مسکو اعلام کرد در سوریه فقط نیروهای دولت سوریه و ارتش روسیه آتش بس را به صورت واقعی رعایت می کنند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه ، روسیه اعلام کرد در سوریه فقط یکی از طرف ها یعنی نیروهای دولت سوریه و ارتش روسیه آتش بس را که از چهار روز قبل در نتیجه مذاکرات فشرده بین مسکو و واشینگتن برقرار شد به صورت واقعی رعایت می کنند.

ارتش روسیه به ویژه اعلام کرد: برای تمدید 72 ساعته توافق آتش بس که مهلت آن جمعه شب به پایان می رسد آماده است.

ژنرال ایگور کوناچنکوف Igor Konachenkov، سخنگوی وزارت دفاع روسیه در بیانیه ای اعلام کرد « هر چند آتش بس توافقی دو جانبه است اما فقط یکی از طرف ها به صورت واقعی آن را رعایت می کند ». 

کوناچنکوف افزود: « هر چند توافق روسیه - آمریکا درباره توقف خصومت ها در سوریه وارد چهارمین روز شده است اما موضوع ظرفیت مخالفان (به اصطلاح ) میانه رو برای رعایت آتش بس همچنان از مسائل مهمی به شمار می رود که همچنان مطرح است ».

وی گفت: « همه تلاش های شریک آمریکایی ما برای اینکه نشان دهد کمترین کنترل را بر اعضای مخالفان سوری خود دارد تاکنون به شکست انجامیده است ».

به علاوه ارتش روسیه بار دیگر اعلام کرد ارتش سوریه برای خروج از جاده کاستلو آماده است. به گفته مقامات روسیه، ارتش سوریه خروج از این محور راهبردی حلب را آغاز کرده بود اما با توجه به اینکه گروه مسلح مخالف مواضع خود را حفظ کردند مجبور شد به آنجا برگردند.

ولادیمیر ساوچنکو Vladimir Savtchenko، از مقامات نظامی بلند پایه روسیه نیز گفت: به رغم این توافق گروه های مسلح تجهیزات و سلاح های خود را از جاده کاستلو خارج نکرده اند.

درگیری های شدیدی روز جمعه بین نیروهای دولتی سوریه و گروه مسلح روی داد و در حملات هوایی سه غیر نظامی کشته شدند که جدی ترین موارد نقض آتش بس از آغاز اجرای آن در روز دوشنبه به شمار می رود. آتش بس نخستین بار روز چهارشنبه تمدید شد.

در حالی که آمریکا و روسیه یکدیگر را به ایجاد مانع بر سر راه اجرای این توافق متهم می کنند هنوز انتقال کمک های حیاتی برای دهها هزار نفر در مناطق محاصره شده تحت کنترل گروه های مسلح در حلب بی نتیجه مانده است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار است در نشستی در پشت درهای بسته در ساعت 21 و 30 دقیقه به وقت گرینویچ با حضور جان کری و سرگئی لاوروف وزرای امور خارجه آمریکا و روسیه این توافق را بررسی کند.

بر اساس بیانیه ای که وزارت امور خارجه روسیه منتشر کرد کری و لاوروف روز جمعه در گفتگوی تلفنی از « رعایت کلی رژیم ترک مخاصمه » استقبال و بر عزم خود برای « اینکه آتش بس شکل دائمی به خود بگیرد » تاکید کردند.

بر اساس این بیانیه، وزیر امور خارجه روسیه در این گفتگوی تلفنی از همتای آمریکایی خود خواست هر چه سریع تر به وعده های خود درباره متمایز کردن مخالفان ( به اصطلاح ) میانه رو از تکفیری ها عمل کند.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۶ ۲۶ شهريور ۱۳۹۵
دروغ محض
آخرین اخبار