خانه حاج آقا علی واقع در رفسنجان، بزرگترین بنای خشتی سقف‌دار جهان 7هزار متر مربع زیر بنا دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، روحی معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان گفت: این بنا با زیربنایی بالغ بر 7 هزار متر مربع و با معماری زیبا و ایرانی یکی از بزرگترین و زیباترین خانه‌های خشتی و سنتی جهان به شمار می‌آید که توسط حاج آقا علی معروف به زعیم الله رفسنجانی بزرگترین تاجر ایرانی آن دوره در سال 1136 هجری خورشیدی بنا کرده است.

وی افزود : این مجموعه نمونه‌ای زیبا و باشکوه از معماری عصر قاجار است که در فاصله 6 کیلومتری شهر رفسنجان در روستای قاسم آباد واقع شده و شامل 8 قسمت بازار، آب انبار ، مسجد ، کاروانسرا ،حمام ، حسینیه ، یخدان است که هر یک کاربری خاصی داشته اند.

روحی با اشاره به اینکه قدمت این بنا به 130 سال می‌رسد خاطرنشان کرد : خانه حاج آقا علی در گذشته به خانه وقفی شهرت داشته است که دارای 12000 متر مربع مساحت و 7000 متر مربع زیر بنا است.

وی گفت : در ساخت این خانه اصول و شیوه‌های معماری ایرانی به کار گرفته شده است، با وجود گرمای نسبتا زیاد، خشکی هوا، بادهای متغیر و وجود شن‌های روان بنا حالتی درونگرا داشته و با دیوار چینه ای نسبتا بلندی محصور گردیده است.

روحی افزود : بطور کلی قرینه سازی و حفظ تقارن از اصولی بوده که مد نظر معمار ساختمان قرار گرفته است. خانه دارای 86 اتاق (هفت دری، پنج دری، سه دری و پستو) بوده که در 4 بخش اصلی ساختمان حوضخانه، شاه نشین، پاییزی و زمستانی احداث گردیده‌اند.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار