فروشنده های مسکن در تهران در فاصله ابتدای سال ٩٤ تا پایان تیرماه، قیمت پیشنهادی املاک شان را بطور متوسط متر مربعی ٦ میلیون و ٣٠٠ هزار تومان تعیین کردند.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛همه آپارتمان هایی که طی ٤ ماه اول امسال برای فروش به بازار املاک شهر تهران عرضه شد، بطور متوسط متر مربعی ٦ میلیون و ٣٠٠ هزار تومان از سوی مشاوران املاک یا مستقیم توسط خود مالکان قیمت گذاری شده بود.

این نرخ که به "قیمت پیشنهادی" معروف است، پس از اعلام به متقاضیان و چکش کاری از سوی دلالان برای تنظیم شدن با توان خرید، سرانجام با ٣٦ درصد کاهش به "قیمت قطعی" تبدیل شد.

 آمارهای ثبت شده 
نشان می دهد: فروشنده های مسکن در تهران در فاصله ابتدای سال ٩٤ تا پایان تیرماه، قیمت پیشنهادی املاک شان را بطور متوسط متر مربعی ٦ میلیون و ٣٠٠ هزار تومان تعیین کردند. قیمت پیشنهادی نرخی است که مالک یک آپارتمان براساس نرخ های منطقه، نظر مشاور املاک محل و همچنین سلیقه خود، آن را برای ارزش فروش ملک خود در نظر می گیرد.

در حالت کلی گفته می شود، قیمت پیشنهادی فروشنده مسکن هنگام نشستن طرفین معامله پشت یک میز جهت امضا قرارداد، معمولا بین ١٥ تا ٢٠ و بلکه ٢٥ درصد تعدیل شده (کاهش می یابد) و به قیمت قطعی یا همان ارزش نهایی معامله تبدیل می شود.

اما در ٤ ماه اخیر فشار رکود از یک سو و همراهی جو بازار برای تعدیل بیشتر قیمت سبب شد قیمت پیشنهادی تا ٣٦ درصد افت کند تا شکاف بین قیمت و قدرت خرید مسکن به حداقل برسد.

 متوسط توان مالی متقاضیان  خرید آپارتمان متر مربعی ٣ میلیون و ٥٠٠ هزار تومان بوده است که به این ترتیب ٤٤ درصد کمتر از قیمت پیشنهادی فروشنده ها بوده است یا به عبارتی قیمت های پیشنهادی، حدود ٨٠ درصد بیشتر از توان مالی خریداران بوده است.

به این ترتیب قیمت پیشنهادی فروشنده ها که نزدیک به دو برابر میانگین توان مالی خریداران بوده، متر مربعی ٢ میلیون و ٣٠٠ هزار تومان تخفیف پیدا می کند تا معاملات مسکن طی ٤ ماه اول امسال با میانگین قیمت قطعی متری ٤ میلیون تومان، در بنگاه های املاک شهر تهران منعقد و نهایی شود.

با این حال قیمت قطعی فروش آپارتمان در تهران هنوز ١٤ درصد بیشتر از توان خریداران است.
مقایسه آمار و اطلاعات فوق نشان می دهد: شکاف ٨٠ درصدی بین قیمت پیشنهادی و قدرت خرید مسکن طی ماه های اخیر به گونه ای ترمیم شده که فاصله قیمت قطعی و قدرت خریداران در نهایت تا ١٤ درصد محدود شد.

فروشنده های مسکن در تهران امسال قیمت های پیشنهادی خود را حدود ٢ درصد نسبت به سال گذشته کاهش دادند. سال گذشته قیمت پیشنهادی فروشنده ها در سطح متوسط متر مربعی ٦ میلیون و ٤١٥ هزار تومان تعیین می شد اما امسال حداقل ١٠٠ هزار تومان به ازای هر متر مربع تعدیل شد.

انتهای پیام/
برچسب ها: مسکن ، خرید ، قیمت ، پیشنهاد ، نرخ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار