مذاکره‌کننده هسته‌ای پیشین آمریکا لغو تحریم‌های ایران را دردناک دانست؛ اما توافق هسته‌ای را بهترین گزینه موجود معرفی کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی فاکس نیوز، نیکلاس برنز -- مذاکره کننده ارشد سابق آمریکا -- درباره مسئله هسته ای ایران گفت: توافق با ایران تنها گزینه پیش روی آمریکا محسوب نمی شود. این احتمال وجود دارد که کنگره این توافق را تصویب نکند و البته رییس جمهور آن را وتو کند.

وی ادامه داد: «همچنین این احتمال وجود دارد که کنگره بتواند به گونه ای به این توافق رای منفی دهد که قابل وتو نباشد. با این حال، به طور کلی به نظر می رسد بهترین گزینه ای که آمریکا می تواند پیش روی داشته باشد همین توافق است. آنچه ما طی یک هفته اخیر از کنگره شنیدیم این بود که رای گیری درباره این توافق برای بسیاری از اعضای کنگره بسیار دشوار است. جمهوریخواهان در حال صف کشیدن علیه این توافق هستند. دموکرات ها کاملا در این باره سکوت کرده اند و در حال تصمیم گیری درباره این مسئله هستند که چه اقدامی صورت دهند.»

برنز افزود، «این توافق فواید و ریسک هایی دارد. با این حال، نظر من این است که فواید این توافق از ریسک هایش بیشتر است. من از اجرای این توافق حمایت می کنم. اگر کنگره رای به رد توافق بدهد و رییس جمهور را شکست دهد، یک مسئله به طور حتم محقق می شود: اینکه مذاکرات شکست خورده و بی نتیجه می ماند. ایران نیز مذاکرات را ترک می کند و دیگر محدودیتی برای برنامه هسته ای این کشور وجود ندارد و این ائتلاف بزرگ بین المللی که ما توانستیم طی ده سال اخیر تشکیل دهیم از هم فرو می پاشد.»

مذاکره کننده اسبق آمریکا ادامه داد: «نگرانی من این است که رای منفی کنگره شکستی برای آمریکا خواهد بود و ایران را دلیرتر و جسورتر کند. ایران اگرچه در حال حاضر بمب هسته ای ندارد، از ظرفیت های بالایی برای غنی سازی اورانیوم و فراوری پلوتونیوم برخوردار است. با این حال آنچه دولت باراک اوباما توانسته است به دست آورد، متوقف کردن موثر برنامه هسته ای این کشور بوده است . این برنامه در ده تا پانزده سال آتی نیز متوقف خواهد بود و این خود یک امتیاز بسیار قابل توجه برای امریکا است. من موافقم که نمی توان به ایرانی ها اعتماد کرد و فکر نمی کنم که دولت نیز بر این باور باشد که ایرانی ها قابل اعتماد هستند.»

وی افزود: «بخش به شدت دشوار این مسئله که شمار زیادی از اعضای کنگره نیز با آن مشکل دارند این است که باید از بازرسی های آژانس حمایت شود. آژانس نیازمند کمک ها و بودجه بیشتر است زیرا برای بیست تا بیست و پنج سال آتی باید در همه سایت های ایران دوربین نصب شود و اجرای این کار بسیار دشوار است و شامل ریسک هایی برای آمریکا است. با این حال اگر به عقب بازگردیم، ایران می تواند دست بالا را بگیرد و ما به هیچ وجه خواستار تحقق این مسئله نیستیم.»

برنز در پاسخ به سئوال مجری فاکس نیوز درباره امتیازاتی که به ایران داده شد، گفت: «مذاکرات همین است و دو طرف مصالحه می کنند و امتیاز می دهند و ما چیز های زیادی به دست آوردیم و فکر می کنم بیش از آنکه امتیاز بدهیم امتیاز گرفته ایم. با این حال مشخص است که مجبور بوده ایم امتیاز بدهیم. رژیم ایران رژیمی بسیار بدبین و سرسخت است و ما باید جلوی آنها را می گرفتیم و این واقعیت که پس از پنج سال تحریم های تسلیحات متعارف و هشت سال تحریم موشکی ایران لغو می شود یک امتیاز دردناک است. من فکر می کنم همانطور که جان کری وزیر خارجه آمریکا گفت ما از این امتیاز برخورداریم که بتوانیم در پی لغو این تحریم ها آنها را دوباره اعمال کنیم. ما می توانیم در این باره از نفوذ خود استفاده کنیم و این به رییس جمهور بعدی بستگی دارد که چطور اقدامات ایران در جهان را محدود کند. زمانی که توافق را مد نظر قرار می دهیم، توافق هسته ای که با ایران حاصل شد آنقدر خوب است که می توانیم آن را پیگیری کنیم. با این حال باید در ارعاب ایرانی ها بسیار خوب عمل کنیم و آنها را محدود کنیم. این وظیفه رییس جمهور آینده است که اطمینان حاصل کند که ایران به آنچه می خواهد دست پیدا نکند. بنابراین، همانطور که ما در اجرای توافق قدم بر می داریم، باید ایران را از نظر تاسیسات متعارف در منطقه به عقب برانیم. چرا که آنها در تلاش برای افزایش قدرت خود در منطقه هستند.»

برنز گفت: «دولت بوش ده سال پیش نیز به دنبال مذاکره با ایران بود. با این حال در اواسط دوره ریاست جمهوری اوباما بود که ایران تبدیل به یک قدرت در آستانه دستیابی به سلاح هسته ای تبدیل شود. آنها بمب هسته ای ندارند؛ اما در حال نزدیک شدن به ظرفیت تولید این بمب در دو ماه بودند. با این حال، این که ما توانستیم به توافق دست پیدا کنیم یعنی در واقع برنامه هسته ای آنها را ده تا پانزده سال متوقف کردیم و به جای آنکه آنها دو تا سه ماه با بمب هسته ای فاصله داشته باشند، فاصله آنها با بمب هسته ای به بیش از یک سال خواهد رسید. این برای ما یک امتیاز است.»

انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار