در استان آذربایجان غربی بیش از ۱۱۴ صندوق با ۳ هزار و ۳۰۰ نفر به منظور توسعه کارآفرینی و کسب درآمد فعالیت می‌کنند.

قابلیت صندوق خرد اعتبارات زنان روستایی در توسعه کارآفرینی و کسب درآمدبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد،در بسیاری از روستا‌ها تعداد قابل‌توجهی از زنان روستایی عهده‌دار مسئولیت سرپرستی خانواده‌های خود هستند و به‌شدت در معرض آسیب‌های اجتماعی قرار دارند.
 
همچنین فعالیت‌های روستایی از قبیل: دامداری و کشاورزی اگر جهت دهی شود به منبعی برای کسب درآمد روستائیان تبدیل می‌شود.

از آنجا که بانوان روستایی همواره از قشر زحمت کش جامعه روستایی بوده اند و در کنار مردان برای تامین وضع معیشتی خانواده تلاش کرده اند، توانمندسازی زنان روستایی از طریق انجام فعالیت‌های اقتصادی و کسب درآمد برای تأمین معیشت آن‌ها، از اهداف اصلی تاسیس صندوق‌های خرد روستایی است.

مبتکر ایجاد این‌گونه صندوق‌ها برای فراهم آوردن منابع مالی برای روستاییان فقیر به‌ویژه زنان روستایی، محمد یونس در بنگلادش بود که بعد‌ها بانک گرامین را به این منظور تأسیس کرد و در سال ۲۰۰۶ میلادی موفق به اخذ جایزه نوبل شد.

پس از آن در ایران هم به منظور بهبود وضع مالی خانوار‌های روستایی و جهت دهی به سرمایه‌های خرد زنان روستایی این طرح با نام صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی با تلاش‌های سازمان جهاد کشاورزی و حمایت مالی بانک کارآفرینی امید به اجرا در آمد.

فعالیت صندوق‌های اعتبارات خرد در استان آذربایجان غربی

احمدیان کارشناس مسئول صندوق خرد زنان روستایی استان آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد،گفت:در شهرستان‌های ارومیه، سلماس، خوی؛ ماکو، مهاباد، میاندوآب، بوکان، نقده و پیرانشهر این طرح با ۳ هزار و ۳۰۰ عضو و اعتباری باللغ بر ۲ میلیارد تومان در حال اجرا است که تداوم حمایت‌ها از بانوان روستایی؛ اسقبال و علاقه آن‌ها به اشتغالزایی، کارآفرینی و کسب درآمد را می‌طلبد.

دوره‌های مهارت اموزی و توانمند سازی بانوان روستایی در طول سال ادامه دارد

احمدیان اظهار کرد:دوره‌های مهارت اموزی بر اساس نیازسنجی داوطلبین برگزار می‌شود وبه منظور افزایش دانش و بینش بانوان روستایی یک سری دوره‌های تخصصی کشاورزی از مرحله کاشت تا برداشت و همچنین دوره‌های تخصصی دامپروری آموزش داده می‌شود.

جاوید کارشناس مسئول صندوق خرد زنان روستایی شهرستان مهاباد در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد،گفت: به منظور جهت دهی به سرمایه‌های خرد بانوان روستایی در ۳ روستای حمزه آباد، برهان و قره قشلاق بیش از ۸۰ عضو مشغول به فعالیت هستند.

جاوید افزود:به منظور افزایش سود دهی و اشتغالزایی بیشتر هر یک از بانوان در رشته‌ای که قبلا مهارت داشته یا رشته‌ای که بر اساس علاقه و میل شخصی خود بعد از گذراندن دوره‌ها انتخاب کرده، حمایت می‌شوند.

وی ضمن بیان اینکه بانوان روستایی توانمند و سخت کوش هستند ادامه داد:اعضای صندوق‌های خرد زنان روستایی شهرستان مهاباد در زمینه‌های کشاورزی، دامپروری، صنایع تبدیلی و صنایع دستی، سورتینگ محصولات و ملیله دوزی فعالیت می‌کنند.

روستایی کوچک با زنانی پر تلاش که به مدد کار و تولید آمده اند

عبدالله زاده سرگروه اجرایی طرح‌های صندوق خرد بانوان روستایی حمزه آباد در گفتگو گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد گفت:در این روستای کوچک بیش از ۳۲ نفر عضو فعال مشغول به کار هستند که در رشته‌های خیاطی، تولید ترشیجات خانگی، رب سازی، فرش بافی و همچنین جمع آوری کود حیوانی فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد:در زمینه دامپروری و کشاورزی بانوان توانمندی داریم که به در آمد زایی رسیده اند و تولیدات لبنی خود را هر روز در شهر به فروش می‌رسانند.

در بین اعضا این گروه کارافرین برتر ملی سربرآورده است که در زمینه تولید گیاهان دارویی فعالیت می‌کند.

خانم معروفی یکی از اعضا طرح در روستای حمزه آباد است که می‌گوید:با کمکی که از صندوق به من رسید چرخ خیاطی خریدم و حالا از درامدم راضی هستم.

به نظر می‌رسد تدوام حمایت‌ها این بانوان را بیشتر به کار در روستا دلخوش کند و منبع در آمد خوبی برای آنان باشد.

بانوان روستایی توانایی‌های خاصی دارند و به شرط حمایت بیشتر می‌توانند زمینه کار و اشتغالزایی را برای دیگر اعضای خانواده خود ایجاد کنند.

کمک به تامین وضع معیشتی خانوار‌های روستایی با جهت دهی به سرمایه‌های خردی که دارند همچنین می‌تواند از مهاجرت روستائیان به شهر‌ها جلوگیری کند.

 گزارش از معصومه پرورش

انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.