مهم‌ترین علت کاهش تیراژ کتاب، فضای مجازی و دانلود کردن کتاب از ا ین طریق است.

رضا اسماعیلی شاعر در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره کاهش تیراژ کتاب گفت: عمده‌ترین علت کاهش تیراژ کتاب، هزینه‌های سنگین چاپ و نشر کشور است. به همین دلیل است که اکثر افراد از کتاب استقبال نمی‌کنند مگر آنکه فروشش تضمین شده باشد. سپس کتاب را به دست چاپ می‌سپارند.عامل دوم فضای مجازی و دانلود کردن کتاب از طریق آن است.

وی افزود: فایل کتاب‌های مختلف را می‌توان با راه افتادن شبکه‌های اجتماعی تهیه کرد و در اختیار افراد گذاشت. انگیزه افراد در زمینه مطالعه کتاب تا اندازه‌ای کاهش یافته است. وقتی تقاضای کتاب کاهش پیدا کند انتشار آن دچار رکود می‌شود تا جایی که به حدود 200 تا 500 نسخه کتاب می‌رسد و اگر از کتاب استقبال شد، تجدید چاپ می‌شود. نسل امروز مانند نسل قبل که از کاغذ لذت می‌برد از مطالعه کتاب ذوق نمی‌کند و ذائقه‌شان عوض شده است.

این شاعر با اشاره به یک نوع بی‌نیازی به کاغذ در نسل جدید اظهار داشت: سعی کنیم کتاب همیشه در دسترش باشد. هیچ چیز نمی‌تواند جای آن آرامشی را که از مطالعه کتاب کاغذی پیدا می‌کنیم پر کند. یک مقدار سهولتی که در دریافت کتاب است باعث می‌شود تیراژ کتاب پایین بیاید. بلاتکلیفی در زمینه قانون کپی‌رایت هم از عوامل موثر در ایجاد این مسئله است. مجلس شورای اسلامی هنوز تکلیف قانون کپی‌رایت را مشخص نکرده است. باید سعی کنیم حوزه چاپ و نشر را سامان‌دهی کنیم.

اسماعیلی ادامه داد: بحث حقوق مولف و ناشران در بلاتکلیفی به سر می‌برد. تا زمانی که حقوق مولفان و ناشران تعیین تکلیف نشود، مسئله تیراژ کتاب حل نخواهد شد. گرانی قیمت کتاب برای قشر متوسط جامعه سنگین است. خرید کتاب 100 صفحه‌ای با قیمت 20 هزار تومان برای عموم مردم سنگین است. امیدواریم قانون کپی‌رایت با حل این معضلات و توجه وزارات فرهنگ و ارشاد اسلامی و مجلس شورای اسلامی از این بلاتکلیفی بیرون بیاید و رونقی در بازار نشر پیدا شود.

 


انتهای پیام/

علل کاهش کتابخوانی و تیراژ کتاب در ایران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار