خبرگزاری رویترز از افزایش صادرات نفت ایران به اروپا در ماه گذشته میلادی و برابری آن با حجم صادرات این کشور به آسیا خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، یک منبع آگاه اعلام کرد صادرات نفت ایران به غرب در ماه مه (ماه گذشته میلادی) به بیشترین سطح از اوایل سال 2016 و همزمان با لغو تحریم‌های هسته ای این کشور رسیده است و تا حدودی با حجم صادرات به آسیا برابری می کند.

ایران که پیش از تحریم ها، دومین صادرکننده بزرگ نفت اوپک محسوب می شد از سال 2016 تاکنون حجم تولیدات نفتی خود را برای رقابت با رقبای منطقه ای خود از جمله عربستان سعودی و عراق افزایش داده است.

با وجود اینکه بسیاری از کشورهای آسیایی در طول تحریم های ضدایران هم نفت خود را از این کشور خریداری می کردند، کشورهای غربی به خریداری نفت ایران پایان داده بودند به گونه ای که در آن دوران مجموع صادرات نفت ایران به روزانه یک میلیون بشکه رسیده بود.

این منبع در گفتگو با رویترز اعلام کرد: ماه گذشته میلادی، ایران حدود 1.1 میلیون بشکه نفت در روز به کشورهای اروپایی از جمله ترکیه صادر کرد که با حجم صادرات نفت پیش از تحریم ها برابری می کند و این رقم با 1.2 میلیون بشکه در روز که از ایران به آسیا صادر می شود فقط اندکی فاصله دارد.

داده های خبرگزاری رویترز نشان می دهد صادرات نفت ایران به آسیا در ماه گذشته میلادی به پایین ترین سطح از فوریه 2016 رسیده است. کاهش صادرات ایران به این دلیل بود که کره جنوبی و ژاپن خرید میعانات نفتی را افزایش داده و واردات نفت را کاهش داده اند. دلیل دیگر کاهش صادرات نفت به آسیا، تصمیم هند برای کاهش خرید سالانه نفت خود از ایران در سال مالی منتهی به مارس 2018 است. 

پس از لغو تحریم ها، ایران مشتریان جدیدی از جمله شرکت های لیتاسکو و لوتوس را برای فروش نفت خود بدست آورد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار