نامزد دموکراتها در انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا بر لزوم تشدید قوانین فدرال در خصوص خرید و حمل سلاح گرم تاکید کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، یک هفته پس از تیراندازی مرگبار در محوطه دانشگاهی در اورگون که چندین کشته بر جا گذاشت، هیلاری کلینتون نامزد دموکراتها در انتخابات ریاست جمهوری آینده آمریکا روز دوشنبه پیشنهادهای خود را برای تشدید قوانین فدرال در خصوص خرید و حمل سلاح گرم در این کشور ارائه کرد.

ستاد تبلیغاتی نامزد دموکراتهای آمریکا اعلام کرد سنگ بنای طرح پیشنهادی هیلاری کلینتون اتخاذ تدابیر مناسبی است که با اجرای آنها بتوان مانع از آن شد که جنایتکاران خشونت طلب، افراد متهم به خشونتهای خانوادگی و زناشویی و بیماران روانی حاد به سلاح گرم دسترسی پیدا کنند. 

در حالی که در پی تیراندازی خونین اخیر در اورگون بحث درباره قوانین مربوط به سلاح گرم در آمریکا بار دیگر داغ شده است، هیلاری کلینتون خود نیز روز دوشنبه در گفتگو با شبکه ان بی سی اعلام کرد: من مصمم هستم که برای تشدید کنترل قوانین حمل سلاح در آمریکا وارد عمل شوم و برای همین از تمام راههای ممکن استفاده خواهم کرد تا اجازه ندهم سلاحهای گرم به دست افراد خطرناک بیافتد.

در پی وقوع حادثه اورگون باراک اوباما نیز یک بار دیگر بر ضرورت نظارت و کنترل شدیدتر بر سلاحهای گرم در جامعه آمریکا تاکید کرد. رئیس جمهور آمریکا از رویکرد گروه فشار طرفدار تجارت سلاح که به گفته وی جلو هر گونه اصلاح و تغییر قوانین را در زمینه کنترل سلاحهای گرم در آمریکا گرفته است، به شدت انتقاد کرد.

یک شهروند مسلح آمریکایی صبح روز پنجشنبه در محوطه دانشگاهی در ایالت اورگون ده نفر را کشت و بیست نفر دیگر را زخمی کرد تا این که سرانجام توسط نیروهای امنیتی هدف قرار گرفت و کشته شد. این حادثه مرگبار موج تاثر جدیدی در جامعه آمریکا که در سالهای اخیر شاهد افزایش نگران کننده چنین حوادثی بوده است، ایجاد کرد.

هیلاری کلینتون قول داد اگر کنگره آمریکا همچنان به مخالفت های خود با رای گیری درباره قانون تعمیم بررسی سوابق افراد در زمان خرید سلاح به ویژه در اینترنت یا نمایشگاههای تخصصی سلاح ادامه دهد، برای عملی کردن پیشنهادهای خود از راههای دولتی و صدور احکام ریاست جمهوری استفاده کند.

بر این اساس هیلاری کلینتون در نظر دارد فروشندگان دایمی سلاح را به رعایت برخی قوانین و مقررات ملزم سازد. به گفته کلینتون بین بیست تا چهل درصد از موارد فروش سلاح گرم در آمریکا از هر گونه کنترل و نظارت خارج است و به عقیده نامزد دموکراتها در انتخابات ریاست جمهوری آینده آمریکا این مسئله یک خلاء بزرگ در قوانین فدرال است.

وی در طرح پیشنهادی خود برای تشدید کنترل سلاح در آمریکا سازندگان و فروشندگان این سلاحها را تهدید کرده است، مصونیت قضایی آنها را در برابر قربانیان سلاحهای گرم حذف کند. وی همچنین تعهد کرده است بودجه سرویسهای فدرال را که وظیفه نظارت بر فعالیت فروشندگان اسلحه را بر عهده دارند، افزایش دهد تا آنهایی که قوانین را زیر پا می گذارند، زودتر شناسایی و مجازات شوند.

نامزد دموکراتهای آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری آینده این کشور همچنین پیشنهاد کرده است آنهایی که همانند عامل فاجعه مرگبار دانشگاه ویرجینیا در سال دو هزار و هفت، مجبور هستند به علت رنج بردن از اختلالات روانی حاد یک دوره درمانی را سپری کنند از خریدن سلاح گرم منع شوند.

هیلاری کلینتون هشدار داده است در صورت لزوم برای عملی کردن پیشنهادهای خود به صدور احکام ریاست جمهوری متوسل شود. وی در واقع مطمئن است که برای اجرای طرح خود به مخالفتهای لابی بزرگ طرفدار سلاح در آمریکا و همچنین جمهوری خواهان کنگره مواجه خواهد شد. این دو گروه از سالها پیش باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا را به سوء استفاده از قدرت خود برای فائق آمدن بر مخالفتهای کنگره در زمینه بهداشت، مهاجرت و محیط زیست متهم می کنند.

کنگره آمریکا در سال دو هزار و سیزده درست چند ماه پس از فاجعه مرگباری تیراندازی در مدرسه سندی هوک که در آن بیست و شش نفر از جمله بیست کودک کشته شدند، لایحه تعمیم بررسی سوابق افراد خواستار خرید سلاح گرم را رد کرد. از آن زمان تا کنون هیچ تدبیری در عرصه فدرال برای محدود کردن حمل سلاح در آمریکا تصویب نشده است اما برخی ایالت های به طور جداگانه تدابیری را برای تقویت قوانین و مقررات خود در این زمینه به اجرا گذاشته اند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار