یک نشریه آمریکایی در مطلبی نوشت واشنگتن باید برای حل بحران کره شمالی و به وحشت انداختن چین، کره جنوبی و ژاپن را به تسلیحات هسته‌ای مجهز کند.

برای مقابله با کره شمالی باید ژاپن و کره جنوبی را به سلاح اتمی مجهز کردبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشریه آمریکایی هیل با انتشار مطلبی در پایگاه اینترنتی خود نوشت بحران هسته‌ای کره شمالی به هیچ‌یک از تهدیدات اتمی که در سال‌های گذشته شاهد آن‌ها بودیم، شباهتی ندارد. نگارنده گزارش با اشاره به مقایسه موقعیت کنونی پیونگ‌یانگ با برنامه هسته‌ای ایران می‌افزاید: کره شمالی با کشورهای دیگر بسیار تفاوت دارد. نمی‌توان از تحریم‌های اقتصادی به عنوان یک اهرم فشار علیه این کشور استفاده کرد. اتحاد جماهیر شوروی سابق و چین خواستار پیوستن به بازار جهانی بودند. حتی ایران نیز خواستار به دست آوردن سهمی از این بازار است. اما، کره شمالی برای پیوستن به تجارت جهانی تمایلی ندارد. بنابراین، روش‌های مرسوم بازدارندگی درباره این کشور چندان موفقیت‌آمیز نخواهد بود. تنها دارایی واقعی کره شمالی تحت رهبری کیم جونگ-اون، تسلیحات هسته‌ای این کشور است.

در ادامه مطلب آمده است چین همواره از کره شمالی پشتیبانی کرده است. پکن فناوری و دانش مورد نیاز برای به دست آوردن توانایی هسته‌ای را در اختیار پیونگ‌یانگ قرار داده است و به این کار خود ادامه خواهد داد. نگارنده مطلب در ادامه مدعی شده است: بیایید صادق باشیم. تهدید هسته‌ای کره شمالی علیه آمریکا، کره جنوبی و ژاپن باعث شادمانی چین شده است. چین از کره جنوبی و ژاپن متنفر است و از آن‌ها وحشت دارد.

در ادامه گزارش آمده است: با این وجود، نمی‌توان نقش آمریکا را در تبدیل شدن کره شمالی به یک تهدید هسته‌ای نادیده گرفت. سه دولت پیشین آمریکا ساده‌لوحانه تصور می‌کردند می‌توان با گفتگو پیونگ یانگ را از دنبال کردن برنامه‌های هسته‌ای‌اش بر حذر داشت. چین نیز ساده‌لوحانه تصور می‌کرد می‌تواند کره شمالی را کنترل کند؛ اما اکنون به این نکته پی برده است که برای کنترل تهدید هسته‌ای این کشور باید تصمیمات سختی بگیرد.

در ادامه گزارش آمده است پکن نفع خود را در حفظ شرایط کنونی می‌بیند. چین خواستار توقف گسترش نفوذ آمریکا در آسیای شرقی است. این دو کشور درخصوص موضوع کره شمالی، دارای منافع مشترکی نیستند. بنابراین، پیگیری منافع مشترک واشنگتن و پکن را نمی توان به عنوان راه حلی برای غلبه بر تهدید پیونگ‌یانگ در نظر گرفت.

نگارنده گزارش در ادامه به دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، توصیه می‌کند با اتخاذ اقداماتی خصمانه چین را وادار کند با در نظر گرفتن منافع آمریکا و متحدانش، برای حل معضل کنونی و برقراری ثبات در شبه جزیره کره تلاش کند.

در ادامه گزارش آمده است باید چین را وادار کرد همه تلاش خود را برای کنترل تهدید هسته‌ای کره شمالی به کار گیرد. حتی اگر لازم باشد پکن باید برای تغییر رژیم در این کشور اقدام کند. نگارنده گزارش در ادامه خاطرنشان می‌کند این کار آسانی نخواهد بود و خطراتی را برای چین به دنبال خواهد داشت. بنابراین، چین داوطلبانه این کار را انجام نخواهد داد.

این گزارش می‌افزاید برای وادار کردن چین به اتخاذ اقدامات مؤثر در حل بحران هسته‌ای کره شمالی، دو راه پیش روی آمریکا قرار دارد: نخست، تحریم بانک‌های چینی، توقف تجارت با این کشور و ممانعت از سرمایه‌گذاری چین در بخش املاک و مستغلات آمریکا. باید به چین فهماند که در صورت حمایت از تهدید هسته‌ای کره شمالی، سطح مبادلات تجاری این کشور با آمریکا و متحدانش به صفر خواهد رسید.

نگارنده گزارش در ادامه می‌افزاید اگر فشار اقتصادی بر چین سازگار نبود، چاره دیگری به جز تقابل نظامی باقی نمی‌ماند. در صورت وقوع چنین جنگی احتمال استفاده از تسلیحات هسته‌ای وجود دارد. اما، گزینه نظامی دیگری که منجر به درگیری نظامی نشود نیز وجود دارد؛ مجهز کردن ژاپن و کره جنوبی به تسلیحات اتمی و تبدیل آن‌ها به قدرت‌های هسته‌ای با پشتیبانی آمریکا. بزرگ‌ترین ترس چین احاطه شدن توسط دشمنان هسته‌ای است که قرن‌ها از آن‌ها متنفر بوده و از آن‌ها وحشت داشته است.

در پایان گزارش نیز آمده است اکنون ترامپ با تهدید هسته‌ای کره شمالی که سه دولت پیشین او برایش به یادگار گذاشته‌اند روبروست. او باید برای مقابله با این موقعیت از همه گزینه‌های پیش روی خود استفاده کند. نگارنده گزارش مهم‌ترین وظیفه رئیس جمهور آمریکا را محافظت از مردم این کشور می‌خواند.

انتهای پیام/

تحت فشار قرار دادن چین بهترین گزینه برای مقابله با کره شمالی است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار