بر اساس گزارش‌ها، دامنه فشار بر اقتصاد عربستان روز به روز گسترده‌تر می‌شود، اما این کشور همچنان تصمیمی برای تغییر رویکرد اقتصادی خود ندارد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از فوربس، نشانه‌های فشار بر اقتصاد نفتی عربستان روز به روز در حال نمایان‌تر شدن است و بانک‌های این کشور خود را در وضعی می‌بینند که تاکنون هرگز آن را تجربه نکرده‌اند. بازار سهام این کشور هم در طول سال گذشته تقریبا با افت 30 درصدی مواجه شده و هیچ نشانه‌ای از بهبود شرایط قابل مشاهده نیست.

گزارش‌های متعددی که طی چند روز گذشته منتشر شده‌اند، گویای مشکلات متعددی هستند که این کشور با آنها دست به گریبان است. بانک جده روز گذشته (3 آوریل) در گزارشی عنوان کرد در ماه فوریه، رشد نقدینگی این بانک برای اولین بار از سال 1994 تاکنون منفی شده و ارزش کل سپرده‌های بانکی نیز برای اولین بار در 22 سال گذشته کاهش یافته است.

داده‌های جدید منتشر شده از سوی بازار سهام عربستان سعودی (تداول) نیز گویای وضع اقتصادی نابسامان این کشور است. این نهاد مالی در اولین گزارش سه ماهه خود که روز گذشته منتشر شد، از کاهش 29 درصدی شاخص کل سهام بازار بورس عربستان نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد. همچنین، طبق این گزارش، مجموع سرمایه‌گذاری بازار سهام عربستان در سه ماه گذشته 24 درصد و ارزش سهام معامله شده نیز 36 درصد کاهش داشته است.

کاهش بهای نفت و وخامت شرایط اقتصادی عربستان، شرایط بانک‌های این کشور را نیز بحرانی کرده و باعث کاهش رتبه‌بندی و اعتبار مالی بسیاری از آنها از جمله بانک الراجحی و بانک ریاض شده است؛ مسئله‌ای که بدون تردید در آینده کاهش هر چه بیشتر اعتماد سپرده‌گذاران به آنها را در پی خواهد داشت.

البته وخامت شرایط موجود تنها محدود به چند بانک نیست بلکه کل نظام بانکی این کشور را تحت تاثیر قرار داده است؛ به طوریکه نهادهای مالی بین‌المللی به‌تازگی رتبه نظام بانکی این کشور از لحاظ خطر سرمایه‌گذاری را از سطح 3 به سطح 4 افزایش داده‌اند.

با وجود این وضع، هیچ نشانه‌ای دال بر عزم عربستان برای تغییر سیاست‌های اقتصادی خود مشاهده نمی‌شود. محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، چندی پیش طی مصاحبه‌ای با رسانه‌های خارجی با ابراز رضایت از رویکرد اقتصادی فعلی ریاض، اعلام کرد که کشورش مصمم به حفظ وضعیت موجود و ادامه روند کنونی است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۲ ۱۶ فروردين ۱۳۹۵
نباید به این کشور حامی ترویست ادم کش صفر کرد
آخرین اخبار