برخی سیاستمداران ترک اعلام کردند با افزایش خشونت‌ها، ترکیه هر روز بیشتر در آستانه یک جنگ داخلی قرار می‌گیرد.

ترکیه در آستانه جنگ خونین تمام عیاربه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری شین هوا، کارشناسان سیاسی و سیاستمداران کرد در استانبول روز جمعه گفتند با افزایش خشونت‌ها، ترکیه روز به روز بیشتر به لبه یک جنگ داخلی خونین تمام عیار کشیده می شود.

"فوات کیمان،" یکی از اعضای هیئت عملی دانشگاه سابانجی، می گوید : «اگر درگیری‌ها ارتش ترکیه و حزب کارگران کردستان (پ ک ک ) با همین روند ادامه پیدا کند و مقررات منع رفت و آمد هم پابرجا باشد ترکیه بزودی یک جنگ داخلی را تجربه خواهد کرد.»

حملات پ ک ک از زمان آغاز عملیات ارتش علیه اعضای این حزب در ماه ژوئن (تیر) همچنان در حال افزایش بوده است. در این درگیری‌ها بیش از 100 نفر از جمله غیرنظامیان از هر دو طرف کشته شده اند.

دولت ترکیه، پ ک ک را مسئول نقض شرایط توافقنامه خلع سلاح که هدف از آن پایان دادن به یک جنگ خونین سی ساله است می داند.

در حالی که مقررات منع رفت و آمد بیش از یک هفته است که در چندین استان کرد نشین جنوب شرق ترکیه بویژه شهرک کوچک «چیزره» برقرار شده است، تنش ها همچنان بالاست.

نظمی گور، معاون «حزب دموکراتیک خلق ها» یا اچ دی پی،  که طرفدار کردهاست، اوضاع شهرک چیزره را خیلی متشنج و « آماده انفجار » توصیف کرد.

در عین حال و در بحبوحه حملات پ ک ک ، ملی گرایان افراطی و حامیان حزب حاکم عدالت و توسعه، عامل حملات به دفاتر حزب دموکراتیک خلق ها و اموال و دارایی های اقلیت کرد در سراسر این کشور معرفی شده اند.

گور گفت :« در سراسر کشور بیش از 400 دفتر اچ دی پی هدف حمله قرار گرفته و بخش اطلاع رسانی دفتر اصلی ما در آنکارا آتش زده است.»

صلاح الدین دمیرتاش دیگر رهبر اچ دی پی هم گفت :« کل کشور در یک مسیر خونین قرار دارد.» او حزب عدالت و توسعه را به اجرای « یک سیاست جنگی در چنین دوره پرآشوبی » متهم کرد.

گور همچنین هشدار داد که اگر این بن بست ادامه پیدا کند خشونت کنونی این توان بالقوه را دارد که به شکل یک جنگ قومی میان ترک‌ها و کردها به شهرهای بزرگ گسترش پیدا کند.

مراد یسیلاتاش از مرکز تحقیقاتی پژوهش های سیاسی ،‌اقتصادی و اجتماعی هم از مردم خواست تا به انتخابات زودهنگام آینده کشور که قرار است اول نوامبر برگزار شود و همچنین حضور حزب اچ دی پی در پارلمان به نمایندگی از کردها احترام بگذارد.

بعضی ها می گویند دلیل اصلی تصمیم دولت برای پایان دادن به سه سال فرایند صلح بین پ ک ک  و دولت ، موفقیت اچ دی پی در انتخابات ماه ژوئن بود.

حزب عدالت و توسعه که در انتخابات فقط 255 کرسی به دست آورد برای اینکه یک دولت تک حزبی تشکیل دهد به 400 کرسی نیاز داشت.

کیمان از دانشگاه سابانجی از دولت ترکیه و تمام احزاب مخالف خواست تا درخواست فوری برای صلح به عمل آورند و سیاست های مشخصی برای عادی سازی اوضاع کشور قبل از انتخابات زودهنگام تدوین نمایند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
پارسافر
۲۳:۱۲ ۲۱ شهريور ۱۳۹۴
خدایا همانطور که ترکیه از تروریست ها در کشتار ملتهای مظلوم عراق و سوریه حمایت می کند،ما هم از فرود بلا از طرف ذات مقدستان بر سر این کشور فتنه دلخوش و شادمان خواهیم شد.خدایا!چندین سال است که دل بندگان مومنت خون است.آتش بلا در تکیه را شعله ور فرما که حداقل تسکین دل عزیز از دست داده ها گردد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۱ ۲۱ شهريور ۱۳۹۴
چوب خدا صدا نداره ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۹ ۲۱ شهريور ۱۳۹۴
انشاءالله دولت خبیس ترکیه و حامی اصلی داعش به هلاکت خواهد افتاد
آخرین اخبار