مسجد امام خمینی (ره) بنای زیبا و تاریخی با 900 سال قدمت یکی از کهن ترین مساجد ایران واقع در استان کرمان است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان  ،روحی معاون میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری استان کرمان با اعلام اینکه مسجد امام خمینی (ره)که در شهر کرمان بنا شده، به دلیل قدمت بنای خود در کنار جذابیت مذهبی از جذابیت تاریخی نیز برخوردار است گفت:این مسجد در طی حکومت توران شاه سلجوقی ساخته شده و دارای شبستان های متعددی است.

وی افزود: در نیمه دوم قرن پنجم هجری قمری حیاطی بزرگ و آب به این مسجد اضافه شده است.

مسجد امام یکی از کهن ترین مساجد ایران

 

روحی با اشاره به اینکه مسجد امام که در گذشته به مسجد ملک شهرت داشته است اظهار کرد: این بنای زیبا بزرگترین و قدیمی ترین مسجد کرمان و با ۹۰۰ سال قدمت یکی از کهن ترین مساجد ایران است.

معاون میراث فرهنگی تصریح کرد: این مسجد ۱۰۱ متر طول و ۹۱ متر عرض و ۹۱۹۱ متر مربع مساحت و سه درب ورودی و چـهار ایوان دارد که بزرگ ترین ایوان ها با نام ایوان بزرگ قبله در ضلع غربی صحن قرار دارد.

مسجد امام یکی از کهن ترین مساجد ایران

وی با اشاره به اینکه تزئین ایوان های مسجد با آجر و به شیوه عهد سلجوقی است گفت:مسجد امام خمینی (ره) دارای چـندین محراب گـچ بری شده کوچک مربوط به دوران آل بویه است که بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ سال قبل از دوره سلجوقی احدات شده است و سه محراب نیز در پشت بام و در شبستان امام حسن (ع) موجود است که در نوع خود بی نظیرند و از گـچ بری های هنرمندانه قرن پنجم برخوردارند.

مسجد امام یکی از کهن ترین مساجد ایران

 

روحی افزود: چند شبستان نیز در این مسجد وجود دارد که معروف ترین آن ها شبستان امام حسن (ع) است که علاوه بر آن باید از شبستان آقا شیخ حسن فقیه نام برد که ۲۲ ستون دارد.

معاون میراث فرهنگی با اعلام اینکه در شمال غربی مسجد شبستان آقا علی با ۶ ستون قرار دارد که به شبستان امام موسی بن جعفر (ع) وصل می شود اظهار کرد: شبستان واقع در ضلع جنوبی ۲۷ ستون دارد اما شبستان ضلع شرقی کوچـک است.

مسجد امام یکی از کهن ترین مساجد ایران

 

وی یادآورشد: این اثر در تاریخ ۱۵ مهر ۱۳۴۶ با شماره ثبت ۷۶۰ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/ی

مسجد امام یکی از کهن ترین مساجد ایران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار