چیتچیان گفت: ما نمی توانیم به صورت یک طرفه مخالف و یا موافق سدسازی باشیم اما تاکنون49 پروژه سد سازی از دستور کار خارج شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان سد برای انجام امور کشاورزی، تامین آب آشامیدنی، آب برای صنعت، تهیه برق، جلوگیری از سیل، طغیان، تنظیم دبی رودخانه، گردش و تفرج، پرورش ماهی و پرندگان وحشی و همین طور برای تغذیه مصنوعی سفره های آب زیرزمینی ممکن است که بکار گرفته شود.

براساس گزارش کمیته جهانی، سدهای بزرگ‌ در سال ۲۰۰۰ کشورهای هند، چین، ترکیه، کره‌جنوبی، ژاپن و ایران با داشتن بیشترین تعداد سدهای در دست ساخت،در زمینه سدسازی در جهان  پیشرو  بوده‌اند. ایران با ظرفیت حدود ۶۰۰ مترمکعب بر نفر ، مخزن سد،  جزو متوسط‌ های دنیاست و بسیاری از کشورهای دارای آب شیرین بیشتر، به ازای هر نفر جمعیت ظرفیت مخزن سد بیشتری از ایران دارند.

حمید چیت چیان وزیر نیرو در گفتگوی تفصیلی با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان اظهار داشت: هرگونه دستکاری در طبیعت یکسری مشکلات با جنبه های منفی را بوجود خواهد آورد که این مسائل و مشکلات از جاده سازی شروع شده و به خانه سازی و سدسازی ختم می شود.

بنابراین یکی از مسائل منفی که پیرامون بحث سدسازی وجود دارد ایجاد عدم تعادل در طبیعت و اکوسیستم آن مناطق در نتیجه این دستکاری انسان است.

وزیر نیرو در ادامه به مطلب منفی دیگری اشاره کرد و گفت: این سدها وقتی ساخته میشوند، روستاها و مراکز جمعیتی و زمین های کشاورزی ممکن است در منطقه دریاچه پشت سدها قرار بگیردو زیر آب برود.

چیت چیان افزود :گاهی سدسازی در جریان رودخانه ها ممکن است اثر منفی داشته باشد و چاه ها و قنات هایی که در پایین دست رودخانه قرار دارند خشک و با مشکلات همراه شود، اما در جنبه های مثبت به طور مثال در بسیاری از مناطق در ماه های زیادی از سال جریان های آّب می آید که به راحتی از کشور خارج و یا به دریاها ریخته و شور می شود در حالی که در بعضی از فصول سال ، مردم آن شهرها و کشاورزها برای آب شرب، نیازمند این جریان ها هستند و بنابراین ساخت سد در این مناطق ، امکان مدیریت منابع آب را فراهم میکند والبته در فصل های سیلابی آب را ذخیره و در فصل های خشک این آب استفاده می شود تا کشاورزی، صنعت رونق بگیرد و آب آشامیدنی در اختیار مردم قرار بگیرد.

وزیر نیرو در ادامه گفت : برخی از مناطق های کشور در معرض سیلاب های خطرناک قرار دارد مانند خوزستان، مازندران و شهرهای دیگر که ساخت سد، این امکان را فراهم می کند که آبهای سیلابی را که تهدیدی برای شهرها و روستاها و مراکز جمعیتی است را کنترل کردوعلاوه بر این موضوع در بعضی مناطق می توان سطح آب را بالا برد و ازاین فاصله برای تولید برق پاک استفاده کرد.

چیتچیان در پایان خاطر نشان کرد: در کل مهم این است که ما نمی توانیم به صورت یک طرفه مخالف و یا موافق سدسازی باشیم بلکه باید معیارهای دقیقی برای سنجش آثار زیست محیطی، اقتصادی و اجتماعی در نظر داشته باشیم و بسته به نیاز مناطق مختلف تصمیم گیری مناسب را انجام دهیم که این راهکار درستی است و حتی در قانون بودجه در زمان شروع دولت یازدهم  144سد ردیف اجرایی داشتند ولی با  بازنگری و اولویت سنجی و درست یا نادرست بودن ، تعدادی از این پروژه ها حذف و هم اکنون 95 سد در حال بررسی و اجرا است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار