10 هنرمند به همت یک استاد، یک سال و نیم کار و تلاش خود را در قالب چاپ دستی به نمایش گذاشته‌اند.

به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نمایشگاهی از هنر کالکوگرافی (حکاکی روی فلز) در نگارخانه لاله در حال برگزاری است.

احمد وکیلی که برگزارکننده این نمایشگاه است، در گفتگو با خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ راجع به این مجموعه گفت: در این نمایشگاه 10 هنرمند جوان حضور دارند که جزو سومین گروه از شاگردان من هستند و به همین خاطر اسم این مجموعه «گروه سوم» نامگذاری شد.

وی با اشاره به عنوان «آینه» که نام این نمایشگاه است، تصریح کرد: آثار موجود در این مجموعه حاصل حدود یک سال و نیم تلاش این افراد است و عنوان «آینه» نیز به دو بعد اشاره دارد؛ یکی خود حجم «آینه» است و یکی صورت مجازی تصویری است که در آن می‌افتد و این امکان را می‌دهد تا هر کسی با ذهنیت و تفکرات خودش با آینه برخورد کند. همچنین به هنرمند این امکان را می‌دهد که با نگاه خودش جلو برود.

وکیلی در خصوص اهمیت چاپ‌های دستی بیان کرد: چاپ‌های دستی خیلی مهم هستند و از ارزش هنری بالایی برخوردارند؛ چرا که در این رشته هنرمند ابتدا باید ذهن خود را معکوس کند. زیرا وی هر چه را که طراحی می‌‌کند، معکوس آن چاپ می‌شود و این هنر می‌تواند راهگشایی باشد، برای شکل‌گیری هنرمند و ذهن وی.

مسئول برگزاری این نمایشگاه اظهار کرد: ویژگی که این نمایشگاه دارد، رعایت تمام قوانین رایج چاپ دستی است که این مساله برای اولین بار است که در ایران به طور رسمی رعایت می‌شود. دارا بودن قوانینی چون تعیین تعداد تیراژ‌ها از قبل و امضای آثار با مداد و با توجه به پروتکل میلان اهمیت این نمایشگاه را بالا می‌برد. همینطور اگر در مقاطعی این قوانین رعایت شوند، می‌شود به تولید انبوه و درست این آثار دست یافت. 

وی همچنین با اشاره به لزوم توجه گسترده به این هنر اذعان کرد: به دلایل مذکور باید بیشتر حواس‌مان به این هنر باشد. مثلا شهرداری می‌تواند کارگاه‌هایی برای آموزش و آشنایی بیشتر جوان‌ها با این رشته برگزار کند یا تبلیغاتی در این عرصه انجام دهد.

وکیلی در پایان خاطرنشان کرد: 10 کتاب اورجینال از آثار موجود در این مجموعه منتشر شده و از هر کاری در جعبه‌ای گذاشته شده که می‌تواند بهترین کادو برای سفیران کشورهای دیگر، به عنوان هنر ایرانی باشد. من هم امیدوارم با توجه روزافزون دستگاه‌ها به این موضوع، علاوه بر کمک به هنرمندان این رشته به اقتصاد هنری کشور نیز کمک شود.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار