راه های گسترش همکاری های دانشگاه تبریز و دانشگاه کوتایسی گرجستان با حضور هیات رییسه دانشگاه تبریز، رییس کوتایسی و هیات همراه بررسی شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ قائم مقام رییس دانشگاه تبریز در این آیین ضمن تشریح برنامه های کلان و راهبردی دانشگاه تبریز برای توسعه همکاری بین المللی با دانشگاه های جهان و منطقه و به ویژه دانشگاه های گرجستان گفت: این دانشگاه آماده هر گونه توسعه همکاری علمی و آموزشی با دانشگاه های جهان به ویژه دانشگاه های منطقه از جمله گرجستان است.

قاسم زاده در ادامه با تاکید بر اینکه دو کشور ایران و گرجستان با توجه به مشترکات تاریخی، فرهنگی و اجتماعی می توانند در زمینه های مختلف از جمله همکاری های مشترک علمی و آموزشی با همدیگر ارتباط نزدیک داشته باشند، تصریح کرد: باید از تمامی ظرفیت های همدیگر برای توسعه و پیشرفت همه جانبه دو کشور و ملت استفاده شود.

قائم مقام رییس دانشگاه تبریز همچنین با تاکید بر اینکه در حال حاضر این دانشگاه با بیش از 80 دانشگاه دیگر دنیا به ویژه با اتحادیه دانشگاه های منطقه قفقاز در قالب پروتکل مولانا تفاهم نامه همکاری مشترک دارد، یادآور شد: دانشگاه تبریز به عنوان یکی از قدیمی ترین و جامع ترین دانشگاه های ایران دارای21 دانشکده، سه دانشکده اقماری در شهرهای اطراف، 10 مرکز تحقیقاتی، 6 قطب علمی، بیش از 200 آزمایشگاه مجهز، بیش از 750 نفر هیأت علمی،21 هزار دانشجو و ... از ظرفیت های بالفعل و بالقوه برای گسترش ارتباطات درسطح بین المللی برخوردار است.

به گفته وی، عضویت در شورای اجرایی اتحادیه بین المللی دانشگاه های جهان (IAU) و حضور مؤثر در اتحادیه دانشگاه های قفقاز و اتحادیه بین المللی دانشگاه ها بخش دیگری از فعالیت های بین المللی این دانشگاه است.

رییس دانشگاه کوتایسی گرجستان نیز در این نشست با اشاره به وجوه مشترک تاریخی دو کشور خواستار گسترش همکاری های مشترک در همه عرصه ها، به خصوص فعالیت های آموزشی و پژوهشی شد و گفت: دانشگاه کوتایسی از جمله دانشگاه های مهم و تاثیرگذار گرجستان است که در حال حاضر 12 هزار دانشجو و 500 نفر هیات علمی دارد.

گیورگی گاوتادزه در بخش دیگر سخنان خود با تاکید بر اینکه در حال حاضر روابط ایران با گرجستان به بهترین نحو و شکل در جریان است، افزود: با شناسایی و آشنایی از ظرفیت های دو کشور در زمینه های مختلف از جمله در حوزه همکاری مشترک علمی و پژوهشی می توان گام موثری را برای رفاه و رشد همکاری های دو کشور و ملت برداشت.

به گفته وی، با توجه به پایین بودن شهریه تحصیل دانشجویان در گرجستان نسبت به سایر دانشگاه های منطقه و به ویژه به پایین بودن هزینه زندگی در این کشور؛ دانشجویان ایرانی به سهولت می توانند در دانشگاه های گرجستان و در این میان در دانشگاه کوتایسی تحصیل نمایند.

دکتر احمد فرشبافیان، رییس موسسه مطالعات و تحقیقات آذربایجان‌شناسی دانشگاه تبریز نیز در این آیین ضمن تشریح برنامه های این موسسه گفت: توسعه همکاری علمی، آموزشی و فرهنگی از جمله برنامه های کلان این موسسه با دانشگاه های کشورهای منطقه است و از این رو در سال های اخیر چندین دوره را با عنوان "طرح دانش افزایی دانشجویان" دانشگاه ‏های کشور ترکیه، آذربایجان و کشورهای حوزه قفقاز و ... برگزار کرده است.

همین گزارش حاکی است: رییس دانشگاه کوتایسی به همراه قائم مقام این دانشگاه و رییس انستیتو شرق شناسی دانشگاه های کوتایسی و تفلیس گرجستان در این نشست حضور داشتند.

بازدید از بخش های مخلف دانشگاه از جمله آزمایشگاه های دانشکده شیمی، کتابخانه مرکزی دانشگاه، آزمایشگاه های کشاورزی در پردیس خلعت پوشان، پژوهشکده فیزیک کاربردی و ستاره شناسی، ملاقات با رییس و معاونان و مدیران گروه دانشکده ادبیات و زبان های خارجی و تبریز گردی از دیگر برنامه های هیات اعزامی از دانشگاه کوتایسی گرجستان بود.


انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.