وزیر نفت گفت: جلوگیری از خام فروشی و تکمیل زنجیره ارزش مهمترین سیاست اقتصاد مقاومتی برای توسعه صنعت پتروشیمی است.

جلوگیری از خام فروشی مهمترین سیاست اقتصاد مقاومتی در صنعت پتروشیمی/ارزش تولیدات به 40 /میلیارد دلار خواهد رسیدبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بیژن زنگنه وزیر نفت در افتتاحیه دهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست اظهار داشت: امسال این نمایشگاه در شرایط ویژه ای که تحریم های ظالمانه علیه ایران برداشته شده برگزار شد و امیدواریم با نام گذاری امسال بتوانیم برنامه ی صنعت پتروشیمی را با شتاب جلو ببریم.

وی با اشاره به مهمترین بخش سیاست  اقتصاد مقاومتی افزود: مهمترین بخش این سیاست جلوگیری از خام فروشی و تکمیل زنجیره ارزش در برنامه توسعه صنعت پتروشیمی است.

زنگنه در ادامه یادآور شد: اکنون در وضعیتی هستیم که با اجرای برنامه های تهیه شده تا سال 1400 ارزش تولیدات به بیش از 40 میلیارد دلار خواهد رسید و گفتنی است تحقق این امر سرمایه گذاری بیش از 50 میلیارد دلار را می طلبد.

زنگنه به راه اندازی طرح های جدید صنعت پتروشیمی تا پایان امسال اشاره كرد و گفت: واحد جدید پتروشیمی مرودشت، پتروشیمی كاوه، پتروشیمی مروارید، فاز دوم پتروشیمی كاویان، واحدهای پروپیلن پتروشیمی های كردستان، مهاباد و لرستان، پتروشیمی تخت جمشید و واحد پلی استایرن پتروشیمی انتخاب تا پایان امسال به بهره برداری می رسد. 

وی اضافه كرد: با راه اندازی این طرح ها پیش بینی می شود ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی كشور 20 تا 25 درصد افزایش یابد. 

وزیر نفت اضافه كرد: با آغاز تولید اتان در فازهای 15، 16 و 17 پارس جنوبی بیش از یك میلیون تن تا پایان امسال به ظرفیت تولید اتان كشور افزوده می شود. 

وی افزود: 6 قطب جدید در كشور برای تولید پروپیلن ایجاد می شود كه در واحدهای پایین دستی كاربرد دارد. 

زنگنه به واگذاری طرح های تازه به بخش خصوصی و شبه دولتی اشاره كرد و گفت: برخی طرح ها مانند پالایشگاه های بیدبلند، ان.جی.ال3100، ان.جی.ال3200 و ان.جی.ال3700 كه خوراك برای واحدهای پایین دستی پتروشیمی را تولید می كنند، واگذار می شود. 

وزیر نفت با اشاره به این که از نظر تامین خوراک گاز طبیعی در وضعیت مناسبی هستیم بیان داشت: در واقع از نظر تامین خوراک گاز طبیعی و اتان در شرایط مناسبی قرار داریم و همواره لازم است ال پی جی برای تولید پرو پلین نیاز داریم.

وی با بیان این که صنعت پتروشیمی نیازمند سرمایه گذاری عظیم است، یادآور شد: صنعت پتروشیمی به سرمایه عظیمی نیاز دارد به طوری که علاوه بر آورده سرمایه سرمایه گذران و  صندوق توسعه منابع خارجی فاینانس نیز بایستی برای توسعه صنعت پتروشیمی و تامین کالاهای مورد نیاز مد نظر قرار گیرد.

زنگنه در پایان تصریح کرد: شرکت ملی صنایع پتروشیمی نقش جدیدی در تولید دانش فنی و ساختن زیر ساخت های لازم برای سرمایه گذاری های بزرگ و صنایع پایین دستی باید ایجاد کند و گفتنی است که امسال با توجه به ظرفیت پتروشیمی بالای 20 الی 25 درصد تولیدات خود را اضافه خواهیم کرد.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار