معاون توسعه کاربرد و خدمات فضایی سازمان فضایی ایران از فراهم شدن اعتماد بین‌المللی در حوزه فضایی و وجود پتانسیل صادرات در این حوزه خبر داد.

محمد همایون صدر معاون توسعه کاربرد و خدمات فضایی سازمان فضایی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص تاثیرات برجام بر فعالیتهای فضایی کشور، با اشاره به اینکه ارتباط ایران در حوزه فضایی، در هیچ زمانی با کشورهای خارجی قطع نشده است، اظهار داشت: تعداد جلساتی که با شرکت‌های غربی بعد از برجام تشکیل شد، شاید صد‌ها برابر سال‌های قبل بوده است و شرکت‌های غربی در بحث انتقال مالی و ارتباطات بانکی، مشکل داشته اند که از طریق دولت ایران با همکاری مراکز بین المللی، در حال رفع مشکل هستند.

وی با بیان اینکه که ارتباط زمینی و فضایی در اعتماد میان کشور‌ها به وجود می‌آید، تاکید کرد: باید از طریق مذاکرات و رفت و آمد‌ها که بعد از برجام سرعت گرفته است، از این اعتماد استفاده کنیم. اینکه قرارداد ساخت ماهواره سنجشی بسته شده و حرکت رو به جلو دارد، نشان از ایجاد اعتماد است.

نقش کاربردی ماهواره سنجشی در تمام زمینه‌های حاکمیتی
صدر درباره کاربردهای ماهواره سنجشی نیز با اشاره به اینکه این کاربرد‌ها در زمینه‌های حاکمیت کشور می‌تواند نقش داشته باشد، اظهار داشت: به عبارت دیگر این کاربردها می‌تواند اطلاعات مکملی را برای تمام سطوح مدیریتی به تمام وزارتخانه‌ها ارائه کند.

وی در ادامه گفت: به طور مثال در حال حاضر یکی از پروژه‌های در حال اجرا پایش محصولات کشاورزی است؛ یعنی با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای می‌توان تولیدات محصولات کشاورزی سال بعد را پیش بینی کرد که این پروژه به صورت آزمایشی در سه استان اصفهان، خراسان رضوی و گلستان نتایج مثبتی داشته است و پروژه پایش محصولات کشاورزی را در سطح کل کشور برای سال آینده در دست اجرا داریم.

پیشنهاد پروژه ساخت ماهواره با همکاری دانشگاه و صنعت
معاون توسعه کاربرد و خدمات فضایی سازمان فضایی ایران از پیشنهاد پروژه ساخت ماهواره با همکاری دانشگاه و صنعت به تمام دانشگاه‌های این حوزه خبر داد و گفت: دانشگا‌ه‌ها می‌توانند در قالب یک گروه مشترک کاری و با همکاری پژوهشگاه فضایی و صنایع مرتبط، در این پروژه همکاری نزدیک داشته باشند.

وی تصریح کرد: در این گروه فعالیت بین بخش‌های مختلف دانشگاهی و صنعتی تعریف شده است و با مشخص شدن نقش هر مرکز به صورت دقیق و تفکیک شده، کار به صورت منسجم و گروهی میان توانمندی‌های دانشگاه و صنعت توزیع می‌شود.

صدر با اشاره به وظایف سازمان فضایی ایران پیرو مصوبه شورای عالی فضایی کشور، اظهار داشت: این سازمان طبق مفاد اساسنامه باید برنامه‌های فضایی کشور را اجرا کند بر همین اساس چنین پروژه هایی از طرف سازمان فضایی ایران تدوین می‌شود و با مشارکت تمام بخش هایی که پتانسیل انجام چنین کارهایی را دارند به اجرا می‌رسد.

وی افزود: نقش سازمان فضایی آن است که در راستای برنامه‌های مصوب شورای عالی فضایی برنامه‌های اجرایی خود را توسط بخش خصوصی یا به وسیله پژوهشگاه‌ها و یا دانشگاه‌های کشور، اجرا کند و باید تمام این پتانسیل‌ها در این حوزه به گرفته شود.

معاون توسعه کاربرد و خدمات فضایی سازمان فضایی ایران در زمینه همکاری با بخش خصوصی هم به تفکیکی که باید در این زمینه وجود داشته باشد، اشاره کرد و با بیان اینکه در بخش خصوص کار فنی با بخش بازرگانی متفاوت است، گفت: تمام مجموعه هایی که به صورت خصوصی در کشور فعال هستند، این توانایی را دارند که خریدهایی انجام دهند و قطعاتی را تامین کنند.

پتانسیل صادرات در بخش فضایی کشور
معاون توسعه کاربرد و خدمات فضایی سازمان فضایی ایران با اشاره به اینکه بازار فضایی بازار محدودی در کشور است، تصریح کرد: موضوع صادرات از گذشته هم مطرح بوده به طوری که پتانسیل صادرات در این حوزه به صورت بالقوه وجود دارد، ولی برای عملیاتی کردن آن نیاز به زمان زیادی است.

وی با تاکید بر اینکه باید در تمام برنامه‌های توسعه‌ای به فناوری فضایی نگاه اقتصادی داشت، به امکان بازاریابی برای محصولات فضایی اشاره کرد و گفت: باید به بازار بیرون هم توجه کرد و برنامه هایی وجود دارد که بتوان از همین سطح فناوری فضایی به کشورهای دیگر هم ارایه سرویس کنیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار