فرانس پرس در گزارشی مدعی شد اختلافات میان ایران و عربستان مانع از دسترسی به توافقی جامع در اجلاس دوحه می‌شود.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ خبرگزاری فرانسه در گزارشی به قلم "عمر حسن" و "دیوید هاردینگ" از دوحه نوشت: تولید کنندگان بزرگ نفت امروز برای مذاکره درباره تثبیت تولید به منظور تقویت بهای طلای سیاه در قطر گرد هم می آیند؛ اما اختلافات میان ایران و عربستان سعودی هر نوع توافق در این نشست را تهدید می کند.

"محمد بن سلمان،" جانشین ولیعهد عربستان سعودی، در مصاحبه ای جدید با بلومبرگ که روز شنبه متشر شد اعلام کرد کشورش تولید خود را تثبیت نخواهد کرد تا زمانی که ایران این کار را انجام دهد.

"علی نعیمی،" وزیر نفت عربستان، روز شنبه برای شرکت در نشست کشورهای عضو اوپک ( سازمان کشورهای صادر کننده نفت ) و غیر اوپک وارد دوحه شد؛ اما از هر نوع اظهار نظر در این زمینه خودداری کرد.

ایران که تحریم های بین المللی مرتبط با برنامه هسته ای خود را پشت سر گذاشته است روز جمعه اعلام کرد "بیژن نامدار زنگنه،" وزیر نفت این کشور، در نشست دوحه شرکت نمی کند؛ اما نماینده تهران در اوپک در این مذاکرات حضور خواهد داشت.

جمهوری اسلامی همچنین بر این موضع خود تاکید کرد که ایران تا زمانی که سطح تولید و صادرات خود را به دوره قبل از تحریم ها نرساند نمی تواند در طرح تثبیت بهای نفت مشارکت داشته باشد .

"کامل حرامی،" کارشناس کویتی بارزارهای نفت، اعلام کرد توافق در نشست روز یکشنبه درباره تثبیت تولید امکان پذیر است؛ اما بدون ایران.

حرامی در دوحه به خبرگزاری فرانسه گفت: ایران قادر نیست تا پایان سال بیش از 500 هزار بشکه در روز به تولید خود اضافه کند .

وی افزود: من فکر می کنم این موضوع تاثیر زیادی بر این نشست نخواهد داشت .
قطر میزبان اعلام کرد قبل از این نشست فضای خوش بینی  حاکم است و انس صالح وزیر نفت کویت نیز در جمع خبرنگاران ابراز خوش بینی کرد.

در همین حال بهای نفت روز جمعه قبل از نشست تعیین کننده دوحه بر اثر حاکم شدن فضای تردید به شدت کاهش یافت. حدود 15 کشور از جمله تولید کنندگان اصلی اوپک مثل عربستان و تولید کنندگان غیر اوپک از جمله روسیه قرار است در نشست دوحه شرکت کنند.

در طرحی که عربستان سعودی، روسیه، قطر و ونزوئلا ماه فوریه درباره آن توافق کردند تثبیت تولید نفت در سطح ماه ژانویه به منظور تقویت قیمت پیش بینی شده است.
کارشناسان درباره نتایج مورد انتظار نشست دوحه اختلاف نظر دارند که احتمال دارد به افزایش یا سقوط بیشتر بهای نفت منجر شود.

برخی کارشناسان درباره تاثیر گذاری نشست دوحه بر بهای نفت تردید دارند که به رغم توافق ماه فوریه با نوسان رو به رو است. آژانس بین المللی انرژی پیش بینی کرد توافق در دوحه می تواند اثری محدود بر عرضه نفت داشته باشد.

اوپک نیز قبل از این نشست اعلام کرد مازاد عرضه افزایش خواهد یافت. این سازمان همچنین پیش بینی خود را درباره رشد تقاضای جهانی در سال 2016 کاهش داد.

مازاد عرضه از ژوئن 2014 به سقوط حدود 60 درصدی بهای نفت منجر شده است که نتیجه افزایش شدید تولید غیر متعارف از جمله نفت شیست آمریکا و مخالفت اوپک در نشست نوامبر 2014 با کاهش سطح تولید این سازمان است.  
کشورهای صادر کننده همچنین صدها میلیارد دلار ضرر کردند و با کسری بودجه رو به رو و مجبور به اتخاذ تدابیر ریاضتی شدند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار