مراسم یادبود هفتاد و دومین سالروز بمباران اتمی هیروشیمای ژاپن روز یکشنبه در پارک یادبود صلح این شهر برگزار شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری شینهوا، مراسم یادبود هفتاد و دومین سالروز بمباران اتمی هیروشیمای ژاپن -که در سال ۱۹۴۵ و در جریان جنگ دوم جهانی هدف بمباران اتمی آمریکا قرار گرفت- روز یکشنبه در پارک یادبود صلح این شهر برگزار شد و شهردار هیروشیما در این مراسم، برقراری صلح و جهانی عاری از تسلیحات هسته‌ای را خواستار شد.

این مراسم با حضور بیش از ۵۰ هزار نفر از جمله بازماندگان بمباران اتمی هیروشیمای ژاپن، فرزندان آن‌ها، فعالان صلح و نمایندگان حدود ۸۰ کشور و منطقه برگزار شد.

برگزاری هفتاد و دومین مراسم یادبود بمباران اتمی هیروشیما در پارک یادبود صلح این شهر+ تصاویر

کازومی ماتسوی، شهردار هیروشیما، در این مراسم اعلامیه صلحی را خطاب به حاضران قرائت و به افرادی که جان خود را از دست دادند و درد و رنج ناشی از این بمباران اتمی اشاره کرد و در ادامه از دولت ژاپن خواست تا همه توان خود را برای کمک به ایجاد جهانی عاری از تسلیحات هسته‌ای به کار بندد.

وی همچنین از دولت ژاپن خواست از بازماندگان این بمباران اتمی و بسیاری دیگر از افرادی که به دلیل آثار تشعشعات اتمی متحمل آسیب‌های روانی و جسمی شدند، بیشتر حمایت کند.

برگزاری هفتاد و دومین مراسم یادبود بمباران اتمی هیروشیما در پارک یادبود صلح این شهر+ تصاویر

شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن، نیز در این مراسم سخنرانی ایراد کرد؛ اما در سخنرانی خود به زمینه تاریخی این بمباران اتمی یا جنگ ژاپن علیه همسایگان خود هیچ اشاره‌ای نکرد.

او با تاکید بر حفظ قاطعانه سه اصل غیرهسته‌ای (تولید نکردن، در اختیار نداشتن و عدم صدور مجوز برای تسلیحات هسته‌ای در خاک ژاپن) اعلام کرد ژاپن همچنان مصمم است جامعه جهانی را در راه خلع سلاح هسته‌ای هدایت کند.

برگزاری هفتاد و دومین مراسم یادبود بمباران اتمی هیروشیما در پارک یادبود صلح این شهر+ تصاویر

در حالی که نخست وزیر ژاپن سخنرانی می‌کرد، فریاد اعتراضات از محوطه اطراف این پارک به گوش می‌رسید که به جاه‌طلبی‌های نخست وزیر برای بازنگری قانون اساسی صلح‌آمیز و دیگر سیاست‌های این کشور اعتراض می‌کردند و می‌گفتند بازنگری این سیاست‌ها موجب کشیده شدن ژاپن به ورطه جنگ می‌شود. شینزو آبه طی ماه‌های اخیر درگیر رسوایی‌های مختلفی بوده است که میزان محبوبیت وی را به شدت کاهش داده است.

صد‌ها معترض نیز با حمل پلاکاردهایی در اطراف این پارک تجمع کردند و شعارهایی در مخالفت با جنگ یا اصلاح قانون اساسی سردادند و خواستار کناره‌گیری نخست وزیر شدند.

تاکهیکو ماتسوموتو یکی از معترضان در این خصوص گفت: «من مخالف حضور شینزو آبه در این مراسم هستم؛ چرا که دولت وی تنها از منافع برخی افراد حمایت می‌کند و وی تلاش دارد قانون اساسی صلح‌آمیز ژاپن را اصلاح کند که می‌تواند ژاپن را به ورطه جنگ سوق دهد.»

انتهای پیام/

هفتاد و دومین مراسم یادبود بمباران اتمی هیروشیما برگزار شد

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار