معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل گفت: حوزه حمل و نقل نیازمند سرمایه‌گذاری 57 هزار میلیارد تومانی است و در حال حاضر 272 طرح در کشور پیشرفت 50 درصدی داشته است.

سرمایه‌گذاری 57 هزار میلیارد تومانی در حوزه حمل و نقل/ پیشرفت 50 درصدی 272 طرح حمل و نقلی
به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، امینی معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل در نشست خبری امروز خود با اشاره به اینکه حمل و نقل در 100 درصد زندگی اقتصادی مردم نقش دارد گفت: ارائه بهترین سرویس‌ها در حوزه حمل و نقل از جمله زیر ساخت و حمل ونقل عمومی تقاضای شهروندان ایده‌ال در هر دولتی است.

وی اظهار داشت: حمل و نقل پایه سه شاخه از جمله پاک بودن، ایمن بودن و یکپارچه بودن است که اصل آنها بازدهی بیشتر در حمل و نقل است.

امینی با اشاره به اینکه رویکرد وزیر راه و شهرسازی آن است که بیشتر به مقوله مسکن بپردازد ولی معاونت برنامه‌ریزی در حوزه مسکن ورود پیدا نکرده و در حال حاضر به مقوله حمل و نقل تمرکز بیشتری دارد.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل با اشاره به اینکه آنچه در حمل و نقل اهمیت دارد مبحث تابعیت زندگی و حرکت و همچنین حفظ محیط زیست و تغییرات اقلیمی است افزود: دسترسی یکسان مردم به سیستم‌های حمل ونقل عمومی با بهترین سطح خدمات و کوتاه‌ترین زمان ممکن است.

امینی افزود: زیرساخت‌های زیادی بعد از انقلاب در حوزه حمل‌ونقل ایجاد شده است و از نظر رنکینگ در سطح بالا جایگاه مناسبی داریم ولی از نظر عملکردی جایگاه ما در سطح پایینی و نامناسبی قرار دارد.

وی اظهار داشت: 45 هزار میلیارد تومان در دهه گذشته در حوزه حمل و نقل سرمایه‌گذاری شده است و تنها سهم بخش خصوصی در حدود 17 درصد بوده است که این نشان‌دهنده آن است که ما در این مقوله موفق عمل نکرده‌ایم.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل با بیان اینکه هم اکنون سالانه به سرمایه‌گذاری 57 هزار میلیارد تومان در این حوزه نیاز داریم،‌ گفت: از 45 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام شده پنج درصد توسط منابع عمومی اتفاق افتاده و 18 درصد توسط منابع داخلی، 17 درصد توسط بخش خصوصی و 14 درصد توسط اوراق مشارکت بوده است.

امینی تصریح کرد: 57 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری مورد نیاز، فعالیت بسیار بزرگی را می‌طلبد نبابراین باید بتوانیم بخش خصوصی را به بهترین حوزه وارد کنیم.

وی یادآور شد: در یازدهم و دوازدهم مهر همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه حمل و نقل توسط وزارت راه و شهرسازی برگزار می‌شود که تا این لحظه حدود 98 هزار و 700 میلیارد تومان در قالب 118 پروژه سرمایه‌گذاری ارائه شده است.

امینی با اشاره به اینکه از این میزان 25 هزار میلیارد تومان توسط شرکت ساخت و توسعه در حوزه زیرساخت‌ها و حدود 12 هزار میلیارد تومان در حوزه ریل و در حوزه هواپیمایی 10 هزار میلیارد تومان و در نهایت در حوزه مسکن 20 هزار میلیارد تومان که مختص شهرهای جدید است و هزار و500 میلیارد تومان در حوزه سازمان بنادر پیشنهاد داده شده است.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل توضیح داد: 272 طرح حمل و نقلی داریم که تقریبا 166 طرح کمتر از 50 درصد پیشرفت کرده و 14 هزار میلیارد تومان برای تکمیل پروژه‌ها نیاز است.

امینی اظهار داشت: پروژه‌های بالای 80 درصد، 35 طرح هستند که شامل 9 هزار کیلومتر می‌شود که 3 هزار و 400 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز است که تکمیل شود.

وی با اشاره به اینکه راه‌آهن غرب کشور متوقف نیست،‌ گفت: ‌این طرح و 7 طرح ریلی دیگر در شرایط فاینانس قرار دارند که در حال مذاکره با فاینانسرها هستیم.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل ونقل یادآور شد: رویکرد پیمانکاران را باید تغییر دهیم و این پیمانکاران در حال حاضر 100 درصد به مبالغ دولت وابسته هستند و ما با حجم نقدینگی بالای داخلی و توان پیمانکاران مواجه هستیم که ظرفیت سرمایه‌گذاری در این حوزه توسط آنها وجود دارد.

امینی توضیح داد: در حوزه سرمایه‌گذاری‌ها ما باید بهترین عمل را در این بخش داشته باشیم و خطوط پایه سرمایه‌گذاران را باید بررسی کنیم و در این حوزه نیازمند بانک‌ها و صندوق توسعه ملی هستیم.

وی تصریح کرد: کشورهای تایلند، ترکیه، آلمان، کره جنوبی و فرانسوی‌ها پیشنهاد همکاری داده‌اند که بعد از برگزاری همایش عملکرد آنها در این حوزه مشخص می‌شود.


معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل اظهار داشت: اولین جذابیت سرمایه‌گذاری شفاف‌سازی وتعریف درست از یک پروژه است که کریدورهای حمل ونقل در این میان از اهمیت خاصی برخوردار است.

امینی یادآور شد: حدود 10 کریدور در حمل و نقل داریم که 12 هزار کیلومتر از پروژه‌ها باید در آن احداث شود.

وی با اشاره به اینکه 1.4 میلیارد دلار در آزادراه بازرگان- تبریز سرمایه‌گذاری شده و انباشت تقاضا در حوزه حمل و نقل و عدم توجه به آن موجب عقب‌ماندگی در حوزه زیرساخت‌های حمل و نقل شده است.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل خاطرنشان کرد: حدود 16 هزار کیلومتر راه شریان اصلی و 10 کیلومتر راه فرعی داریم که اتصال‌دهنده هستند و 23 هزار کیلومتر دسترسی‌های محلی هستند که تا به امروز پیشرفت داشته‌اند.

امینی با اشاره به اینکه در حوزه ایمنی مهم‌ترین نقش در حمل و نقل را ایفا می‌کنیم و با همکاری هفت سازمان دیگر توانسته‌ایم شاهد کاهش تلفات جاده‌ای باشیم.

وی تصریح کرد: با اقدامات جدید و سرمایه‌گذاری‌های جدید انجام شده میزان تلفات جاده‌ای از 16 هزار و 600 نفر به حدود 11 هزار نفر کاهش یافته است.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل ونقل یادآور شد: 5 تا 7 درصد کشته شده به اقتصاد ملی لطمه وارد می‌کند و برای هر تصادف حدود 117 هزار دلار خسارت تعیین کرده است.

امینی خاطرنشان کرد: دولت با فرهنگ‌سازی و تشویق‌های کامل باید حافظ جان مردم در سوانح رانندگی باشد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۱۵ ۰۲ شهريور ۱۳۹۴
مترو اراک... مونوریل شهر جدید امیرکبیر... مونوریل مهاجران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۱ ۰۱ شهريور ۱۳۹۴
اختصاص 10.2 میلیارد دلار توسط شورای اقتصاد برای نوسازی حمل و نقل ریلی و برقی خصوصا ساخت مترو کلانشهرهای با الودگی هوا. ساخت تراموا. ساخت ریل باس. ترن ست
Iran (Islamic Republic of)
منوچهر
۱۷:۲۰ ۰۱ شهريور ۱۳۹۴
حمل ونقل مهم است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۱ ۰۱ شهريور ۱۳۹۴
فروش اسناد خزانه اسلامی و اوراق اجاره و اوراق مشارکت مترو کرج
آخرین اخبار