به دنبال وقوع درگیری های شدید بر سر منطقه قره باغ، آسوشیتد پرس در مطلبی به ریشه های آغاز این نزاع پرداخت.

آسوشیتد پرس: درگیری ها در ناگورنو قره باغ از کجا نشأت گرفت؟به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ آسوشیتد پرس در مطلبی نوشت: "ناگورنو قره باغ" که روز گذشته در آن درگیری های شدیدی میان نیروهای آذربایجان و ارمنستان رخ داد، از سال 1994 در برزخی جدی قرار دارد. 

این منطقه از آذربایجان با 150 هزار ساکن در بخشی ای به وسعت 12 هزار کیلومتر مربع – که تا حدودی کوچکتر از یالت کنتیکت آمریکاست – از زمان پایان جنگ تمام عیار تحت کنترل نیروهای ارمنی قرار دارد. در این جنگ بیش از 30 هزار نفر کشته و حدود یک میلیون نفر آواره شدند.

تنش طولانی مدت میان ارامنه مسیحی و اکثریت مسلمان آذری در پی فروپاشی شوروی و مستقل شدن جمهوری ها منجر به وقوع جنگ شد. آتش بس سال 1994 باعث شد نیروهای ارمنی و آذربایجانی در سراسر منطقه غیرنظامی رو در روی یکدیگر بایستند. به این ترتیب هر روز گزارشهایی درخصوص وقوع درگیری میان این دو گروه منتشر می شد.

تلاشهای بین المللی برای میانجی گری تنها توانست اندکی به بهبود این وضع کمک کند. ادامه یافتن درگیری ها یک ضربه اقتصادی برای ارمنستان بود؛ زیرا به دنبال ادامه یافتن درگیری ها ترکیه مرز خود را به روی این کشور بست و تنها مرزهای گرجستان و ایران به روی ارمنستان باز بود.

روز شنبه درگیری های شدیدی میان نیروهای نظامی جمهوری آذربایجان  و ارمنستان بر سر منطقه قره باغ صورت گرفت. وزارت دفاع ارمنستان اعلام کرد در نتیجه این درگیری ها تاکنون 18 نیروی ارمنی کشته و 35 سرباز زخمی شدند. این وزارتخانه همچنین جمهوری آذربایجان را به حمله گسترده به محورهایی در منطقه مورد اختلاف قره باغ متهم کرد.

ناگورنو قره باغ منطقه ای در قفقاز جنوبی است. این منطقه از غرب با ارمنستان، از جنوب با ایران و از شمال و شرق با جمهوری آذربایجان هم مرز است.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
-
ناشناس
۱۰:۲۷ ۱۶ فروردين ۱۳۹۵
گزارش خیلی مغرضانه نوشته شده. یه بچه هم متن رو بخونه میفهمه که جانب آذربایجان رو گرفته. نیروهای آذربایجان به پشتوانه اردوغان داعشی میخوان ارمنستان رو اشغال کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۶ ۱۶ فروردين ۱۳۹۵
كل جمعيت قره باغ در آن زمان دويست هزار نفر بوده . لطفا مطالعه نماييد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۵ ۱۶ فروردين ۱۳۹۵
در سال ١٩٩١ با برگزاري رفراندوم ساكنين قره باغ ، راي به الحاق ارمستان دادند . از آن موقع تا حالا فقط از خاكشون دفاع مى كنند .
-
ناشناس
۰۸:۲۵ ۱۶ فروردين ۱۳۹۵
بله رفراندوم بعد از اخراج یک میلیون مسلمان شیعه آذربایجانی!!!!!؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۹:۴۳ ۱۶ فروردين ۱۳۹۵
همه شیعیان رو اخراج کردن و جنایت های بی حدو حصر انجام دادن بعد رفراندوم انجام دادن /ارمنستان اسراییل منطقه است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۱ ۱۵ فروردين ۱۳۹۵
عکس پرچم خودمونو بزارین اگر الحاقی ام بخواد صورت بگیره کوچیک به بزرگ وصل میشه از لحاظ تاریخی ام تبریز اردبیل و.. قدیمی تر از باکو هستن پس باکو باید به خاک اصلیش ضمیمه بشه. ستار خان هم ارزوی بازگشت باکو به ایران رو داشت روحش شاد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۷ ۱۵ فروردين ۱۳۹۵
این عکس شمالش تا 200کیلومتر اونور مرز تالش تو همون قره باغ هم کرد هست هم اذری هم ارمنی اذر بایجان غربی بقیه هم همین صورت جنگ برادر کشی را نندازین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۶ ۱۵ فروردين ۱۳۹۵
و ایران مثل همیشه از اسلام دفاع می کند
United States of America
ناشناس
۲۱:۲۵ ۱۵ فروردين ۱۳۹۵
واقعا جای تاسف داره چرا عکس رو بر نمیدارن.
هدفتون چیه؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۶ ۱۵ فروردين ۱۳۹۵
ارمنستان یک کشور اشغالگر هست وما آذربایجانی های ایران خواستار خروج بی قید وشرط فاشیستهای ارمنی از قره باغ هستیم ودر صورت شدت گرفتن جنگ حاظر به رفتن به منطقه ودفاع از هموطنای خود هستیم .یا قره باغ یا اولوم باشکا یولو یوخ ارتیخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۷ ۱۵ فروردين ۱۳۹۵
اون چه عکس زمینس که گذاشتین؟ واقعا جای تاسف داره یه نگاهی به عهد نامه گلستان ترکمنچای بندازین بد نیست.اگر جنگی بین ارامنه و اذری ها پیش امده علتش اینه چون بزرگ بالا سرشون نبوده از سرزمین مادری جدا بودن. مثالی بزنم براتون اگر اذربایجان غربی یا مناطق دیگر که اقوام گوناگون در ان زندگی میکنند به همین حالت پیش امده دچار بشوند قره باغی دیگر تکرار میشود.با سپاس.
Iran (Islamic Republic of)
اذربایجانیم
۲۲:۱۷ ۱۵ فروردين ۱۳۹۵
منظورت از بزرگ بالا سر کیه اونوقت ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ اذربایجان خودت سرزمین مادری هست و بالا سرم نمیخواد فهمیدی ؟؟؟؟
United States of America
ناشناس
۲۰:۲۳ ۱۵ فروردين ۱۳۹۵
چرا آذربایجان شرقی وغربی واردبیل خودمان رو تو پرچم جمهوری آذربایجان آوردین.
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۵ ۱۵ فروردين ۱۳۹۵
ارمنستان یک کشور اشغالگر هست و دیر یا زود باید منطقه قره باغ رو ترک کنه من بعنوان یک مسلمان ایرانی تا اخرین نفس ورای سیاست کشورم به حمایت ازآذربایجان ادامه میدهم لازم بشه برای جنگ هم میریم
Iran (Islamic Republic of)
farid
۲۰:۲۶ ۱۵ فروردين ۱۳۹۵
معلومهع چی میگی ؟ هم کشور اذربایجان هم ارمنستان مال ایرانن و باید به ایران بازگردند ما باید بریم اونا رو بگیریم نه اونا هم دیگرو ^---^
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۹ ۱۵ فروردين ۱۳۹۵
ارمنستان اشغالگر هستش همه اشغالگران محکوم به نابودی هستن چه ارونستان یا اسراییل یا عربستان در یمن باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۱ ۱۵ فروردين ۱۳۹۵
عجب!!!
آخرین اخبار