مدیر عامل شرکت گندم دشت مشهد گفت: وعده های بخش دولتی برای حمایت از نان صنعتی محقق نشده و اقدامات توسط بخش خصوصی اجرا می شود واین به تنهایی کافی نیست.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، علی نوری در بازدید اصحاب رسانه از شرکت نان مزرعه، افزود: با توجه به تولید سالانه بیش از 10 میلیون تن نان در کشور و وجود 65 هزار نانوایی سنتی و صنعتی، تنوعی در در نوع محصولات مشاهده نمی شود.

وی گفت: سالانه 12 تن میلیون گندم برای تولید نان مصرف می شود که از این میزان معادل بیش از3 میلیون تن که 30 درصد کل آن است به عنوان ضایعات هدر می رود.

مدیرعامل شرکت گندم دشت مشهد، افزود: حدود 3 هزار و 500 میلیارد تومان از سرمایه ملی به دلیل این ضایعات هدر می رود، از این حجم گندم، روزانه هزار تن مصرف مشهد است.

نوری به مزایای تولید نان صنعتی، اشاره کرد وگفت: عدم هدر رفت، ماندگاری بالا، استانداردهای کیفی و بهداشتی از ویژگی های مثبت این گونه نان هاست.

وی بیان کرد: با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری در بند 9 سیاست های کلی اصلاح الگوی مصرف و ماده 6 قانون هدفمندکردن یارانه ها، تا پایان سال گذشته باید 40 درصد تولید نان ور کشور، صنعتی می شد اما نه تنها این امر انجام نشد بلکه اقدام و عملی در این راستا صورت نگرفت.

مدیرعامل شرکت گندم دشت مشهد گفت: موارد آئین نامه ابلاغی رئیس جمهور هم در حد شعار بود و نگارش بود و عملی در اجرای بندهای مختلف این آئین نامه مشاهده نشد.

نوری با بیان اینکه مصرف روزانه نان جمعیت ایران، 160 کیلوگرم بوده، افزود: این مقدار در مقایسه با آمار کشورهای پیشرفته که 80 کیلوگرم است دوبرابر بوده است.

وی ادامه داد: برای مصرف نان صنعتی نیاز به فرهنگ سازی است، که در این خصوص اقداماتی صورت گرفته تا مردم را به استفاده از این محصول تشویق کند.

مدیرعامل شرکت گندم دشت مشهد تصریح کرد: تولید نان سالم و کامل مستلزم رعایت اصول فنی و بهداشتی در تخمیر، شکل دهی و پخت با حرارت غیرمستقیم و همچنین استفاده از مواد افزودنی و مغذی در غنی سازی آرد، استفاده از بهبود دهنده و استفاده از غلات می باشد.

نوری با بیان اینکه تهدیداتی در تولید نان صنعتی وجود دارد، گفت: فعالیت های واحدهای کم کار و تعطیلی واحدهای زیاد، عدم اجرای تعهدات، عدم حمایت از واحدهای صنعتی، اختصاص وام با بهره برداری 30 درصد از جمله این تهدیدات است که مسئولان باید نسبت به رفع آن اقدام کنند.

مدیر عامل شرکت گندم دشت مشهد، افزود: اجرایی شدن ابلاغیه ها هنوز محقق نشده که اگر انجام شود قیمت ها مدیریت شده و ثابت می شوند و اگر یارانه ها به تولید کننده داده شود ثمربخشی بهتری دارد تا اینکه این بودجه بخواهد به صورت مستقیم در اختیار مصرف کننده قرار بگیرد.

انتهای پیام//

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.