مردم ما از آن جهت که کتاب شناس خوبی هستند مناسب‌ترین آنها را تهیه می‌کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مجید محبوبی، نویسنده حوزه کودک و نوجوان سال 1352 در یکی از روستاهای ملکان (آذربایجان شرقی) به دنیا آمد. پس از طی موفقیت‌آمیز مراحل تحصیلی دوران ابتدایی و راهنمایی در سال 1369 وارد حوزه علمیه تبریز شد، در کنار تحصیلات حوزوی  در تبریز به کلاس‌های قصه‌خوانی استاد عبدالمجید نجفی راه یافت. ایشان تا کنون در مجلاتی مانند «سروش‎ ‎نوجوان»، «سلام بچه‌ها»، «پوپک»، «انتظار نوجوان»،‏ «ملیکا»، «یاران امین» و «قاصدک»‏‎ ‎برای کودکان و نوجوانان و در مجلاتی چون «کتاب ماه کودک و ‏نوجوان»، «کوثر‎«‎، «مبلغان»، «پگاه»، «پیشگامان»، «شمیم یاس»، «پویندگان»، «آذربایجان»، «خواجه نصیر» و «خشت اول» برای بزرگسالان قلم زده است.

*آقای محبوبی اولین کتابتان در چه سالی و با چه عنوانی منتشر شد؟

من نوشتن را از سال 1374 به صورت رسمی در مجله سلام بچه‌های قم در حوزه کودک و نوجوان آغاز کردم. اولین کتابم مجموعه حکایات زندگی مرحوم مقدس اردبیلی بود و در قالب داستان بازنویسی سپس از انتشارات نبوغ قلم به چاپ رسید.

*تا کنون چند عنوان کتاب از شما به چاپ رسیده است؟

تا امروز حدود 60 کتاب را نگاشته‌ام و تعدادی کتاب هم زیر چاپ دارم.

*تفاوت کار در حوزه کودک و نوجوان با دیگر حوزه‌ها در چیست؟

ادبیات کودک و نوجوان کاملا متفاوت از کار در ادبیات بزرگسالان است به عنوان مثال در ادبیات کودک باید قلم ساده‌ای داشت البته هر ساده‌نویسی ادبیات کودک نیست، ما در ادبیات کودک و نوجوان جوه‌هایی از هنر و خلاقیت را داریم.

*چه کتا ب‌هایی را برای مطالعه به نوجوانان پشنهاد می‌کنید؟

خوشبختانه در ایران ادبیات کودک و نوجوان بعد از انقلاب  رنگ‌و‌بوی خوبی به خو گرفته‌است و تنوع در این حوزه کار را سخت کرده است. من کتاب‌های نویسندگان موفقی چون مصطفی رحمان دوست،‌ افسانه شعبان نژاد، اشعار یحیی علوی‌فر را به علاقه‌مندان پشنهاد می‌کنم.

*چرا حوزه کودک و نوجوان را برای کار انتخاب کردید؟

در اینجا انگیزه و علاقه مطرح است من از ابتیدا کتاب‌های حوزه کودک و نوجوان را بیشتر می‌خواندم و به تدریج همین حوزه را هم‌ باری کار انتخاب کردم البته علاقه و روحیات در افراد متفاوت است. ادبیات کودک دنیای پاک و محبت‌آمیز و عاری از هرگونه خشونت است که انسان از آن لذت می‌برد.

*روند فعلی ادبیات کودک و نجوان را چطور ارزیابی می‌کنید؟

به نظرم روند خوبی را می‌گذارند زیرا خانواده‌ها نسبت به مطالعه فرزندان خود عنایت خاصی دارند همچنین بازار کتاب کودک و نوجوان نسبت به بزرگ سال پر‌رونق‌تر است و مردم ما  از آن جهت که کتاب شناس خوبی هستند مناسب‌ترین آنها را تهیه می‌کنند. 

* چه موانعی بر سر راه این روند می‌بینید؟

نبود یک نهاد برای ارزیابی و یک نوع اهرم فشار برای کنترل کار نویسندگان از جمله موانع اصلی است. زیرا کسانی در این حوزه قد علم می‌کنند که هیچ تخصص و تجربه‌ای ندارند.

*آقای محبوبی ادبیات کودک و نوجوان کشور ما در خارج از کشور مورد توجه قرار می‌گیرد؟

بله، البته خیلی کم است. ما نویسنده‌‌هایی داریم که کتاب‌هایشان به زبان‌هایی انگلیسی، عربی، ترکی و ...ترجمه شده است. نویسندگانی از جمله هوشنگ مرادی کرمانی، محمد رضا بایرامی، مصطفی رحماندوست، علی اصغر سید آبادی ومحسن باقری که کتاب وی در آمریکای لاتین به چاپ رسید.

*چه راهکارای برای سوق دادن نسل جوان به سمت کتاب و کتابخوانی پیشنهاد می‌کنید؟

در این زمینه دولت باید پیش قدم باشد البته نقش خانواده را نمی‌توان نادیده گرفت. سرپرست خانواده باید مطالعه روزانه را به فرزندان خود گوشزد و آنها را ملزم به مطالعه کند. اگر والدین بی‌توجی کنند بچه‌ها نیز نسبت به مطالعه بی‌اهمیت می‌شوند. 

*برای رسیدن به نقطه ایده آل ادبیات چه کار باید کرد؟

از طریق نهاد‌های دولتی می‌توان قدم‌های مثبتی برداشت. باید استعداد‌ها را کشف کرد و امکانات را برای استفاده از آنها فراهم کرد. با گسترش نشریه و مجلات می‌توان این استعداد‌ها را جستجو کرد اما با توجه به محدویت مجله و نشریات در کشور این استعدادها در وبلاگ‌ها  منتشر می‌شود زیرا افرداد زیادی هستند که قلم توانای خود را وبلاگ‌ها منتشر می‌کنند بنابر این وجود نشریات کمک شایانی به رشد نویسندگان و رسیدن به نقطه ایده آل ادبیات می‌کند. 

گزارش از: اکرم رضایی ثانی


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار