جلالی گفت: یکی از سیاست های ایران برای ترسیب کربن و کاهش گازهای گلخانه ای، توقف بهره برداری از جنگل ها است.

توقف بهره برداری از جنگل ها برای ترسیب کربن و کاهش گازهای گلخانه ایبه گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، خداکرم جلالی رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در دیدار با آقایان پیلد گوویچ قایم مقام وزیر امور خارجه و استریب نیکس مدیرعامل شرکت جنگلداری لتونی در محل سازمان جنگل ها، تصریح کرد: با توقف بهره برداری از جنگل ها نیازمند واردات چوب از دیگر کشورها هستیم و لتونی می تواند ضمن رقابت با روس ها در قیمت چوب، در برقراری توسعه ارتباطات دو کشور موثر عمل کند.

رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور ضمن تشریح سیمای منابع طبیعی کشور، مساحت منابع طبیعی ایران را 135 میلیون هکتار اعلام کرد که 14 میلیون هکتار آن را جنگل، 86 میلیون هکتار را مراتع و بیش از 30 میلیون هکتار را بیابان و اراضی بیابانی تشکیل می دهد.

خداکرم جلالی همچنین گفت: در برنامه ششم توسعه که از ابتدای امسال شروع می شود، دو موضوع محیط زیست و مدیریت منابع آب جزء مهمترین برنامه های دولت است و این سازمان می کوشد تا برای مهار عوامل ناپایدار نظیر خشکسالی و بیابان زایی در مدیریت جنگل ها و منابع طبیعی موثر عمل کند.

جلالی تنوع اقلیمی در ایران را بی نظیر خواند و گفت: از 13 اقلیم جهان 11 اقلیم آن در کشور ما وجود دارد و الان که در اینجا حضور داریم در بخشی از کشور برف می بارد و دما زیر 10 درجه سانتیگراد است و در بخشی دیگر از ایران هوا بسیار گرم است و مردم می توانند در آب شنا کنند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در این دیدار همچنین گفت: با بررسی هایی که انجام شد نشان داد که لتونی محصولاتی نظیر زعفران، کشمش و خرما از ایران وارد می کند و ما قادریم در زمینه صادرات گیاهان دارویی و واردات منابع چوبی به توسعه ارتباطات بیشتر بپردازیم.

قائم مقام وزارت امورخارجه لتونی که به اتفاق کارشناس، رییس دفتر و همچنین مدیرعامل شرکت جنگلداری به محل سازمان جنگل ها آمد، گفت: سالی که گذشت 600 نفر از مردم ایران به کشور لتونی سفر کردند و این نشان از توسعه ارتباطات و تجارت بین دو کشور دارد.

وی گفت: در حال برنامه ریزی هستیم تا هم رییس جمهور و هم وزیر کشاورزی و جنگل داری لتونی به ایران سفر کنند تا ارتباطات دو کشور گسترش پیدا کند.
قائم مقام وزارت امور خارجه گفت: لتونی تنها کشوری است که این سال ها جنگل خود را 100درصد افزایش داده است و اکنون بیش از 50 درصد عرصه های این کشور را جنگل پوشانده است. 

لتونی یک بیست و پنجم ایران است

مدیرعامل شرکت جنگلداری لتونی گفت: لتونی درشمال اروپا قرار دارد و جزء کشورهای حوزه بالتیک است و مساحت آن یک بیست و پنجم ایران است.

روبرت استریب نیکس افزود: علیرغم کوچکی مساحت لتونی، اما این کشور بسیار سرسبز است که جنگل بخش عمده اقصاد آن را تشکیل می دهد و درواقع بخش جدایی ناپذیر از فرهنگ این مردم است.

وی علت افزایش سطح جنگل در کشور لتونی را ابتدا وضعیت اقلیمی و دیگر اینکه جنگل کاری و کاشت درخت در لتونی ریشه در فرهنگ و تمدن مردم دارد وعلاوه بر آن در کنار بهره برداری بر جنگل مدیریت می شود.

مدیرعامل شرکت جنگلداری لتونی همچنین گفت: سالانه 12 میلیون مترمکعب چوب از جنگل های این کشور بهره برداری می شود و تمامی خانه های مردم لتونی از چوب است و سالانه بسیاری از خانه های چوبی ساخته شده به کشور های دیگر صادر می شود.
استریب نیکس از این ارتباط ابراز خوشنودی کرد و گفت: این آمادگی وجود دارد تا در زمینه تکنولوژی و دانش فنی در بخش جنگل ارائه خدمات صورت گیرد.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار