پایگاه اینترنتی المانیتور در مطلبی به بررسی علل تغییر ناگهانی واحد پول ایران پرداخت.

المانیتور: علت تغییر ناگهانی واحد پول ایران چیست؟به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی المانیتور در مطلبی نوشت: دولت حسن روحانی رئیس جمهور ایران در تاریخ 17 آذر، لایحه بانک مرکزی درخصوص تغییر واحد پول این کشور از ریال به تومان را تصویب کرد اما برخی در داخل کشور معتقدند این اقدام با مطالعه انجام نشده است.

بسیاری از مقامات دولتی ایران معتقدند اقدام بانک مرکزی ایران تنها یک "تغییر نام" است. با این وجود، بیشتر تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که این تغییر نوعی راهکار برای ایجاد تحول در ارزش پول کشورهایی است که با تورم بالا مواجه هستند و برای رهایی از بحران به حذف صفر یا چاپ اسکناس‌های درشت روی می‌آورند. افزون بر این، آنها معتقدند تغییر واحد پول نیازمند سازوکاری است که اقتصاد ایران هنوز برای انجام آن آماده نیست.

المانیتور در ادامه نوشت: واحد پول ایران همگام با سیاستهای مالی جدید دولت در سال آینده اصلاح می‌شود ولی به عقیده کارشناسان، این‌گونه اصلاحات برای مهار تورم و بهبود اقتصاد کشور کافی نخواهد بود.

با این حال، مقامات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده‌اند تغییر واحد پول ایران از ریال به تومان "شکلی" است نه "محتوایی" و قرار نیست تغییری در ارزش پول کشور روی دهد. ولی‌الله سیف، رئیس بانک مرکزی ایران نیز با انتشار پیامی اظهار داشت واحد پول تومان سال‌های سال در میان ایرانیان رواج داشته است و در صورت تصویب اثرات روانی یا تورمی نخواهد داشت.

لایحه حذف صفر از واحد پول ایران برای نخستین بار در سال 1994 (1373) و پس از آن در سال 2008 (1389) مطرح شد. در سال 2011 (1390) نرخ تورم در ایران به بیش از 40 درصد رسید و این باور تقویت شد که با حذف 3 صفر از پول ملی ایران می‌توان تا حدودی بحران را کنترل کرد. در همین حال، نتیجه یک مطالعه پارلمانی درباره سیاست‌های پولی ایران نشان داد که اصلاح واحد پول امری غیرضروری است و اقتصاد ایران با تحت کنترل درآوردن تورم و تقویت ساختار اقتصاد و توسعه سرمایه‌گذاری دوباره به ثبات می رسد.

در حال حاضر، بسیاری از کارشناسان اقتصادی ایران معتقدند مزیت بزرگ طرح پیشنهادی دولت برای اصلاح واحد پول، کوچک شدن حجم ارقام بزرگ است. شرکت‌های بزرگ، بانک‌ها و بیمه‌ها و درکل واحدهایی که با اعداد و ارقام بزرگ سروکار دارند به‌طور دائم صفرهایشان افزایش می‌یابد و کار حسابداری را مشکل‌تر نموده و منجر به اشتباهات بیشتر می‌شود. ولی با اصلاح واحد پول می‌توان تا حدی از این مشکل کاست. از سوی دیگر، طرح اصلاح واحد پول معایبی نیز دارد که هزینه بالای چاپ اسکناس های جدید تنها یکی از آنهاست. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار