رئیس‌جمهور روسیه در پایان نشست گروه 20، اظهار داشت با ترامپ درباره نظارت بر تأمین امنیت سایبری به توافق رسیده است.

پوتین: با ترامپ درباره نظارت بر تأمین امنیت سایبری توافق کردیمبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ شبکه تلویزیونی روسیا الیوم لحظاتی پیش در خبر فوری گزارش داد: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در پایان اجلاس گروه بیست در شهر هامبورگ آلمان در یک نشست خبری گفت: با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا درباره تشکیل کارگروهی برای مشخص کردن چگونگی نظارت بر اجرای امنیت سایبری توافق کردیم.

پوتین افزود: اوکراین و روسیه منافع مشترکی در همکاری اقتصادی دارند؛ اما متاسفانه سران فعلی کی یف، این همکاری را رد می کنند.

وی گفت: واشنگتن درباره سوریه، واقع بین تر شده است. به طور گسترده درباره بحران سوریه در هامبورگ بحث شد. 
 
رییس جمهور روسیه همچنین گفت: رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا شهروند سوریه نیست که بتواند درباره آینده بشار اسد سخن بگوید و باید ملت سوریه آینده بشار اسد را مشخص کند، آینده سوریه و بشار اسد را ملت سوریه و نه وزیر امور خارجه آمریکا تعیین می‌کند.
 
پوتین افزود: مسئله قطر را با هیچ یک از سران کشورها در دیدارهای دوجانبه در حاشیه این اجلاس بررسی نکردیم. 
 
پوتین گفت: برداشتم از صحبت با دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا اين است که وی استدلال مسکو را درباره ادعای مداخله در انتخابات آمريکا پذيرفته است اما بهتر است که از خود وی در اين باره سوال شود.
 
رئیس جمهور روسیه افزود: به توافق خوبی درباره آتش بس در جنوب غربی سوريه دست پيدا کرديم و اردن و اسرائيل هم به آن پيوستند. ايجاد مناطق کاهش تنش در سوریه، زمينه دستيابی به راه حل سياسی در سوريه را فراهم میکند.
 
پوتین گفت: توافق جدید آتش بس در سوریه نتیجه تغییر در موضع آمریکاست و مناطق کاهش تنش را فرماندهی مرکزی پیگیری خواهد کرد تا پس از آن توافق برای راه حل فراگیر در سوریه به دست بیاید. 
 
پوتین افزود: رسانه های غربی برای دخالت در امور داخلی روسیه تلاش می کنند. 
 
رئیس جمهور روسیه گفت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از نزدیک با آن ترامپی که در تلویزیون دیده می شود متفاوت است.
 
ولادیمیر پوتین اعلام کرد گاز روسیه بر صادرات گاز مایع طبیعی از آمریکا به اروپا به علت هزینه های کمتر تولید و انتقال، برتری رقابتی دارد. با این حال، پوتین همچنین از تلاش های آمریکا برای صادرات گاز مایع طبیعی خود به اروپا، جایی که روسیه یک سوم گاز صادراتی را تامین می کند، استقبال و اعلام کرد این کار یک «رقابت سالم» به وجود می آورد.
 
رئیس جمهور روسیه درباره تحریمهای اقتصادی علیه روسیه گفت شرایطی که ما فعلا در جهان می بینیم چندان برای رشد اقتصادی جهان خوب نیست. ما مشکلاتی را در منطقه یورو و روسیه شاهدیم که مانع رشد اقتصادی می شود. اینها محدودیتهایی غیرقانونی است که ایجاد شده است. ما معتقدیم همه این محدودیتها باید برداشته شود. ما طرفدار تجارت آزاد هستیم. ما می خواهیم بر اساس مقررات سازمان تجارت جهانی کار کنیم. یکی از موضوعاتی که در بخش اقتصادی این مجمع صحبت کردیم، تجارت آزاد و مقابله با حمایت گرایی بود. در کل ما در این خصوص پیشرفتهایی را شاهد بوده ایم. اما پیشرفت به اندازه ای که در ابتدا انتظار داشتیم، نبوده است. شاخصهای رشد چندان امیدوار کننده نبوده است. البته ما شاهد رشد هستیم که از جمله آن در روسیه است. به تازگی هم من این قضیه را خاطرنشان کردم که اقتصاد روسیه واقعا رشد داشته است. اکنون اقتصاد روسیه از رکود خارج شده است و سه دوره سه ماهه متوالی است که رشد دارد. در ماه مه اقتصاد روسیه بیش از سه درصد رشد داشت. به نظر من امسال رشد متوسط بیش از دو درصد خواهد بود. این رشد، کمک قابل توجهی به اقتصاد جهانی می کند. باید خاطر نشان کنم که هم اکنون نرخ بیکاری در روسیه پنج و دو دهم درصد است که رقم نسبتا پایینی است. ذخایر ارزی بانک مرکزی چهارصد و دوازده میلیارد دلار است. درآمد دولت چهل درصد رشد داشته است و این در حالیست که میزان تورم نسبتا پایین و چهار و چهاردهم درصد است. همه اینها ما را کاملا خوشبین می کند اما باید بگویم که این شرایط خیلی هم باثبات نیست و ما باید اطمینان حاصل کنیم که این رشد همچنان ادامه پیدا کند و من مطمئنم که می توانیم این کار را انجام دهیم. 
 
