اوباما در حالی در سفر خود به آسیا پیام‌آور حمایت واشینگتن از پیمان شراکت ترنس-پسیفیک خواهد بود که دو نامزد انتخابات آمریکا با آن مخالف هستند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از «وی‌اُ‌اِی،» باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، قرار است هفته آینده به آسیا سفر کند. او قصد دارد در این سفر به سران منطقه اطمینان دهد که همچنان اختیار و نفوذ لازم برای اعلام حمایت آمریکا از «شراکت ترنس-پسیفیک» (پیمان سرمایه‌گذاری و تعیین مقررات تجاری در دو سوی اقیانوس آرام)  را دارد؛ گرچه دو رقیب انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و یکی از رؤسای کنگره معتقدند این پیمان باید متوقف شود.

این قرارداد ستون طرح کلی اوباما برای تغییر جهت سیاست خارجی آمریکا به سمت آسیا و مقابله با روند افزایش قدرت اقتصادی و نظامی چین محسوب می‌شود.

«متیو گودمن،» مشاور سابق اوباما در زمینه سیاست خارجی و عضو اتاق فکر «سی‌اس‌آی‌اس» واقع در واشینگتن در همین خصوص گفت: تأیید نشدن این پیمان، حرکتی رو به عقب در دوران پس از اوباما خواهد بود. 

سیاست داخلی آمریکا سرنوشت این پیمان را در هاله‌ای از ابهام فرو برده است. «میچ مکانل،» رهبر اکثریت مجلس سنای آمریکا، روز پنجشنبه اعلام کرد سنا درباره این پیمان رأی‌گیری نمی‌کند و تا زمان روی کار آمدن رئیس‌جمهور بعدی آمریکا منتظر می‌ماند.

هیلاری کلینتون و  دونالد ترامپ، نامزدهای اصلی انتخابات ریاست‌جمهوری آتی آمریکا از دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه، اعلام کرده‌اند از پیمان مذکور حمایت نخواهند کرد. زیرا بسیاری از آمریکایی‌ها به دلیل پیمان‌های تجاری گذشته شغل خود را از دست داده‌اند.

این در حالی است که رئیس‌جمهور آمریکا اعتقاد دارد شراکت ترنس-پسیفیک یا «تی‌پی‌پی» باعث ارتقای مشاغل و استانداردهای محیط زیست می‌شود و به شرکت‌های بزرگ و کوچک آمریکایی این امکان را می‌دهد که به بازارهای در حال رشد جهان دسترسی پیدا کنند.

کاخ سفید در همین ارتباط اعلام کرد شکست در پذیرش تی‌پی‌پی به دلیل تصمیمات عده‌ای از مقامات برای ایجاد مانع بر سر راه تحقق این پیمان، به منافع آمریکا در آسیا صدمه می‌زند.

اوباما شنبه آینده به پکن سفر می‌کند تا با «شی جین پینگ،» همتای چینی خود دیدار و در نشست گروه 20 شرکت کند. وی سپس به لائوس سفر خواهد کرد تا در دو نشست منطقه‌ای دیگر حضور یابد. رئیس‌جمهور آمریکا 9 سپتامبر (19 شهریور) به واشینگتن بازمی‌گردد.

انتهای پیام/     
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار