شهر در محاصره آلاینده‌ها/سهم3هزارمیلیاردی شهرداری ازصنایع آلاینده کجا هزینه می‌شود؟

یکی از عوامل آلودگی هوا در کلانشهرها مشمول فعالیت واحدهای صنعتی و تولیدی می شود،مراکزی که بعضا بصورت غیر مجاز آسیب هایی جدی را به سلامت زیست محیطی وارد می کنند.

شهر در محاصره آلاینده‌ها/سهم3هزارمیلیاردی شهرداری ازصنایع آلاینده کجا هزینه می‌شود؟
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،آمار دقیقی از صنایع آلاینده غیرمجاز در حاشیه تهران وجود ندارد اما گمانه زنی های موید 90 هزار واحد آلاینده است که برای تقویت اقتصاد و تولید،کمر محیط زیست را خرد کرده اند،البته فعالیت واحدهای صنعتی مجاز نیز با نارسایی ها و مشکلات خاص به خود همراه است.

طبق قانون مراکز صنعتی باید یک درصد از فروششان را به شهرداری ها اختصاص دهند و شهرداری نیز متعاقبا یک درصد دریافتی مذکور را در راستای حفظ سلامت زیست محیطی تزریق کند اما در این عرصه نیز سعید متصدی،معاون سازمان حفاظت محیط زیست معتقد است نظارت مطلوبی ندارد،تا بتوان متوجه شد شهرداران به چه میزان از این درآمد را برای بهبود شرایط زیست محیطی کشور هزینه می کنند.

وی چندی پیش در نشست خبری از فعالیت سه هزار و 100 آلاینده درکشور پرده برداشت و به نوعی به صنایع غیرآلاینده نیز اولتیماتومی داد،زیرا طبق اظهار متصدی،چهار درصد از این صنایع اخطار پلمپ گرفته اند و طبق اظهارات وی در صورت استمرار این وضعیت بطور حتم برخورد لازم با این صنایع در دستور کار قرار می گیرد.

وی معتقداست که بخش قابل توجهی از آلودگی شهرها،متاثر از آلایندگی صنایع است.

در ارتباط با پرداخت یک درصد از محل فروش صنایع به شهرداری ها(تبصره ماده 38 قانون ارزش افزوده)که از سال 88 اجرایی می شود نیز نارسایی هایی مشاهده می شود، به عنوان نمونه تفاوتی میان میزان پرداختی صنایعی که با آلایندگی های بیشتری در مقایسه با صنایع دیگر مواجه هستند  مشاهده نمی شود که می طلبد با بازبینی در قوانین سهم پرداختی واحد ها و مراکزی که آلایندگی بیشتری ایجاد می کنند با افزایش بیشتری همراه شود.

**پرداخت بیش از 3 هزار میلیارد تومان عوارض آلایندگی به شهرداری ها


متصدی با طرح این پرسش که چرا باید عوارض آلایندگی به شهرداری ها پرداخت شود عنوان کرد:اینکه شهرداری ها چه میزان از درآمد خود را برای معضلات زیست محیطی قرار می دهند قابل بحث است.

وی با بیان پرداخت تقریبی سالیانه سه هزار میلیارد تومان به شهرداری های کشور از محل عوارض آلاینده های زیست محیطی عنوان می کند:در صورت استفاده صحیح از این منابع بسیاری از موانع پیش روی محیط زیست هموار می شود.

معاون انسانی سازمان حفاظت از محیط زیست کشور با اشاره به انجام تلاش هایی برای بهبود قوانین در این عرصه از پیگیری سازمان حفاظت از محیط زیست برای لحاظ کردن مواردی در برنامه ششم توسعه خبر داد.

**شهرداری ها نسبت به سلامت زیست محیطی کم توجه هستند

محمد حقانی،رئیس کمیته شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به مطلب فوق عنوان کرد:شهرداری های کشور باید توجه به سلامت زیست محیطی را در صدر اولویت ها و برنامه های خود قرار دهند اما در مقام عمل توجه کمتری به این امر می شود و هنگام اختصاص بودجه کمتر مسائل زیست محیطی یا توسعه زیرساخت های حمل و نقل عمومی که سبب بهبود شرایط محیط زیست کشور می شود مدنظر قرار می گیرد.

** از 17 هزار واحد صنعتی مجاز تا فعالیت 50 هزار واحد غیرمجاز


برخی از کارشناسان معتقدند یکی از عوامل اصلی آلودگی شهرها ناشی از فعالیت واحدهای صنعتی است و  پرداخت عوارض آلاینده نیز در همین راستا و برای بهبود وضعیت زیست محیطی تعریف شده است.

اما در این حوزه نیز برخی مسئولان محیط زیست اشکالاتی را به طرح وارد می کنند،بطوریکه محمد رستگاری،معاون نظارت  و پایش محیط زیست معتقد است قانون به محیط زیست اجازه نظارت بر نحوه هزینه کرد درآمدی که شهرداری ها از محل عوارضی آلاینده دریافت می کنند را نداده است.

از سوی دیگر آشفته بازار صنایع در برخی مناطق همچون استان تهران، با 17 هزار صنعت شناسنامه دار ثبت شده و 50 هزار واحد صنعتی غیر مجاز نیز خود حدیث مفصل دیگری است که بر پیچیدگی های این عرصه می افزاید.

به نوعی می توان گفت عمده تخریب زیست محیطی از جانب صنایع و واحدهای غیر مجاز است زیرا هیچگونه نظارت مطلوب و موثری در خصوص فعالیت چنین مناطقی وجود ندارد و متاسفانه در برخی از واحدها مواد سوختی غیر مجاز و دفع پسماند فاضلاب به شیوه استاندارد و اصولی عملیاتی نمی شود.

** جانمایی صنایع در برخی از استان ها اشتباه است

به عقیده متصدی،اغلب صنایع کشور در استان هایی همچون خوزستان،اصفهان، خراسان رضوی، مرکزی و تهران استقرار یافته اند که ساماندهی آنها مستلزم یک برنامه ریزی اصولی و مناسب است،طبق اظهارات وی مقرر است این امر در کلانشهرهایی همچون تهران برای صنایع تا محدودیت شعاع 120 کیلومتر،اصفهان شعاع 50 کیلومتر و دیگر شهرهای کشور نیز تا شعاع 30 کیلومتری اعمال شود.

جانمایی غلط صنایع از زاویه دیگری نیز قابل بررسی است،با توجه به جهت وزش باد از غرب استان تهران،اغلب صنایع در این خطه مستقر شده اند و در چنین شرایطی وزشِ باد،آلودگی و آلایندگیِ  این مناطق را به سمت پایتخت سوق می دهد.

** همگرایی لازمه برون رفت از آلایندگی


بطور یقین بدون همگرایی و همکاری بین دستگاهی امکان رفع معضل آلودگی هوا در کلانشهری همچون پایتخت وجود ندارد و تحقق این امر خطیر مستلزم هماهنگی و همیاری بین دستگاهی و همسویی مضاعفی است تا برمبنای آن با اولویت گذاری و برنامه ریزی مدون و اصولی به اهداف مورد نظر در حوزه حفظ سلامت محیط زیست نائل شد.

و سخن آخر اینکه،بدون شک نقش تولید در خودکفایی و توسعه اقتصادی،بی بدیل و حائز اهمیت است اما قربانی شدن اصل پنجاهم وسلامت  عرصه زیست محیطی نیز تاوان سنگینی دارد که در صورت کم توجهی به استانداردهای محیط زیست ظهور و بروز پیدا می کند و می طلبد تمامی مسئولان و دستگاه های ذیربط توامان با تولید  پیوست های زیست محیطی را نیز مد نظر قرار دهند که در چنین شرایطی هوای پاک و زمین پاک دور از دسترس نخواهد بود و صرفا جنبه شعاری پیدا نخواهد کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۰ ۱۰ اسفند ۱۳۹۴
ساخت مترو اراک شهرجدید مهاجران و ساخت تقاطع غیرهم سطح میدان شریعتی اراک به کندی پیش می رود , کارخانه آلاینده ایرالکو باید تعطیل شود
آخرین اخبار