ولادیمیر پوتین گفت: برای ما بسیار مهم است که با یکدیگر کار کنیم و از استانداردها و معیارهای یکسانی استفاده کنیم ما بعد از آن موضوعی را ادامه دادیم که در سن‌پطرزبورگ آغاز کرده بودیم و آن درباره مقابله با پولشویی است؛ در واقع هر چیزی که به عنوان پناهگاهی برای پولشویی و فرار مالیاتی استفاده شود. این مسئله ای بسیار مهم است که با آن بسیار سر و کار داریم. مسئله مهم دیگر که آن هم به اقتصاد مربوط می شود نبرد با تروریسم و مقابله با تامین مالی تروریسم است. موضوع مهم دیگر تغییرات آب و هوایی است. صدر اعظم آلمان توانست توازن و مصالحه ای مناسب در این خصوص حاصل کند گرچه این قضیه با توجه به اینکه آمریکا از توافقنامه پاریس خارج شد، مسئله ای حساس شده است. در هر حال ما توانستیم با همه کشورها به نوعی به مصالحه بر سر این مسئله برسیم. درباره آمریکا با وجود اینکه این کشور از توافقنامه پاریس خارج شده، هنوز تمایل دارد در برخی از حوزه ها با برخی از کشورها در خصوص تغییرات اقلیمی همکاری کند. به نظر من خود این هم اتفاقی مثبت است. ما قطعا می توانیم بگوییم که این دستاوردی برای آنگلا مرکل است. مسائل دیگری هم بود که ما درباره آنها با یکدیگر گفتگو کردیم برای مثال اقتصاد دیجیتالی یکی از آنها بود. ما پیشنهاد دادیم که مقررات مشترکی برای اقتصاد دیجیتالی وضع شود. لازم است امنیت سایبری تعریف شود. ما لازم است مقررات را در این خصوص مشخص کنیم. رئیس جمهور آفریقای جنوبی درباره این مسئله صحبت کرد. او گفت که ما لازم است تلاشهایمان را همسو و متحد کنیم. در واقع همه سخنرانان درباره این موضوع صحبت کردند و این مسئله حتی در سند نهایی اجلاس نیز منعکس شده است و ما باید آمادگی داشته باشیم که چه کار کنیم وقتی در نتیجه این فرایند عده ای شغل خود را از دست می دهند. ما باید جداول زمانی خاصی تعیین کنیم. ما همچنین باید با اتحادیه های کارگری همکاری کنیم زیرا این اتحادیه ها نه فقط باید از حقوق کارگران دفاع کنند، بلکه باید زمینه های خوداشتغالی را هم فراهم کنند و در حوزه اقتصاد دیجیتالی بیشتر کار کنند. در هر حال این قضیه به آموزش برای زنان و بسیاری از مسائل دیگر مرتبط می‌شود. ما اغلب درباره این مسائل گفتگو می کنیم به ویژه که بسیاری از آنها درباره اقتصاد دیجیتالی است. در هر حال این مجمع  گردهمایی مفیدی بود و به ثبات اقتصاد جهانی کمک می کند. 
 
رئیس جمهور روسیه همچنین تصریح کرد: با موضع گیری صحیح رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به پیشرفت های قابل ملاحظه ای در روند صلح در سوریه دست یافتیم. پوتین در ادامه گفت: همکاری های سازنده روسیه با ترکیه برای ایجاد منطقه‌ای عاری از درگیری در شهر ادلب و شمال سوریه ادامه دارد.
 
رئیس جمهور روسیه اعلام کرد این کشور در انتخابات پارلمانی آلمان که قرار است در ماه سپتامبر برگزار شود، مداخله نخواهد کرد. پوتین با اعلام این مطلب، افزود مسکو و برلین «روابط خوبی» دارند.
 
وی همچنین در گفتگو با خبرنگاران پس از اجلاس گروه 20 در هامبورگ اعلام کرد طرح خط لوله گاز زیر دریایی نورد استریم 2 روسیه به نفع آلمان و کل اروپا است.
 
 
پوتین در ادامه افزود: در خصوص مسئله کُردها، در مجموع این یک مسئله بسیار بزرگ و چند جانبه است. ما با گروه های کُرد بسیاری در تماس هستیم و این یک مسئله پنهان (راز) نیست. اما در خصوص تامین نظامی آنها، آمریکا بسیار جلوتر از ما قرار دارد. همکاران آمریکایی ما، در این زمینه بیشتر فعالیت کرده اند.

انتهای پیام/

 

اظهارات پوتین پس از پایان نشست گروه 20

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار