اکونومیست در گزارشی نوشت: اردوغان با برگزاری انتخابات زودهنگام در ترکیه، بر روی آینده سیاسی خود قمار کرده است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اکونومیست، رجب طیب اردوغان – رئیس جمهور ترکیه – تمام توان خود را به کار گرفته است تا شکست چندی پیش حزبش را در انتخابات پارلمانی با پیروزی در انتخابات زودهنگام جبران کند.

شکست حزب عدالت و توسعه به رهبری رجب طیب اردوغان در انتخابات هفتم ژوئن (17 خرداد) سال جاری میلادی، به سلطه 12 ساله این حزب بر پارلمان ترکیه پایان داد. 

از آنجایی که انتخابات ترکیه برنده ای قاطع نداشت، احزاب راه یافته به پارلمان می بایست با همکاری یکدیگر اقدام به تشکیل دولت ائتلافی می کردند. تشکیل دولت ائتلافی تا چندی پیش غیر ممکن بود. تا اینکه رجب طیب اردوغان اعلام کرد احزاب مامور تشکیل دولت ائتلافی، سرانجام به تشکیل یک دولت موقت ائتلافی تن دادند.

این درحالیست که قرار است در نخستین روز از ماه نوامبر (10 آبان) در ترکیه انتخابات زودهنگام برگزار شود. رجب طیب اردوغان اطمینان دارد پیروز انتخابات خواهد بود.

به باور اردوغان، ناآرامی های ترکیه عاملی است که مردم را به پای صندوق های رای خواهد کشاند. چرا که به گفته وی، مردم خواهان برقراری ثبات و امنیت در کشور هستند. رییس جمهور ترکیه بر این باور است که نبود یک نظام ریاست جمهوری منسجم در این کشور، به ناآرامی ها در ترکیه دامن زده است.

این درحالیست که به باور منتقدان، زیاده خواهی های اردوغان و دخالت های وی در تشکیل دولت ائتلافی به تشدید تنش ها و رویگردانی مردم از او منجر شده است.

قدرت رجب طیب اردوغان رو به زوال است. ناآرامی های ترکیه خود دلیلی بر این ادعاست. درگیری نیروهای ترکیه با شبه نظامیان کرد در جنوب شرق این کشور، اوضاع را بیش از گذشته پیچیده کرده است. اقدام مقامات کرد در اعلام خودمختاری مناطق کردنشین ترکیه، بر شدت تنش ها افزوده است. دولت ترکیه برای مقابله با شبه نظامیان کرد، در مناطق مختلفی اعلام حکومت نظامی کرده است. در برخی مکان ها نیز مناطق موقت نظامی تشکیل شده است.    

جنگ داخلی سوریه عامل دیگری است که بر پیچیدگی اوضاع در ترکیه افزوده است. ترکیه پایگاه های هوایی خود را در اختیار نظامیان آمریکا قرار داده است. از این پایگاه ها برای هدف قرار دادن مواضع داعش در سوریه استفاده می شود.

 ترکیه از لحاظ اقتصادی نیز در شرایط نامناسبی به سر می برد. ارزش لیر – واحد پول ترکیه -- کاهش یافته است. وزیر دارایی این کشور اظهار داشت دستاوردهایی که ترکیه در 12 تا 13 سال اخیر به دست آورده است، در معرض خطر نابودی است.

با تمامی این اوصاف، این مردم ترکیه هستند که در انتخابات زودهنگام آتی سرنوشت نهایی خود را تعیین خواهند کرد. رای مردم ترکیه نشانگر قضاوتی است که آنها از شرایط سیاسی و اقتصادی کنونی کشورشان دارند. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار