 کشور عضو سازمان پیمان جامع منع آزمایش هسته ای ، 183 کشور این پیمان را امضا و 164 کشور آن را تصویب کرده اند. هشت کشور دیگر باید این پیمان را اجرا کنند تا وارد مرحله اجرایی شود.
شبکه نظارتی سازمان پیمان جامع منع آزمایش هسته ای در سراسر جهان گسترده است و این سازمان در میان نخستین سازمان هایی بود که به انفجارهای هسته ای زیرزمینی کره شمالی پی برد و همچنین در گزارش و طبقه بندی زلزله ها و دیگر بلایای طبیعی نقشی کلیدی دارد.
آمریکا نیز مانند ایران پیمان جامع منع آزمایش هسته ای را امضا کرده است و هر دو آنها از جمله کشورهایی هستند که برای به اجرا درآمدن این پیمان باید آن را تصویب کنند. اسرائیل پیمان جامع منع آزمایش هسته ای را امضا کرده اما تصویب نکرده است.
زربو تصریح کرد ایران می بایست پیمان جامع منع آزمایش هسته ای را خیلی زودتر از اینها تصویب می کرد زیرا با توجه به اینکه مذاکرات هسته ای ایران در مرحله پایانی قرار دارد ، فشار بر تهران برای تصویب این پیمان ممکن است باعث به خطر افتادن شانس دستیابی به موافقتنامه درباره برنامه هسته ای ایران شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۲۰:۵۸ ۰۲ تير ۱۳۹۴
هر وقت امریکا و روسیه و ... امضا کردن ما هم امضا می کنیم
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۲۰:۵۷ ۰۲ تير ۱۳۹۴
هر وقت امریکا و ... امضا کردن ما هم امضا می کنیم
آخرین اخبار