وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای تفتیش دارایی‌های دیپلماتیک خود به دست مقامات آمریکایی را «اقدامی بی‌سابقه و تجاوزکارانه» خواند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از اسپوتنیک، روز شنبه، وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای تفتیش ساختمان‌های دیپلماتیک این کشور در آمریکا را «اقدامی بی‌سابقه و تجاوزکارانه» خواند و افزود مسکو حق دارد این اقدام را تلافی کند.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد تفتیش ساختمان‌های دیپلماتیک روسیه در آمریکا به وسیله نیروهای اطلاعاتی آمریکایی آغاز شده است و ممکن است به منظور تحریک انجام گرفته باشد.

در این بیانیه آمده است: «تفتیش‌های غیرقانونی برنامه‌ریزی شده در ساختمان‌های دیپلماتیک روسیه و در غیاب مقامات روس و تهدید به شکستن درب ورودی، اقداماتی بی‌سابقه و تجاوزکارانه تلقی می‌‎شود.»

در این بیانیه همچنین آمده است آنتونی گادفری -- مشاور امور سیاسی در سفارت آمریکا در روسیه -- برای دریافت یادداشت اعتراض به این اقدام آمریکا، به وزارت خارجه روسیه احضار شده است.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است: «به دلیل اقدام مقامات آمریکایی برای تفتیش محوطه دفتر نمایندگی تجاری روسیه در واشنگتن، که علی‌رغم تعلق این ساختمان به اموال دیپلماتیک روسیه و برخورداری آن از مصونیت دیپلماتیک، از امروز اجازه دسترسی به آن را نداشتیم، یک یادداشت اعتراض به آنتونی گادفری داده شد.»

مسکو همچنین از مقامات آمریکایی درخواست کرده است «نقض آشکار حقوق بین‌الملل و نیز نقض مصونیت نهادهای دیپلماتیک» را متوقف کند.

روز جمعه، وزارت خارجه روسیه افشا کرد نیروهای امنیتی آمریکایی در حال آماده شدن برای انجام تفتیش‌هایی در کنسولگری روسیه در سانفرانسیسکو و نیز محل اقامت کارکنان این کنسولگری هستند. این در حالی است که وزارت خارجه آمریکا از اظهار نظر در این‌باره خودداری کرده است.

این اخبار در حالی منتشر شده است که واشنگتن برای تعطیلی کنسولگری روسیه در سانفرانسیسکو و دو مرکز دیپلماتیک دیگر در واشنگتن و نیویورک اقدام کرده است. آناتولی آنتونوف – سفیر جدید روسیه در آمریکا – به تازگی وارد خاک آمریکا شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار