مشاور مدیر عامل آب منطقه‌ای گفت: تا مسله اقتصاد حل نشود، مشکل آب نیز حل نخواهد شد.

بحران آب کشور نیازمند یک مدیریت پایاپای استبه گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان؛ اصغر طیبان مشاور مدیر عامل آب منطقه‌ای استان کرمان عصر امروز سه شنبه دوم خردادماه در برگزاری پانل های توسعه استان کرمان در جهاددانشگاهی کرمان با بیان اینکه بحران آب، دومین مشکل کشور پس از اقتصاد است تصریح کرد: بحران آب کشور با اجرای طرح هایی همچون همیاران آب به تنهایی حل نخواهد شد و نیازمند یک مدیریت پایاپای در این حوزه خواهیم بود.

وی با اشاره تغییر اقلیم صورت گرفته در استان کرمان اظهار کرد: ایران هم اکنون در شرایط خاصی قرار گرفته است به طور که به صورت طبیعی و به دلیل موقعیت جغرافیایی کشور، در حال تغییر اقلیم در کشور هستیم و روند خشکسالی در کشور با سرعت زیادی در حال پیشرفت است.

طیبان با بیان اینکه از سال 78 به بعد اقلیمی خشک در استان کرمان به وجود آمده است، اظهار کرد: براساس آمار و ارقام، شاهد کاهش 15 درصدی بارندگی در استان کرمان و 54 درصدی کاهش آبدهی رودخانه ها هستیم.

مشاور مدیر عامل آب منطقه ای استان کرمان ادامه داد: معتقدیم حل مشکل آب استان کرمان با فرهنگ سازی و توانمند سازی روستاییان و کشاورزان صورت می گیرد و نیازمند مدیریت یکپارچه در حوزه آب هستیم، ضمن آنکه معتقدیم تا مسله اقتصاد حل نشود، مشکل آب نیز حل نخواهد شد و نیازمند فرهنگسازی در این زمینه هستیم.

وی به کشاورزی استان کرمان و 1.7 بیشتر از میانگین مصرف آب در این بخش در ایران، اشاره و اظهار کرد: هم اکنون و با روند فعلی تولید محصولات کشاورزی حتی پسته در استان کرمان توجیه ندارد.

طیبان با بیان اینکه طبق تحقیقات دانشگاه های بزرگ دنیا تا 2030 ایران کاملا خشک خواهد شد، ادامه داد: سیستم کشاورزی استان باید تغییر پیدا کند اما با وضع موجود هیچگونه توجیهه اقتصادی برای تولید محصولات کشاورزی ندارد.

وی با بیان اینکه منابع استان کرمان زیاد است اظهار کرد: 5200 میلیارد مترمکعب آب تازه در استان کرمان داریم ضمن آنکه 6 میلیارد آب در استان کرمان موجود است که بیشتر از آب کشورهای جنوبی ایران است و باید ببینیم مشکل کجاست؟ واگر بخواهیم به روند کنونی پیش رویم وضعیت خوبی را نخواهیم داشت.

طیبان بیان کرد: معتقدیم حل مشکل آب استان کرمان با فرهنگ سازی و توانمند سازی روستاییان و کشاورزان صورت می گیرد و نیازمند مدیریت یکپارچه در بخش آب هستیم.

انتهای پیام/س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار