نتایج یک نظرسنجی نشان می دهد حزب عدالت و توسعه از حمایت کافی برای پیروزی در انتخابات زودهنگام نوامبر برخوردار نیست.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، نتایج یک نظرسنجی نشان می دهد حزب عدالت و توسعه نمی تواند پیروز انتخابات زودهنگام نوامبر (30 روز منتهی به 11 آذر) باشد. چرا که این حزب هنوز نتوانسته است تعداد آرای لازم را برای پیروزی در انتخابات به دست آورد. 

در این نظرسنجی آمده است محبوبیت حزب عدالت و توسعه در زمان انتخابات پارلمانی در ماه ژوئن (31 روز منتهی به 11 تیر) 40.9 درصد بود. این میزان در ماه سپتامبر (31 روز منتهی به 10 مهر) به 41.4 درصد رسید. با این وجود، حزب عدالت و توسعه هنوز از تعداد آرای کافی برای پیروزی در انتخابات آتی برخوردار نیست.

پس از این حزب، حزب جمهوری‌خواه خلق دارای بیشترین محبوبیت در ترکیه است. این حزب موفق به کسب 27.3 درصد آرا شد. جنبش ملی گرای ترکیه نیز با رای 15.3 درصدی در جایگاه سوم قرار دارد. حزب دموکراتیک خلق ها نیز موفق به کسب 13 درصد از آرای شرکت کنندگان در نظرسنجی شد. 

حزب جمهوریخواه خلق در انتخابات ماه ژوئن موفق به اخذ 25 درصد از آرا شده بود. این میزان برای جنبش ملی گراها 16.3 درصد و برای حزب دموکراتیک خلق ها 13.1 درصد بود. اگر حزب عدالت و توسعه از پیروزی در رقابت های انتخاباتیِ ماه نوامبر بازبماند، می بایست با همکاری سایر احزاب سیاسی ترکیه، یک دولت ائتلافی تشکیل دهد.

حزب عدالت و توسعه در انتخابات پارلمانی 7 ژوئن، شکست سنگینی را متحمل شد. چرا که نتوانست تعداد آرای لازم را برای تشکیل یک دولت مستقل به دست آورد. از این رو، این حزب پس از 13 سال حکومت، وادار شد به تشکیل یک دولت ائتلافی تن دهد. 

از آنجایی که احزاب سیاسی ترکیه نتوانستند در خصوص تشکیل دولت ائتلافی توافق کنند، نخست وزیر این کشور دولت موقت تشکیل داد. این دولت تا مشخص شدن نتایج انتخابات زودهنگام نوامبر، قدرت را در دست خواهد داشت. 

انتخابات زودهنگام نوامبر فرصت دیگریست تا حزب عدالت و توسعه بتواند قدرت خود را باز پس گیرد. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار