دیلی بیست نوشت: به عقیده کارشناسان، رشد اقتصادی می‌تواند اقلیم کردستان را به موقعیتی استراتژیک تبدیل کند و چه‌ بسا حکومت مرکزی را از بغداد منتقل کند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ دیلی بیست در مطلبی نوشت: "رویارویی کردستان عراق با گروه تروریستی داعش، نبردی برای بقا و حمایت از منطقه خودمختار کردستان است. با این حال داعش نیز پس از مواجه با پیشمرگه های ازجان‌گذشته کُرد، از ادامه جنگ با آن‌ها در شهرهای این اقلیم ممانعت می‌کند. به گفته قباد طالبانی -معاون نخست‌وزیر اقلیم کردستان - تهدید واقعی برای کردستان، بحران اقتصادی آن است. نمونه این بحران در میان پناه‌جویانی که به اروپا مهاجرت کرده‌اند به‌خوبی نمایان است؛ این عمل نتیجه بحران اقتصادی در کردستان است."

قباد طالبانی درباره بحران اقتصادی اقلیم کردستان می‌گوید: در حال حاضر مشکلی که اقلیم کردستان بیش از داعش با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند، بحران اقتصادی این منطقه است. از آغاز سال 2014، کردستان با 4 موج یک سونامی اقتصادی مواجه بوده است. نخست در فوریه 2014، زمانی که دولت مرکزی عراق بر سر برخی مسائل همچون بودجه فدرال برای کردستان، دچار اختلاف شدند. به دنبال آن، ظهور داعش و تاخت‌ و تاز آن در عراق در ژوئن 2014 بود که موجب افزایش هزینه‌های امنیتی و نظامی و آوارگی بیش از 2 میلیون نفر در منطقه شد. سقوط ناگهانی بهای نفت در اواسط سال 2014 ضربه نهایی را به اقتصاد کردستان وارد کرد.

طالبانی ادامه داد: "پیش از آغاز اصلاحات، حکومت اقلیم کردستان با کسری ماهانه 406 میلیون دلار مواجه بود. بسیاری از کارمندان هر پنج ماه حقوق دریافت می‌کردند و بسیاری از کارکنان سرویس‌های امنیتی، برای گروه‌های تروریستی خبرچینی می‌کردند و از آن‌ها حقوق می‌گرفتند. در این زمان دو حزب اصلی کردستان درازای حمایت سیاسی از حکومت مرکزی عراق، اقدام به ایجاد مشاغل کرد. تقویت بازار کار تا حد زیادی بر صنعت نفت این منطق تأثیر گذاشته است به‌گونه‌ای که درآمد نفتی اقلیم کردستان در ماه به 795 میلیون دلار رسید."

به گفته طالبانی، از دیگر عواملی که موجب رشد اقتصادی اقلیم کردستان شده است می‌توان به افزایش مالیات با توجه به موقعیت شغلی شهروندان، رونق در بخش کشاورزی، و فعالیت شرکت‌های مستقل پرورشی اشاره کرد. رشد و ارتقای موقعیت اقتصادی کردستان می‌تواند در سال‌های آینده رویارویی این منطقه با تروریست‌های داعش را تقویت کند. بنابراین تشویق به اصلاحات، تأسیس صندوق‌های رفاه و رشد اقتصادی می‌تواند اقلیم کردستان را به موقعیتی استراتژیک تبدیل کند و چه‌بسا حکومت مرکزی را از بغداد منتقل کند.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار