عضویت دوباره اندونزی، افزایش تولید نفت نیجریه و کشورهای دیگر، باعث شد رکورد تولید نفت از سوی اوپک شکسته شود.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز؛ با ترمیم وضع تولید نفت نیجریه از حملات شورشیان این کشور و افزایش تولید نفت ایران و بقیه کشورهای حوزه خلیج فارس، تولید نفت اوپک در ماه ژوئن به رکورد تاریخی خود رسیده است.

عرضه بیشتر نفت از سوی تولید کنندگان خاورمیانه ای اوپک به جز عراق، تمرکز آنان بر بازار را به هم ریخته است. گفتگوهای آوریل بین اعضای اوپک برای توقف افزایش تولید نفت، شکست خورد و قیمت نفت هنوز از بشکه ای 50 دلار فراتر نرفته است.
این ماه، تولید نفت کشورهای عضو اوپک به 32 میلیون و 820 هزار بشکه در روز رسید که در مقایسه با 32 میلیون و 570 هزار بشکه در روز ماه می، افزایش را نشان می دهد. 
ارقام تولید ماه ژوئن، کمتر از میانگین تقاضای مورد انتظار اوپک برای سه ماهه سوم سال است و این احتمال وجود دارد که اگر سطح تولید نفت اوپک از حد کنونی بالاتر نرود، طی ماه های اخیر، تقاضا از عرضه بیشتر خواهد شد.

تولید ماه ژوئن اوپک با بازگشت اندونزی به عنوان عضو اوپک و افزایش تولید 12 کشور عضو دیگر، از تولید 32 میلیون و 650 هزار بشکه در روز ماه ژانویه هم فراتر رفت و به بالاترین رکورد خود از سال 1997 تاکنون رسید.  از هنگامی که اوپک در سال 2014 موفق به تعیین سقف تولید نشد، عرضه نفت، افزایش شدید داشت و اوپک نقش تعیین کننده خود در بازار نفت را از دست داد. 

بیشترین افزایش نفت اوپک به نیجریه مربوط می شود که در اثر حملات شورشیان به تاسیسات نفتی آن، تولیدش به کمترین میزان 20 سال اخیر رسیده بود. اما با از بین رفتن خطر حملات جدید و تعمیرات، تولید آن در ماه ژوئن، 150 هزار بشکه افزایش داشت. 
ایران نیز بعد از رفع تحریم های بین المللی، با وجود روند کند افزایشی، موفق به عرضه نفت بیشتری شده است.

عربستان سعودی و امارات نیز هر یک تولید خود را 500 هزار بشکه در روز افزایش دادند و تولید نفت عربستان به 10 میلیون و 300 هزار بشکه رسید.  در این میان، لیبی با 40 هزار بشکه در روز، پایانه صادرات خود را بازگشایی کرد اما عراق و ونزوئلا روند نزولی تولید نفت را طی می کنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار