پس از فرار محمدرضا شاه از خاک کشور و با گذشت فراز و نشیب‌های نهضت اسلامی به رهبری امام خمینی (ره)، کم کم فجر و ظفر ملت ایران پدیدار شد.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پس از فرار محمدرضا شاه از خاک کشور و با گذشت فراز و نشیب‌های نهضت اسلامی به رهبری امام خمینی (ره)، کم کم فجر و ظفر ملت ایران پدیدار شد. 

شاه خائن، پس از جنایت‌های بیشمار حکومت پهلوی و به خاک و خون کشیدن خیل عظیمی از مردمی که پشت سر ولی فقیه زمان خود ایستاده بودند، زمانی که دید حتی حمایت بیگانگان هم نمی‌تواند حکومتش را حفظ کند، از کشور گریخت .

«امام صبح فردا در تهران است» تیتر روزنامه کیهان در 11 بهمن 1357 خبر از بازگشت امام و استقبال میلیونها نفر از رهبران در تبعید انقلاب می دهد. همه جا موجی از انتظار دیده می شود، روحانیون در مسجد دانشگاه تهران تحصن کردند و چند تن از آنان به سخنرانی می پردازند. دانشجویان از گروه های مختلف مبارز و چریکی مشغول طرح و برنامه ریزی هستند .

شعار « وای به حالت بختیار اگر امام فردا نیاد » حالا جایگزین شعار « وای به روزی که مسلح شویم » شده است. برخی دانشجویان در گوشه ای مشغول آموزش فعالیت های چریکی و راه های مقابله با ماموران هستند .

اتباع کشورهای امریکا ، شوروی و ژاپن در حال خروجند و شهرها در انتظار دیدار فردی که از آبان 43 تا بهمن 57 در تبعید به سر برد و مبارزه خود را با پخش اعلامیه و نوارکاست در بین مردم ادامه داد .

کمیته استقبال از امام خمینی(ره) که برای برنامه ریزی مراسم استقبال و حفظ جان امام خمینی(ره) تشکیل شده است تصمیم دارد با تشریفات خاصی از امام استقبال و خیابان ها را چراغانی کند، امام اما پیام داده است : « من یک طلبه‌ام ، تشریفات را کم کنید » .

مسیر حرکت امام از فرودگاه تا بهشت زهرا اعلام شده و قرار است امام خمینی(ره) در برابر دانشگاه و در بهشت زهرا سخنرانی کنند.

از طرف كميته‌ی برگزاری مراسم استقبال، اطلاعيه‌ای انتشار يافت كه در آن تمام برنامه‌ها و مقررات استقبال از امام خمينی (ره) شرح داده شده بود. اين كميته اعلام كرد:« نظر به اين‌كه دولت ايران با فرود يك هواپيماي دربست «ايرفرانس» موافقت كرده است، آيت الله خميني(ره) ساعت نه صبح روز پنج شنبه وارد تهران خواهند شد.»

اين كميته از مردم خواست تا در طول مسير ، از ميدان شهياد (آزادی) تا ميدان بيست چهار اسفند (انقلاب) برای استقبال از رهبر تبعيدی خود اجتماع كنند.دولت نيز اعلام كرد:« فردا به مناسبت فرود آمدن هواپيمای حضرت امام خمينی(ره) ، فرودگاه مهرآباد از اول صبح تا ساعت يازده صبح به روی ساير هواپيماها بسته است.»

در حالی كه صدها هزار نفر به طور دائم در خيابان‌ها حضور داشتند، فرمانداری نظامی تهران اجتماعات را به مناسبت ورود امام به كشور تا سه روز آزاد اعلام كرد!
انتشار خبر ورود امام ، چهره‌ی ايران را دگرگون كرد. ميليون‌ها نفر از سراسر كشور به سوی تهران راه افتادند.

شهر تهران، حالتی صد درصد جنگی به خود گرفته بود. با به راه افتادن تانك‌ها و خودروها در خيابان‌ها و پرواز چرخبال‌ها بر فراز شهر، دولت دست به نمايش قدرت براي ترساندن مردم زد، در بعضی نقاط ، درگيری مردم و ماموران تعدادی شهيد و زخمی برجا گذاشت ، اما مردم در اوج هيجان و شادی خود را برای پرشكوه‌ترين استقبال تاريخ آماده می كردند، تمام خيابان‌ها و كوچه‌ها از آثار آتش سوزی پاك می‌شد. 

سنگرهايی كه در طول چند روز گذشته توسط مردم ساخته شده بود ، راه بندآن‌هايی كه با وسايل كهنه‌ی منزل ، تنه درختان و ماشين‌های سوخته به منظور مشكل ساختن حركت خودرو های نظامی در خيابان‌ ساخته شده بود، لاستيك‌های سوخته در تظاهرات گوناگون ... همه و همه از سطح خيابان‌ها جمع آوری شدند. 

روزنامه ها خبر از از پخش مراسم استقبال امام از رادیو و تلویزیون و آرایش گروه ها مقارن با ورود امام می دهند ، آیت الله طالقانی در پیامی از ارتشیان درخواست کرده است : «براداران ارتشی به روی مردم تیغ نگشایید» .

جمع زیادی از شیعیان لبنان با ارسال نامه‌ای به مراجع قم اعلام کردند حاضرند در کنار ملت ایران با رژیم پهلوی مبارزه کنند و در این راه به شهادت برسند.

شهرها در جوش و خروشند و همگان به آینده تازه ای چشم دارند که فرود هواپیمای امام به مهرآباد آن را نوید می دهد.


در اكثر شهرستان ها ، برنامه پاكسازی خيابان‌ها توسط زنان و مردان داوطلب و مشتاق انجام گرفت. در حالي كه ايران در اوج شور و هيجان بود، فدراسيون بين المللي خلبانان در لندن اعلام كرد كه شخصي ناشناس با تلفن تهديد كرده است كه هواپيماي حامل امام را منفجر خواهد كرد.
اين شخص به عنوان نماينده نيروهای طرفدار دمكراسی در ايران گفته : بازگشت امام موجب خونريزی هاي وسيع در ايران خواهد شد. 

گروهي كه خود را « سازمان كماندويی مبارز در راه قانون اساسی» ناميده‌اند، به دفتر خبرگزاری آسوشيتدپرس تلفن زده و هشدار داده اند كه اگر فردی قانون اساسی را ناديده بگيرد، آن‌ها دست به جنگ كماندويی و كشتاری بی‌سابقه خواهند زد . اين گروه خود را غير ارتشی معرفی كرده و مدعی شده اند كه دارای سلاح های خودكار سنگين و سبك هستند.

در پی اين تهديدها، امام (ره) به نزديكان خود گفتند: «من بيعت خود را از شما برمی دارم ، ما به طرف كار بزرگی می‌رويم ، شما هم جانتان را به خطر نيندازيد.»


گزارش از الهام قبادی 


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار