زهرا احمدی‌پور رئیس سازمان میراث فرهنگی گفت: توسعه پایدار، دوستی با محیط زیست، در اقتصاد مقاومتی مهم است.

به گزارش خبرنگارحوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مراسم نخستین گردهمایی ملی دانش‌آموختگان و دانشجویان صنایع دستی، هنرهای سنتی و رشته‌های مرتبط با حضور زهرا احمدی‌پور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، بهمن نامور مطلق معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، انسیه خزعلی رئیس دانشگاه الزهرا (س)، سید حمید کلانتری معاون امور تعاون، وزارت کار و راه اجتماعی روز دوشنبه 22 آذر در دانشگاه الزهرا (س) برگزار شد.

زهرا احمدی‌پور رئیس سازمان میراث فرهنگی گفت: با توجه به جلسه‌ای که صبح امروز در هیات دولت داشتیم، جلسه امروز را به جلسه صبح هیات دولت که تحت عنوان گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی بود ربط می‌دهم چراکه تمام چارچوب‌هایی که در سیاست اقتصاد مقاومتی مطرح می‌شود از جمله بحث درون‌زا بودن اقتصاد مقاومتی، توسعه پایدار، دوستی با محیط زیست، در اقتصاد مقاومتی مهم است و ما باید بتوانیم اقتصاد ایران را در مقابل تکان‌های سیاسی، اقتصادی نگه داریم و صنایع دستی می‌تواند در بلند مدت در سیاست‌های کلان این کشور پای خود را باز کند.

وی ادامه داد: در همین روزها صنایع دستی در سیاست‌های بالا دستی مطرح شده است و این تداوم دارد، از طرفی با توجه به محدودیت‌های زیستی در کشور و به وجود آمدن زیرساخت‌های صنعتی بزرگ زمان زیادی برای بازگشت دوباره به روز اول می‌خواهد اما صنایع دستی می‌تواند کشور را به یک ثبات اقتصادی برگرداند، ضمن اینکه ما نیاز به یک بازخوانی الگوی سبک زندگی ایرانی – اسلامی داریم.
 
احمدی‌پور ادامه داد: الگوی سبک زندگی ایرانی – اسلامی نیاز به یک فرهنگ دارد، بخشی از این فرهنگ روح مصرف گرایی دارد، شما می‌توانید با توجه به نوع تولید خود، بر مصرف کننده اثر بگذارید و کمک کنید صنایع دستی وارد چرخه زندگی شود و به عنوان گنجینه فرهنگی باشد، حتی برندهایی که در خارج از کشور هستند می‌تواند از ایده و تولید شما برای نوع تولید خود از نظر فرهنگی استفاده کنند. ما باید به عنوان یک راهبرد در صنایع دستی قرار بگیریم و نیازمند به کمک شما هستیم.
 
وی عنوان کرد: صنایع دستی ضمن ارزآوری می‌تواند منجر به تغییر جدی در فرهنگ زندگی ما شود و گنجینه فرهنگی برای ایران به شمار بیاید و همچنان صنایع دستی را به عنوان یک سرمایه فرهنگی و الگوی متأثر از آموزه‌های فرهنگی ایرانی ترسیم کنیم و این مسئولیت شماست ما این مسئولیت را به شما می‌دهیم و از همه ایده‌های شما استفاده خواهیم کرد.
 
در ادامه مراسم بهمن نامور مطلق معاون سازمان میراث فرهنگی گفت: یکی از آرزوهایمان برگزاری چنین جلسه‌ای بود و باور داریم که مهمترین و بزرگترین سرمایه صنایع دستی دانشجویان هستند. ما مشاهده می‌کردیم دانشجویان بعد از چند سال تحصیل در رشته صنایع دستی در رشته‌های دیگری فعالیت می‌کردند و بی‌توجهی به تمام سرمایه‌هایی که آنها صرف کردند، بودیم.
 
وی ادامه داد: نبود اعتبار، ناهماهنگی سازماندهی، نبود ساختار نظام‌مند از مشکلات این دانشجویان در رشته صنایع دستی است و به همت دانشگاه الزهرا (س) این گردهمایی شکل گرفت.
 
معاون صنایع دستی عنوان کرد: تمام نظام آموزشی به ما کمک می‌کند و در آینده در دانشگاه علم و فرهنگ برنامه خواهیم داشت. همچنین جشنواره دانشجویی در دانشگاه هنر داریم که امیدوارم تداوم پیدا کند، ما نیاز به نسل جدید از صنایع دستی داریم و این نیاز به دست دانشگاه میسر می‌شود.
 
ناور مطلق اظهار داشت: کارگاه‌های صنایع دستی به روی دانش‌آموزان باز شده است و کارهای تحقیقاتی خود را باید بر اساس آنها انجام دهند، ما اولویت‌ها و نیازهای خود را به دانشگاه‌ها اعلام کردیم و از آنها درخواست داریم که دانشجویان باید مدیران کارگاه‌های خودشان باشند، دانش کسب و کار راه بیاندازند، از دانش و خلاقیت خود در پاسخگویی به نیازهای مردم استفاده کنند، پیش از تولید وضعیت فروش را بررسی کنند و فعالیت‌های تازه را در نظر بگیرند و به توسعه و پیشرفت فکر کنند.
 
همچنین کلانتری معاون امور تعاون و وزارت کار و رفاه اجتماعی گفت: موضوع صنایع دستی علاوه بر شغل، درآمدزایی دارد چراکه عرصه‌ای برای رشد، تعالی از نظر فرهنگ جامع شناسی و مردم شناسی است و میراث فرهنگی است که باید به آن توجه کنیم، تنها چیزهایی که در موزه‌های کشور بیشتر به چشم می‌خورد، صنایع دستی است.
 
وی ادامه داد: سهم صادرات ما در صنایع دستی پایین است، منهای صادرات فرش، 132 میلیون دلار صادرات داریم و با صادرات فرش این رقم به 550 میلیون دلار می‌رسد و مسئله صادرات ما در این زمینه بسیار کم است.
 
کلانتری عنوان کرد: ما می‌توانیم ارتباطی بین صنایع دستی و توسعه گردشگری برقرار کنیم و در این زمینه فعالیت کنیم تا گردشگران خارجی بیشتر از کشور دیدن کنند. حتی امروزه مردم کشور خودمان صرف سفر کردن به مسافرت نمی‌روند بلکه بیشتر برای خرید می‌روند. صنایع دستی از جهت اشتغال کم هزینه‌ترین رشته شغلی است. همچنین اشتغال زنان در این رشته نقش مهمی دارد چراکه ظرافت، دقت نظر و حوصله نیاز دارد.
 
وی افزود: 540 تعاون در کل کشور برقرار است که 17 هزار نفر شاغل در این تعاون‌ها مشغول به کار هستند و صنایع دستی عرصه بسیار خوبی است که علاقمندان بدون وابستگی به دولت کار کنند.
 
کلانتری اظهار داشت: دانشجویان صنایع دستی باید در دوره دانشجویی با خرید و فروش، تامین مواد اولیه، حساب بانکی، فروش در بازار و بازاریابی آشنا شوند.

تجلیل از برترین طراحان صنایع دستی

فرزانه سلیمانی، دکترای پژوهش هنر که به احیای عروسک های بومی و طراحی زیورآلات سنتی پرداخته؛ ناهید رحمانپور به خاطر سبک شناسی مبلمان ایرانی از ۴۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح تا عصر قاجار و استفاده از آن سبک ها در مبلمان های امروزی؛ میرمولا ثریا در زمینه فرش و زیراندازها؛ نرگس شایق بروجنی به خاطر راه اندازی اولین سایت تخصصی معرفی و فروش الکترونیک صنایع دستی تجلیل شدند.

در این مراسم همچنن از رضا نائبی به جهت  استفاده از نقوش سنتی ایران در دکوراسیون خانه ها؛ هاله رحمانی به جهت بهره بردن از تابلوهای کوچک و بزرگ نگارگری در هتل ها و مهمانسراها، حامد حقیقت زاده به خاطر تلفیق هنر گلیم بافی با چاپ و فرنوش الله وردی نیک برای ایجاد پنل مدیریتی در فروشگاه الکترونیک صنایع دستی تقدیر شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار