محمدمهدی زاهدی رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با
خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره سیستم آموزشی گفت: متاسفانه سیستم آموزشی ما چه در آموزش و پرورش و چه در آموزش عالی مبتنی بر نظام مهارتی نیست.
رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: حتی فارغ التحصیلان مهندسی دانشگاه ها با وجود داشتن علم و دانش اما مهارت کافی را برای ورود به بازار کار ندارند.
وی با بیان اینکه امروزه بازار کار کمتر به علم نیاز دارد، اظهار داشت: بازار کار به علم و مهارت در کنار یکدیگر احتیاج دارد، از این رو آموزش عالی ما بایستی با تغییر نگرش به سمتی حرکت کند که مهارت بصورت حرفه ای بیش از پیش در کنار علم قرار گیرد.
زاهدی بیان کرد: مطالبه جدی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از دولت و وزارتخانه های آموزش عالی و آموزش پرورش، تغییر نگرش و سیستم آموزشی این دو وزارتخانه است.
وی با بیان اینکه بازنگری رشته های تحصیلی مختلف معمولا هر 5 تا 6 سال انجام می شود، عنوان کرد: بازنگری رشته ها در حوزه علوم انسانی بصورت کلی ادامه دارد و خیلی از رشته های آنهم بازنگری شده است.
رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: مشکل کار آنجا است که باید بازنگری ها در فضای آموزش نظری و تئوری انجام شود و متاسفانه برحوزه مهارتی نیستند.
به گفته وی، بازنگری رشته های تحصیلی باید به گونه ای باشد که مهارت دانشجو ضمن تعلیم و تعلم نظری، افزایش پیدا کند و دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی نیازی به گذراندن دوره های مهارتی در مراکز فنی و حرفه ای نداشته باشند.
زاهدی با اشاره به بازدید اخیر خود از آموزشکده فنی و حرفه ای در مشهد مقدس گفت: حضور برخی از فرغ التحصیلان کارشناسی ارشد رشته های مهندسی در این دانشکده به خوبی نشان می دهد که نظام آموزش عالی ما حتی برای رشته های مهندسی هم اشکال دارد و باید به سمت مهارتی شدن حرکت کند.
انتهای پیام/