مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: دانشگاه علوم پزشکی گناباد در بین دانشگاه‌های هم‌تراز خود بی‌نظیر است.

حسام‌الدین علامه دراولین همایش منطقه‌ای انجمن‌های علمی دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی شمال شرق کشور در گناباد افزود: بازدید از این دانشگاه به من ثابت کرد که کسب رتبه دوم در جشنواره فرهنگی سال گذشته بی دلیل نبوده است و وجود زیرساخت‌ها و امکانات خوب و عالی، تفکر و نگاه فرهنگی رئیس دانشگاه، دانشگاه شناسی خوب مسئول دفتر نهاد رهبری در دانشگاه، فعالیت‌ها و تلاش‌های معاونت فرهنگی و دانشجویی، حضورکارشناسان فرهنگی خوب و دلسوز و تعامل خوب با دانشجویان در کنار استعداد، خلاقیت و تلاش خود دانشجویان زمینه موفقیت این دانشگاه را در حوزه فرهنگی فراهم کرده است.

مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، راه‌اندازی و تقویت کانون‌های فرهنگی و هنری، انجمن‌های علمی و کانون‌های جهادی را از جمله تاکیدات وزیر بهداشت در حوزه فرهنگ عنوان کردو گفت: راه‌اندازی کانون‌های متنوع تئاتر، شعر و ادب، مذهبی و ...، تشکل‌های اسلامی، انجمن‌های اسلامی و برگزاری جشنواره‌های فرهنگی و المپیادهای ورزشی قهرمانی از جمله برنامه‌های وزارت بهداشت در حوزه فرهنگی است.

علامه افزود: تلاش کرده‌ایم تا واگن‌های متنوع برای قطار فرهنگی وزارت بهداشت فراهم کنیم تا دانشجویان علاوه بر وظیفه اصلی که درس خواندن است بتوانند بر اساس ذوق و استعداد خود در این فعالیت‌ها حضور و مشارکت داشته باشند.

وی از جوانان به عنوان سرمایه‌های کشور یاد کرد وگفت: هدف اصلی برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی ارتقاء سرمایه اجتماعی کشور است تا بتوانیم ضمن کسب اعتماد و رضایت‌مندی دانشجویان، زمینه مشارکت آنها را در نهادها و فعالیت‌های دانشجویی فراهم کنیم.

علامه، گسترش توانمندی‌ها را باعث بزرگی روح و دیدن جهان به شکلی دیگر بیان و تصریح کرد: انجام کار گروهی، تعامل، وفق و مدارا و افزایش ظرفیت‌های گروهی از مهمترین ارکان یک نهاد یا انجمن دانشجویی است.

دبیر شورای مرکزی نظارت بر انجمن‌های علمی دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه حدود یک سال و نیم از راه‌اندازی انجمن‌های علمی دانشجویی در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور می‌گذرد، عنوان کرد: بیش از 400 انجمن علمی در این مدت در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور تشکیل شده است.

علامه با تاکید بر اینکه انجمن‌های علمی به عنوان یک مسیر برای افزایش مهارت‌های ارتباطی فراهم شده است، تاکید کرد: توانمندسازی و افزایش شایستگی‌های فردی مهمترین کارکرد نهادهای دانشجویی است.

وی، انجام فعالیت برای عموم مردم، برپایی همایش‌ها، جشنواره‌ها و نمایشگاه‌ها و تولید محصول و خدمات مرتبط با آن را از مهمترین کارکردهای یک نهاد دانشجویی برشمرد و با تاکید بر حمایت و بسترسازی مسئولان و مدیران دانشگاه‌ها برای فراهم نمودن زمینه فعالیت کانون‌های دانشجویی، خاطرنشان کرد: باید علاوه بر بسترسازی انگیزشی، پایش، نظارت و رتبه‌بندی بر اساس فعالیت‌های چهارگانه صورت پذیرد.

مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه به تشریح تفاوت‌های انجمن‌های علمی با کمیته تحقیقات دانشجویی پرداخت و تصریح کرد: بر خلاف کمیته تحقیقات دانشجویی که استادمحور است در انجمن‌های علمی از استادان به عنوان مشاور در یک بستر دانشجویی بهره گرفته می‌شود. همچنین در انجمن‌های علمی بر خلاف کمیته تحقیقات دانشجویی که به انجام پژوهش محض می‌پردازد، فرهنگ سازی انجام پژوهش جزء اهداف و فعالیت‌ها است.

علامه به کارکردهای مثبت انجمن‌های علمی اشاره و ابراز کرد: انجمن‌های علمی بستر مناسب برای تعامل و کار گروهی را فراهم می‌کند تا دانشجویان به عنوان آینده‌سازان کشور از همین دوره دانشجویی، تحمل کردن و احترام گذاشتن به یکدیگر را تمرین کنند.

وی بر آینده‌پژوهی در حوزه سلامت تاکید کرد و افزود: آینده‌پژوهی علمی است که از طریق آن، بر اساس اطلاعات و راه‌های موجود، مسیر را پیش‌بینی و بهترین راه‌ها را برای ساختن آینده‌ای بهتر انتخاب کنیم.

علامه با اشاره به اینکه حوزه سلامت در همه دنیا، حوزه هزینه‌بری است، گفت: ترویج فرهنگ سلامت یکی از مهمترین اقداماتی است که انجمن‌های علمی می‌توانند در راستای آن برنامه‌ریزی و فعالیت کنند.

وی همچنین دانشجویان انجمن‌های علمی را به خلاقیت و نوآوری در عرصه کارآفرینی سلامت توصیه کرد.

همچنین در حاشیه این همایش، نمایشگاهی از آثار و فعالیت‌های ده انجمن‌ علمی دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی گناباد با هدف آشنایی دانشجویان با فعالیت‌های انجمن‌های علمی دانشجویی برپا شده است.

از جمله برنامه‌های این همایش، برگزاری کارگاه‌های آموزشی توجیهی با عنوان کارگاه آینده پژوهی فردی یا برنامه توسعه فردی بود.

محور کلی کارگاه‌های این همایش، معرفی و تبیین کارکردها و تبادل دانش و تجربه انجمن‌های علمی گوناگون و شناسایی فرصت‌های منطقه‌ای و بومی برای فعالیت‌های انجمن‌ها بود.

پیش از این دو نشست منطقه‌ای انجمن‌های علمی دانشجویی در دانشگاه‌های علوم پزشکی اصفهان و کرمان برگزار شده بود.

این همایش دو روزه با حضور مدیران، کارشناسان و دبیران دانشگاه‌های علوم پزشکی مشهد، بجنورد، بیرجند، گناباد، سبزوار، تربت‌حیدریه، نیشابور، تربت‌جام و اسفراین در سالن‌های همایش پردیس دانشگاه علوم پزشکی گناباد برگزار شد.

انتهای پیام//ح.ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.