طرح بهینه‌سازی موتورخانه‌ها در ۵۰۰ هزار موتورخانه ساختمان‌های مسکونی و ۱۰۰ هزار موتورخانه ساختمان‌های اداری و تجاری در راستای صرفه‌جویی 3.7میلیارد مترمکعب گاز در کشور اجرا می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه نفت گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ طرح افزایش کارآیی در موتورخانه ساختمان‌های مسکونی، تجاری و اداری موجود در کشور در قالب بند «ق» تبصره دو بودجه سال ۱۳۹۳ توسط شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت، نهایی و با  اخذ مصوبه از کمیسیون ذیربط در مرحله اخذ مجوز از شورای اقتصاد قرار گرفت.

هدررفت انرژی موتورخانه‌های گرمایشی ساختمان‌ها یکی از مهم‌ترین گلوگاه‌های مصرف انرژی در کشور است که با اجرای چند راهکار ساده درموتورخانه‌ها می‌توان به صرفه جویی قابل توجهی دست یافت. 
 
طرح بهینه‌سازی موتورخانه‌ها با اجرای راهکارهای بهینه سازی، شامل معاینه فنی موتورخانه‌ها و تنظیم مشعل آن، نصب سیستم کنترل هوشمند موتورخانه، عایق کاری حرارتی منبع انبساط باز و نصب دستگاه رسوب گیر و راهکارهای دیگر می‌توان مصرف سوخت را حداقل ۳۰ تا ۵۰ درصد کاهش داد.
 
شرکت ملی گاز ایران با همکاری شرکت بهینه‌سازی در حال آماده سازی شرایط طرح اصلاح ٦٠٠ هزار موتورخانه است تا بر اساس این طرح، ابتدا موتورخانه مصرف کننده های بزرگ و دولتی و پس از آن نیز موتورخانه واحدهای مسکونی اصلاح شود.

مجتبی شیخ بهایی معاون امور مهندسی و بهره برداری شرکت ملی گاز ایران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران؛ در خصوص اصلاح موتورخانه در جهت صرفه‌جویی در مصرف انرژی اظهار داشت: اجرای این طرح باعث کاهش مصرف سوخت در موتورخانه‌ها می‌شود و به ازای کاهش مصرف هر مترمکعب گاز، امکان پرداخت ٤٥٠ تومان به شرکتهایی که در آن سرمایه گذاری می کنند وجود دارد.
 
شیخ بهایی با بیان این که اجرای این طرح منجر به کاهش ٣٠ درصدی مصرف انرژی می شود، افزود: اصلاح و کاهش مصرف سوخت در موتورخانه ها با انجام پروژه هایی از جمله عایق کاری، هوشمند سازی سیستم، نصب رسوب گیر، ارتقا سیستم مشعل و... انجام می شود.
 
وی یادآور شد: هر کدام از این اقدامها که منجر به صرفه جویی شود، ماهانه ٤٥٠ تومان به ازای صرفه جویی هر مترمکعب که مورد تایید قرار گیرد به سرمایه گذار پرداخت می شود تا سرمایه و سود آن بازگردد.
 
صرفه‌جویی 3.7میلیارد مترمکعب در مصرف گاز

 
نصرت الله سیفی مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت از اصلاح 600 هزار موتورخانه سیستم حرارت مرکزی در سراسر کشور خبر داد و گفت: ارزش اجرای این طرح 2 میلیارد دلار است و طی مدت اجرای 10 ساله این طرح 3.7 میلیارد مترمکعب در مصرف گاز صرفه جویی می شود.
 
سیفی تاکید کرد: از 600 هزار موتورخانه موجود در کشور حدود 500 هزار در بخش مسکونی و 100 هزار تجاری و اداری و عمومی است که روند افزایشی از طریق سرمایه گذاری بیع متقابل خواهد بود به این صورت که با نصب کنتور هوشمند در ازای هر متر مکعب صرفه جویی 450 تومان به سرمایه گذار اعطا خواهد شد و مدت بازپرداخت در این طرح برای ساختمانهای عمومی 22 ماه و منازل مسکونی 33 ماه خواهد بود ومیزان صرفه جویی دراین مسیر نیز 9 تا 13 میلیون متر مکعب در روز بوده و 3.7 میلیارد دلار صرفه جویی طی 10 سال پیش بینی شده است ضمن اینکه 43 میلیون تن CO2 از میزان آلاینده های زیست محیطی کاسته خواهد شد.
 
وی در خصوص بهبود کارآرایی موتورخانه‌ها در راستای کاهش مصرف انرژی، اظهار داشت: با بهبود کارآرایی موتورخانه‌ها در کشور بین 30 تا 50 درصد با هزینه عایق‌کاری و تنظیم مشعل صرفه جویی انرژی خواهیم داشت.
 
مدیرعامل شرکت مدیریت بهینه‌سازی مصرف سوخت تصریح کرد: 9 تا 13 میلیون مترمکعب گاز صرفه جویی انرژی که در نتیجه اجرای این طرح ایجاد خواهد شد، تقریبا نصف میزان تولید یک فاز پارس جنوبی است.
 
رونمایی از سایت و نرم افزار اصلاح موتورخانه
 
به گفته وی، این طرح کار بزرگی است و نرم افزار و سایتی نیز طراحی شده که بزودی معرفی می شود.
 
شیخ بهایی ادامه داد: مردم می توانند در این سایت ثبت نام کنند و از طریق سرمایه گذاری بخش خصوصی بدون این که هزینه ای از طریق شرکتهای دولتی یا مردم انجام شود، سرمایه گذار برای اصلاح این سیستم اقدام می کند و از صرفه جویی انجام شده هزینه های آن با سودش را برداشت می کند.
 
وی تاکید کرد: این یک حرکت بزرگ، مثبت و ایده آل و به سمت کاهش تولید co٢ و کاهش آلودگی بوده و نویدی است تا بتوانیم این نوع پروژه ها را گسترش دهیم.
 
به گفته معاون امور مهندسی و بهره برداری شرکت ملی گاز ایران، کارشناسانی که این موضوع را تایید می کنند توسط شرکتهای m&v (اندازه‌گیری و صحه‌گذاری) شناسایی و توسط شرکت بهینه سازی تایید شده اند.
 
وی افزود: این شرکتها در سایت قرار می گیرند و زمانیکه هر شرکت سرمایه گذار اطلاعات خود را در نرم افزار و سیستم قرار می دهد به صورت اتوماتیک و رندم به یک شرکت m&v معرفی می شود.
 
وی ادامه داد: این شرکت از موتورخانه مذکور بازدید می کند و پس از تایید مشخص می شود که این صرفه جویی انجام شده است یا خیر.
 
ایرج حامدی‌زاده مدیر بهینه سازی انرژی
در بخش ساختمان شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، در گفتگو با باشگاه خبرنگاران؛ در خصوص اصلاح مصرف سوخت در بخش موتورخانه‌ها اظهار داشت: طرح بهینه سازی موتورخانه‌ها در ۵۰۰ هزار موتورخانه ساختمانهای مسکونی و ۱۰۰ هزار موتورخانه ساختمان‌های اداری و تجاری اجرا می‌شود.   
 
مدیر بهینه سازی انرژی در بخش ساختمان شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، اظهار داشت: مدت زمان اجرای این طرح چهار سال پیش بینی شده و پس از اخذ مجوز از شورای اقتصاد، آغاز می‌شود و اولویت پروژه در کلان شهر‌ها، مراکز استان‌ها و مراکز شهرستان‌های مناطق سردسیر کشور است. 
 
مدیر بهینه سازی انرژی در بخش ساختمان شرکت بهینه سازی مصرف سوخت گفت: با این اقدام ۳۰ تا ۵۰ درصد در منازل مسکونی و ۴۰ تا ۶۰ درصد در بخش عمومی صرفه جویی مصرف سوخت خواهیم داشت.   
 
وی افزود: نحوه سرمایه گزاری در این پروژه‌ها به این صورت است که شرکت‌های سرمایه گذار با مشارکت پیمانکار و شرکت تاسیسات نسبت به سرمایه گذاری اقدام می‌کنند و مالکان هیچ هزینه‌ای متقبل نمی‌شوند و از محل صرفه جویی در مصرف گاز هزینه‌ها به دولت باز می‌گردد.   
 
نیاز به کاهش شدت انرژی کشور تا پایان برنامه ششم
 
وطنی معاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری  با اشاره به اینکه باید شدت مصرف انرژی در کشور کاهش یابد، ادامه داد: تلاش می شود با اجرایی کردن این دستورالعمل ها شدت مصرف انرژی کشور کاهش یابد چرا که، بر اساس آمارهای موجود شدت انرژی ایران 4 برابر متوسط جهانی است. بر اساس سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در خصوص اصلاح الگوی مصرف این شاخص باید تا پایان برنامه ششم نصف شود.
 
به گفته وی، اینک حدود 30 درصد انرژی کشور در بخش خانگی مصرف می شود گفت: بخش عمده ای از این مصرف در واحدهایی است که دارای بخاری گاز سوز دارای برچسب مصرف انرژی G و پائین تر است و از این رو، معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری با امضای تفاهم نامه همکاری با شرکت ملی گاز ایران، استفاده از فناوری های نوین برای ارتقای کیفیت محصولات گرمایشی خصوصا بخاری گازی را در دستور کار خود قرار داده است. در این راستا حداقل 20میلیون بخاری گازی با هدف مصرف بهینه انرژی تولید می‌شود.
 
بررسی طرح هوشمندسازی موتورخانه‌ها

 
وطنی با اشاره به اینکه هم اینک در بخش موتورخانه ساختمان ها شاهد اتلاف وسیع انرژی هستیم خاطرنشان کرد: متاسفانه هیچگونه نظارتی بر مصرف انرژی در موتورخانه های ساختمان های کشور وجود ندارد که در این راستا، در قالب طرحی به دنبال اجرای هوشمند سازی این دسته موتورخانه ها هستیم که برای اجرای آن، از توان شرکت های دانش بنیان برای حضور و اجرای طرح با حمایت های مالی وزارت نفت استفاده خواهد شد.
 
وی ادامه داد: در این طرح، استفاده از سامانه های هوشمند در موتورخانه ها مورد توجه قرار دارد تا با استفاده از آن، در صورتی که دمای موتورخانه به میزان تعیین شده رسید، با قطع سامانه دیگ و مشعل نسبت به مدیریت مصرف سوخت در موتورخانه ها اقدام کرده و صرفه جویی مناسبی را در این بخش شاهد خواهیم بود. 

گزارش: حبیبه رحیمیان

 
 انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۱:۴۹ ۲۴ دی ۱۳۹۶
لطفا و خواهشمند برق را ارزون کنید چرا یه دفعه برق گرون شد ؟
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۱:۴۹ ۲۴ دی ۱۳۹۶
لطفا و خواهشمند برق را ارزون کنید چرا یه دفعه برق گرون شد ؟
آخرین اخبار